Rida med tappsko?

D

diskho

Hur farligt är det egentligen att rida när hästen har en tappsko? Jag provade för någon dag sen att rida min ponny med en försvunnen sko och jag tänkte att han säger väl till om det inte går för det brukar han göra. Jag skrittade bara btw. Han "sa" inget om det utan var väldigt glad och framåt.

Men går det att rida utan? För jag tänkte rida idag lite på ett fält dr det är mjukt och bara skritta lite. Rider inte så hårt och har inte ridit så ofta nu under vintern. Tänkte liksom börja skritta igång honom nu lite lugnt så han är någorlunda i kondition till sommarlovet, men det är ju lite störande när han har tappat en sko. Alla säger ju olika. En hopptränade med sin ponyn i ridhuset när det hade tappat en, och en del säger att hästen absolut inte ska röra sig. Men liksom, han går på lösdrift och han rör sig ju mycket där.

Och ja, hovslagaren kommer snart :)

Sv: Rida med tappsko?

Om man bara skrittar på mjukt underlag är nog ingen fara.
Om man rider på hårt underlag eller om man rider i högre tempo så kan de lätt bli en hovböld om man har otur.
Hoven kan ju lättare trasas sönder också.
Så bara skritta på mjukt underlag ät ingen fara, de gör jag också då mina har tappskor för att slippa ställa av dom i någon dag.

Dock kan jag slå fast själv nu! :)

Min hovslagare hjälpte mig.
Jag kan inte värka något det vågar jag min inte på.
Jag kan bara slå in ny söm i de gamla hålen.
Om han har slitit sönder hoven får hovis komma.

De var han som erbjöd sig då min häst är en hejare på att slita av sig skorna. Så han skulle slippa åka 10 min för att slå fast en sko. De blir jobbigt för honom och dyrt för mig.

det beror inom vilken gren du frågar människorna.
Ridhästfolk säger i regel antingen att du inte får rida eller att du bara får skritta på supermjukt underlag.
Frågar du inom travet (och säkert också galoppen) så är det inte det svaret du får.
Jag jobbar i ett travstall där dte ofta är tappskor eftersoom det är så många hästar. De tränas ändå. (inte fortkörningar,intervaller eller lopp såklart) men vanliga träningsjobb. De tränas mest i djupsand, men uppvärmning, mellanvila och avvärmning sker på grusväg. Och de har inga hovbölder eller söndertrasade hovar.
Så jag tror nog att du kan rida din ponny:laugh:

Jag har aldrig ridit några av mina hästar med tappsko, kommer aldrig göra det heller.
Ring hovslagaren så hn kommer och slår på en ny sko.

Jag skulle rida med tappsko (och har gjort det förr) om hästen ifråga har fina hela hovar som inte ömmar. Dock bara på mjukt underlag i skritt, kort stund och i ganska "raka vägar" dvs inte små volter m.m. Då jag inbillar mej att det kan kännas konstigt och inte är nyttigt för hästens leder när ett ben är kortare. Det blir ju inte stor skillnad alls men jag inbillar mej som sagt att det känns. Om hästen har tappat båda bak t ex kan jag rida lite längre.

När jag prov red min häst första gången hade han en sko som satt snett !! jag kännde mig jätte hemsk efter den ridturen.. men ägaren sa att det inte var någon fara! Det måste väll ha gjort ont eller?

Jag rider min även om han har tappsko, han har endast skor fram och enda anledningen till att han har skor är att han flyter ut så mkt i hovarna annars..
Rider altså på banan, ut i skogen etc även om han har tappsko.

Men det är väldigt individuelt vad man kan göra..
Finns en häst på ridskolan som inte kan gå alls vid tappsko då han ömmar så pass mkt..

Man får testa sig fram helt enkelt!

Att gå barfota är väl förhelvete inte farligt för någon häst!?!
Be hovslagaren lära dig ta av den andra skon också (det är lätt) så hinner hästen "lufta" hovarna lite innan dom nya skorna åker på. Det är bara bra för hovmekanismen, då det inte på något vis är naturligt för en häst att gå med skor!!! Trodde nog alla visste det.... kan ju kolla i vilken bok som helst om hovar och skoning om ni inte tror mig... Dessutom märker du väl om din häst ömmar på underlaget???
Att rida med bara en sko är inte heller farligt, kan väl dock göra att din häst känns ojämn och rent av halt om du har tunga skor.
Snälla någon, sluta verka ner era hästar till pulpan och låt dom i stället gå barfota en vecka innan skoning, så kan dom slita lite naturligt på hovarna i stället... Ni skulle verkligen göra era hästar en tjänst!

Jag tror de var menat till TS och kanske till oss alla?

Jettan:Tagag ned? Jag skulle inte låta mina hästar gå barfota en vecka innan skoning. För attt "slita ned" hovarna. En barfota värkning och en värkning för skoning ser inte ut riktigt på samma sätt? Eller har jag fel?
Tror inte riktigt på din teori om att låta de gå barfota en vecka för att "slita ned" hovarna och sedan sko på nytt. En häst som är van att gå med skor trasar förmodligen sönder hovarna.

En häst som har gått skodd hela sitt liv och om man då bara plockar bort skorna och rider på som vanligt så kan de lättare få hovbölder eller dyl.
Om mina hästar tappar en sko försöker jag få på den så fort som möjligt annars går hoven sönder, särskilt om den har växt ut.
Jag brukar också ha mina hästar barfota, då de släpps på bete och inte ska ridas så brukar de få gå barfota. Dock för att minska skaderisken.

Sen tycker jag du över, jag tror inte att de är så många här som värkar ned våra hästars hovar till pulpan.
Alla hästar kan inte gå barfota. Jag väljer att sko mina hästar för att jag tävlar och tränar hoppning/dressyr.
De va min åsikt.

Jag rider inte heller på min häst om hon har tappat en sko. Jag tror också att det är besvärligt för dem om de är vana vid att vara skodda. Vi har ganska hård mark som man måste rida på för att komma någonstans.

Nej, jag håller med lite där. Min ponny är liksom 17 år och vad jag vet (?) så har han alltid gått med skor på alla fyra. Eftersom det funkar ser jag liksom ingen mening med att ta av honom skrona och "lära" honom att vara utan. Isåfall skulle jag inte kunna rida på jättelänge ju och han skulle inte klara av att gå nånstans i hagen. Och klarar han inte att gå i hagen har jag ett litet problem eftersom han går på lösdrift :P

Men iaf, jag red honom igår med tre skor och det gick bra. Jag red lugnt på ett mjukt fält och jag ledde honom på grusvägen ner för att underlätta lite iaf :P Han "sa" inget om det så jag antar att det gick bra xD

Förut red jag ganska ofta med tapp sko då jag inte visste lika mycket på min gamla ponny. (Jag har fortfarande kvar honom men han är gammal)
De hände inget, de kunde lossna någon bit från hoven men de fixade hovslagaren lätt till.
Han ömmade ibland, särskilt om de var hård grusväg eller om de var stenigt.

Han dog inte av de och är hel och fin inte sina ben/hovar så vi "ridfolk" kanske överreagerar iallafall.
Men hade de vart idag så hade jag nog inte ridit så pass mycket som jag gjorde då.
Fast bättre att vara lite töntigt försiktig än att man skada hästen :)

Om han inte ömmade eller något så ska de nog ha gått bra, när ska hovis komma?

Jag rider men jag får vackert koppla släpet och köra till ridhuset. Det är ända underlaget hoven håller för. Kan bli rätt tasig av att bara gå utan i hagen. Hade jag kunnat hadde jag ställt av honnom, men då det tar en vecka innan hovis har tid och min häst mår piss av att stå så måste jag hålla i gång han. Håller på att lära mig att slå på sko då det är så pass ofta han drar av sig dem. Men jag måste träna lite till innan jag vågar göra det själv.

Kan du inte prata med din hovis då han kommer om du får prova slå dit skon igen innan an verkar hoven?
Så gjorde jag och de är inte alls svårt att slå dit en sko i samma söm hål. Bara se till så sömen är åt rätt håll sen så följer den oftast samma hål. Då äre bara nita fast sen på med boot så sitter de en vecka ;)

Hejsan! Min tanke när jag läser det här är: Varför ska man rida när dom har tappat en sko? Varför inte slå 2 flugor i en smäll och gå ut och gå med hästen? Då får både häst och ryttare kondition, och ryttare behöver ju också kondition? Jag är inte så insatt i hovar, men sliter det lika mycket om man motionerar dom från marken som att rida? Om det inte gör det så kan man ju ta tillfället i akt att träna kommunikation från marken och longera, tömköra och köra lydnadsbanor under tiden? Jag tror det är nyttigt för både häst och ryttare det med. Och den som sa att alla hästar kan gå utan skor, tänk till en gång till. Alla människor kan inte gå i likadana skor och vissa kan inte gå barfota, varför skulle hästar då kunna göra det? Min medryttarhäst får jättelätt hovröta och skulle absolut inte kunna gå utan skor, hovarna går tilloch med sönder med skor efter några veckor. Hoppas det finns någon som delar mina meningar och inte bara folk som tycker att jag snackar skit. MVH Denise

Jo det är hovis som lär mig när han är ute (eller vi började med det förra gången) men jag vill göra det nån gång till under övervakning innan jag vågar på egen hand :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
1 089
Senast: EmmaN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama