Jag har en ridtravare som är väldigt tuff, vill gärna springa på i traven och kastar gärna med huvudet uppåt. Jag har använt en martingal på henne för att inte riskera att krocka med hennes huvud. Nu har vi varit på några hoppträningar och hon har börjat slå upp och ner med huvudet. Då tyckte tränaren att jag skulle rida mer dressyr på henne och då använda en thidemanstygel. Jag rider sällan med hjälptyglar och undrar lite vad den tygeln har för effekt, både positiv och negativ.
Hon galopperar bra men kan kasta sig in i galoppen och har inte någon riktig bra balans utan lutar sig väldigt mycket inåt i volten i galopp. Galopp ute i skogen på rakt spår brukar tendera att få extrema farter och försöker jag hålla in henne blir hon väldigt studsig eller bryter av till trav (efter en stund).
Några bra tips?
Nu kan det ju vara så att den har fått ont. Det kan vara så att utrustning inte passar etc.
Men ganska ofta då hästar börjar joja med huvudet gör de det för att de tappat balansen. Så iom att din häst just upplevs som lite vass, gärna rusar iväg etc skulle jag gissa på att den är lite för mycket på framvagnen.
Då kan de kasta upp med huvudet för att försöka skjuta vikten bakåt.
Om du ber den korta steget och den inte är utbildad i dressyr vet den inte alltid om att den ska korta sig genom att sätta sig mer bak, vinkla ihop lederna där och lägga vikten bakåt.
Det är inte en naturlig rörelse för någon häst och svårare för vb-travare ofta iom deras exteriör.
Så mitt tips skulle vara att ta hjälp av en duktig dressyrtränare.
Jag hade inte hoppat hästen tills den har bättre balans och kan korta sig genom att sätta sig mer bak och får en galopp som man kan reglera mer.
Hjälptyglar hade jag skippat. De kan se till att skallen kommer ner. Men de ger inte att hästen bär bättre bak. Och det är vad jag tror är grundproblemet.
På vissa kan det upplevas positivt att de kommer ner med skallen/hals och man sen kan komma till jobb bak med. Men det kan också på hästar som faktiskt har svårt eller bara är vassa leda till att de försöker resa sig etc.. Har den tendenser att kasta upp huvudet är det förstadie till stegring. Det ska man veta om. Pressar man en sån häst kan det ibland leda till fulla stegringar om man inte gör det rätt sas..
En Tideman-tygel kan man ju heller inte reglera uppsuttet. Så jag tycker det är en dålig hjälptygel. Både av säkerhetsskäl och av utbildningsskäl.
Men ska man ha graman tex ska man veta vad man gör så pass att om man klarar av den är man duktig nog att inte behöva..
Så: dressyrjobb! Lär hästen grunder, svikta i bakkärran och sen sätta sig mer för att klara av att hålla balansen bättre.