Rida när det är riktigt kallt

Draumsyn

Trådstartare
Igår var det -30 när stallägaren kom ut i stallet :eek: hästarna fick då vara inne en extra stund och äta, sen har de ju fri tillgång ute.
Jag red en superkortis (då hade det sjunkit till -23 ca ).
Skrittade en stund och töltade ca 2 varv och böjde/ställde lite, sen skrittade jag av.
Draumur kändes pigg och glad som alltid men jag tyckte det känndes sådär att låta han svettas i denna kylan...

Efter detta korta pass hade min till vardags svarta häst förvandlats till vit frosthäst! :rofl:

Idag är det -25, nog för att de har björnpäls men det känns sådär alltså...

Var drar ni gränsen för träning när det är kallt?
Och kan tävlingar bli inställda pga kyla?

Vi skall ju tävla på Snorris vintertölt nästa helg så nu börjar vi ju ladda ;)

Sv: Rida när det är riktigt kallt

Jag rider inte när det är så kallt, mest beror det på att mina leder inte tål vid det. Om de skulle varit möjligt så hade jag nog hållit väldigt låga tempon, ju högre tempo desto mer kalluft drar hästen ner i lungorna. Javisst är luftvägarna ganska långa, men det räcker inte alltid och ju hårdare tempo desto djupare andetag tar hästen.

Man kan ju alltid prova själv att springa när det är så kallt, för att känna hur det känns i luftvägarna. Många får krampkänsla av kylan, det kan även hästen få.

Jag rider inte när det är så kallt beror nog mest på mig än att häste n inte klarar det!
Jag fryser ihjäl efter en stund i sadeln i bara skritt och mina leder dör de med..
Att skritta ut en sväng dör ingen av men man kommer nog frysa som sagt!

Själv håller jag min inne med en varm kopp the i handen och kollar ut på det kalla vädret hellre:D

Jag har skrittat ut i -25 grader och kinderna frös näsan frös och jag fick frost på ögonfransarna.. brrr

Jag skriver under på den.

-15 är gränsfall för min del, då blir det nog ett pass med tömkörning på ridbanan så jag får springa ... Tar det däremot väldigt lugnt med hästarna vid så kallt ..

Min gräns går vid -10. Jag är så otroligt känslig mot kyla, och får extrema sprickor på händerna som sedan kliar ordentligt (medfödd j*vla eksem som är helt värdelös!).

Bangsi87: Vad använder du dig av för kläder till dig och täcken till hästen? Nu dem senaste dagarna har jag använt fleece ländtäcke till pollan, varav har hjälpt till så jag inte kommer hem med en på tok för svettig häst.

jag har en gräns mellan -15 och - 18 beroände på hur vädret är i övrigt men rider honom sällan svettig om det är kallar än typ - 5 då jag inte har någonstans att ställa in honom (nu har jag sådan tut att han inte är den typen som svettas om han inte verkligen anstränger sig). täcken är jätte bra men ja käns ändå inte ok att låta dom stå blöt ute när det är kallare än så.

Jag själv har underställ, flera tröjor, långkalsonger, mjukisbyxor & overall.
Trots detta fryser jag när det är så förbaskat kallt.
På fötterna har jag thermo/ullsockar och Vinterridstövlar men det räcker bara till ca -15.

På hästen brukar jag sällan ha ngt på,
men igår då jag red i denna kylan fick han faktiskt ha ett fleece-ländtäcke.

Efteråt fick han torka upp i ett fleecetäcke innan jag släppte ut han.
Ibland får han ha ett lite tjockare vintertäcke om han är småsvettig då han går ut, vet inte om det gör så mkt men det känns iaf bättre tycker jag.
Det är ett bra täcke som andas och han är alltid varm och torr då man tar in han sen :)

Idag fick han helt enkelt en extra vilodag, han busade för fullt med sin kompis i hagen och stod mer på två ben än fyra så han får ju motion iaf :)

Ja, -15 är ju bara det ruskigt kallt!

Brrr, någon mer som längtar till våren? :angel:

Förresten, är det någon som vet om en tävling kan ställas in pga kyla?
Hittar inget i Fipot om det...

Var går gränsen isf?

Jag brukar rida på som vanligt när det är runt -20, så länge det inte blåser och/eller öser ner snö så tycker jag inte att själva kylan är så farlig. Fast vi skippar nog att köra konditionsträning just då. Har inte märkt nån skillnad på hästarna, möjligtvis att den ena kan vara lite piggare än vanligt.

Här uppe har det varit mellan -20-30 ganska länge nu.. idag är det bara kring -13 och det känns nästan som sommar :O
Det är svårt att rida och ha igång hästarna på ett bra sätt och man fryser ju verkligen ihjäl själv åxå :O

Hejsan.

Hade vi haft 15-20 graders som gräns hade vi inte fått rida på nästan 3 veckor nu :)

Kör på som vanligt upp till ca 23 -25 grader, men mkt skritt före och efter ett pass :)

Det är värst med skritten, trav och galopp fungerar mkt bättre :)

Men men, nog längtar jag till lite mildare väder :D allt under 15 är blia :laugh:

He det gott och håll tummarna för lite varmare ute :bump:

& Jaxonmaxon.

Jo det är bara att hålla med, runt -15 - -25 har det vart ett bra tag nu, och för mig, en gammal bohuslänning, så är det inte helt vant!

Kollade ut häromdagen och tänkte
"Oj så soligt och varmt det är ute, då kanske det räcker med thermobyxor och väst idag!"
Jojo, var ju bara -22... :cool:

Nej precis, lugnare träning fungerar ju, måste ju hålla igång kondisen på både mig och honom även vintertid.
Imorgon blir det en lugn uteritt har jag just bestämt :)

Ja ha ja, ska ju åka till Luleå inom en ganska snar framtid alltså bör jag ta med mig mer än ett par kallingar eller stanna inne så mycket som möjligt.;):idea:

Packningslista till Norrland:

Varma tröjor, typ Islandströjor
Långkalsonger/underställ
Tjocksockar
Varma skor
Overall

Varför inte ett renskinn eller 2 :angel:

Antingen det eller så stannar du inne ;)
Vet inte hur kallt de har i Luleå men det borde ju vara som här eller ännu kallare, brrrrrr...

Ja ha ja, ska ju åka till Luleå inom en ganska snar framtid alltså bör jag ta med mig mer än ett par kallingar eller stanna inne så mycket som möjligt.;):idea:

I morse hade vi 28 minusgrader i Gammelstad, 1 mil utanför Luleå och islandshästridskolan där jag rider (alltid utomhus) har därför idag - för första gången någonsinn - ställt in lektionerna p g a vädret! :eek:

Så dunjacka, täckbyxor, varma skor och MÖSSA är definitivt att rekommendera! En fördel är ju att kylan här uppe kan man klä sig emot - det är MKT värre söderut där fukten gör att kylan "kryper in i märgen"!!!

Välkommen till Luleå föresten!

Kan tillägga att förr, när jag var friskt, red jag utan problem ner till -25 grader i alla fall. Hästen jag hade då blev dessutom bara piggare och piggare ju kallare det var. Det var VÄRLDENS lydigaste häst - men en enda gång under våra 12 år tillsammans drog han iväg med mig i full galopp och gick inte att stoppa. Då var det -26... kompisen och jag hade bara tänkt skritta ut en sväng... men han hade definitivt tänkt annorlunda! Numera går min smärtgräns vid -20 ungefär.

Senast ändrad:

min gräns är 10-13 grader, beroende på om det blåser, är sol osv.
som många andra sa, när det är över min gräns blir det tömkörning longering eller liknade så man blir lite varm :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka