Rida med spö

gaski

Trådstartare
Min Gáski blir väldigt spänd i början när jag ska rida med spö, vill bara springs iväg, men efter ett tag när han lugnar ner sig funkar han hur bra som helst.

Några ideer / tips. På vad ja kan göra för att han inte ska vara lika "rädd" för spöet. Han är tävlad och riden med förra ägaren med spö.

Skulle man kanske testa rida med ett allround spö? eller? :confused:

Behöver spöet, spec för att få fram den ökade tölten ;)

Så snälla hjälp mig! :D

Sv: Rida med spö

Har du provat att från marken dra spöet över hela hästen? Den ska förstå att spöet inte gör ont, men inga hastiga rörelser så att den blir ännu mer rädd. När hästen står helt stilla när du drar spöet över han så kan du sitta upp och dra längs sidorna, över länden, ja överallt där du kommer åt medans hästen står stilla. Det är nog bara en fråga om att ha tålamod med honom :)

Har du provat att från marken dra spöet över hela hästen? Den ska förstå att spöet inte gör ont, men inga hastiga rörelser så att den blir ännu mer rädd. När hästen står helt stilla när du drar spöet över han så kan du sitta upp och dra längs sidorna, över länden, ja överallt där du kommer åt medans hästen står stilla. Det är nog bara en fråga om att ha tålamod med honom :)

Jo har provat det, men han blir ändå hoppig och stuttsig när man hoppar upp på honom. Men det är väl som du sa tålamod :D

Första året jag hade Svalur var han också lite hispig när jag skulle rida med spö, men då hade jag ett ganska kort svart dressyrspö som jag bara höll i.
När han väl vant sig kunde jag prova med ett längre som han sen accepterade till slut.

Min häst var tidigare som din häst. Med spö blev han inte bara spänd, utan även ville rusa iväg istället för att vänta på min signal. Men jag envisades och red med spöet ändå. Ungefär två veckor senare rusade han inte längre iväg pga spöet, utan var som när jag inte använde spö. Så var envis bara så inser han snart att det inte är något att spänna eller springa iväg för.

Kan nämnas att jag även från ryggen strök honom med spöet ibland. Tex i skogen på liten stig där han inte kunde rusa iväg och som annars är en avslappnande miljö.

Lycka till! :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 679
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 317
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 542
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka