Rida med sporrar

S

sarinon

Jag började i våras rida en häst åt en bekant och började i samma veva rida med sporrar.

Jag har nu provat rida med sporrar på hästen jag "normalt" rider och det gick jättebra!:)

I skänkelvikningen till exempel går hon nu jättebra av att jag lägger skänkeln lite lätt emot, istället för att sitta och gnaga med en häl som dessutom hamnat i fel läge.
Tempobyten skritt/trav/galopp går lättare av endast lätta skänklar, där sporren oftast inte ens nuddar hästen.

Jag tycker att jag blivit mer medveten om vart jag har mina ben och dessutom kan ge hästen mer korrekta hjälper.

Rider ni med sporrar? Hur fungerar er/era häst/hästar jämfört med utan?

haha min märr e skitkänslig med sporrar. har snällaste sortens trubbiga ponnysporrar o om jag råkar gå på henne för myckket med dem så går hon i taket o vägrar blankt göra nåt. men använder man dem på ett bra sätt så går hon helt bra med dem, kanske även lite bättre än annars. :banana:

Det är nästan (alltså det går men hur kul är det och sitta och banka med ponnyskänklar på en skala :smirk:) omöjligt att rida min pålle utan sporrar :crazy: Visserligen jag har haft henne en månad nu och rider med trubbiga ponnysporrar 1,5 cm eller vad de är! :cool:
Men utan dem går det verkligen dåligt, hon tar knappt skänkeln, tvärnitar och håller på. Förstår inte varför hon går så bra med, och dåligt utan när det inte är alls stor skillnad?
Men jag rider nästan alltid med det om vi inte ska rida ut någonstans där hon känner till vägarna.

Min pålla går bättre med sporrar när jag rider riktig lektion i ridhus, men däremot hemma på åkern gillar hon inte alls att jag har sporrar, går bara och tjurar hela tiden (och nej, jag sitter inte & hackar med dom) då går hon bättre om man rider utan.

I skogen har jag heller aldrig sporrar.

Jag använder aldrig sporrar - annat än om jag skulle få för mig att vara med i nån dressyrtävling då man måste. De gånger jag har haft sporrar när jag rider min häst har jag inte märkt att det skulle vara nån förbättring direkt. Jag har väldigt parallella fötter när jag rider eftersom jag sällan använder just hälen som hjälp, varför också sporren i stort sett ändå blir verkningslös. I så fall måste jag ju vinkla om foten för att kunna få sporren att verka. Nä, jag föredrar att rida mig till en känslighet utan sporrar. :smirk:

För att göra en bra skänkelvikning ska man aldrig behöva gnugga hälen i hästens sida - en korrekt hjälp hamnar snarare nånstans på insidan av låret strax under ljumsken, inte nere i foten... Det är ju inte foten hästen ska flytta sig för - det är för sittbenet... ;)

Jag tyckte att jag beskrev det som att jag inte tyckte om hälen som vi tidigare fått använda vid skänkelvikningen.
Hästen är inte så känslig för vikthjälperna och har lite problem med sidförande hjälper så hon inte blivit tränad så utan endast ridits rakt ut i skogen.
För övrigt har hon blivit mkt bättre den senaste tiden, uppmärksammare, och då hälen kommer in är för att förtydliga vaden när yttre frambenet, det som leder skänkelvikningen, ska flyttas fram.

Ja, du skrev att du inte tyckte om att sitta & gnaga med hälen och att den i det läget hamnade fel - men hälen måste ju hamna i fel läge även när du använder dig av sporren?

Nej det är det den inte gör. Jag lägger bara skänkeln lätt emot magen på henne i samma skänkelläge som jag normalt rider, med hälen lätt nedtrampad.

Kan man inte rida en häst utan sporrar ska man inte sätta på dom heller utan lära sig att rida utan. En häst är inte okänsligare än vad ryttaren gör den. Hästen känner varje rörelse du gör, varje muskel du spänner, varje spänning du har i kroppe.

:smirk:

med tanke på att foten ligger längs magen så tar ju sporren också, och jag behöver inte sitta och "trycka".
samtidigt gör själva sporren mig mer medveten om vart jag har skänkeln än om jag rider utan, så det är mer en träningssak för mig själv för att förbättra skänkelläget och träna att mer använda vad/lår som drivande från häler som ofta funnits med tidigare.

Jag kan visst rida hästen utan sporrar, det är bara det att det går lite lättare med sporrarna då hon varit rätt okänslig mot skänklarna då hon inte förstått vad jag menat med dom innan hon lärt sig. Nu har hon däremot det och nu använder jag bara sporrarna för att förfina hjälperna så att jag kan fortsätta rida utan dom om ett tag.

okänslig mot skänklarna då hon inte förstått vad jag menat med dom innan hon lärt sig.
Sporrarna är inte lösningen till det problemet..bättre i så fall att du försöker göra henne kännsligare utan..Du skriver själv att du vill förfina hjälperna..men man förfinar inte hjälperna med sporrar på en okänslig häst..Det enda som kan göra hästen mer kännslig är konsikvent ridning ..

Jag tycker att man ska rida så lite som möjligt med sporrar.. tänk er själva om någon skulle sitta å gnaga en år sak i midjan på er....
Vist sissa hästar lysnar inte på skänklarna... så kan man ha det... det är lätta att hästarna blir skänkeldöva om man inte har det...
:(jah rider aldrig med sporrar på min ponny... men då är han åxå en stirrig ponny med som är så skänkelrädd... men men det börjar att bli bättre...
Snälla försök att rida så lite som möjligt med sporrar! Pussar

visst ligger foten längs med magen, men för att själva sporren ska komma åt magen måste ju foten vara lite utåtvinklad - med tårna utåt tappar du hela insidan av skänkel, du tappar omvridningen i överskänkeln och istället för att ha insidan av låret mot sadeln hamnar du på baksidan av låret och tappar en effektivitet i sitsen.

Har bara ridit henne med sporrar ca 3 ggr. och kommer inte göra det ofta.

ser bara på andra hästen jag rider som är van att bli riden med sporrar, den blir lätt småseg utan. fast samtidigt lyssnar hon väldigt bra på säte och sittben och kan svänga efter dom och så. :)

orsaken till att jag provat och sedan ridit med sporrarna 2-3 ggr till är att jag inte vill sitta och gnaga henne i sidan, det är då hon blir okänslig och stel och går emot handen. ridningen har blivit så mkt mer harmonisk med sporrarna då vi inte behöver slåss.
och då sporren bara ligger lätt an mot hennes sida kommer den så småningom tas bort helt och undertiden ridas utan också. jag vill bara få henne att förstå sidförande skänkeln och och förstå vad som väntas av henne då. Då hon redan kan grunderna i skänkelvikningen är det förfiningen jag är ute efter. Att slippa sitta och trycka på extra med hälen i sidförflyttningen, när frambenet ska sättas framåt- åt sidan.
Det är ju inte så att sporren ligger och nöter på henne utan bara ligger lätt an som jag sa för att sedan trappas av och tas bort öht.

Förstår inte vad du menar med förfina hjälperna? Om du använder sporrarna lättare och med mindre rörelse än skänklarna borde det inte vara någon skillnad gentimot om du nu använder skänklar?

Om hästen inte reagerar för din skänklar, är det antingen för att hon inte förstår dig eller för att hon är van vid att du mummlar så mycket blajj till henne att hon helt enkelt har slutat lyssna.

Se en häst som en ung tjejj ute på krogen - du vill gå ut på balkongen och prata med henne. kommer du fram till henne och försöker sparkar ut henne kommer hon bli väldigt förvånad arg och upprörd, efter väldigt många sparkar har du kanske fått ut henne. petar du henne hårt i sidan blir hon antaligen väldigt irriterad men om du ryter till henne kanske hon blir såpass rädd för ditt våldsamma sätt att hon faktist går dit ändå. Kramar du hårt tag i hennes arm och drar ut henne får du kanske även då med henne, men hon är nog inte glad eller trivs då heller. Närmar du dig frammifrån och tar hennes hand för att sedan be henne följa med, finns det betydligt större chans att hon glatt och villigt följer dig. Sen kanske hon inte vill följa dig eller inte har hört vad du sagt, då får du kanske på kalla hennes upp märksamhet lite bättre och be igen.

Jag kan 100% säkert garantera dig att du behöver inte mer än fjärilsvinges tryck i dina vad muskler och att du visar vägen på ett korrekt sätt för att få henne att följa dig, om du har fått hennes uppmärksamhet & förståelse ( som man inte påkallar genom en spark i arslet, men kanske en klapp på axeln )och inte stör hennes balans genom din sits.

Släng sporrarna, tänk på att hästen är en otroligt känslig individ som inte gillar att bli tvingad, våldförd eller antastad. Be din häst på ett sätt som hästen förstår och du kommer att få resultat.

En häst kan utföra alla rörelser upp till de högsta skolorna i de fria. Så vems fel är det att den inte kan göra det med en ryttare på ryggen? Att som ryttare skylla sina egna fel på hästen är inte rättvist - för det är aldrig hästens fel.

Det har jag väl inte sagt.

Har bara haft sporrarna på mig några få gånger, och då endast i syftet att hon ska lära sig att det är mina vader hon ska lyssna på och få bort hälen som vi fått använda i inlärningsskedet.

Hon är sedan tidigare inte speciellt känslig för skänklarna, men det är något vi jobbar stenhårt på.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 624
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 597
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar