Rida med liiite lös sko?

Bonita4

Trådstartare
min systers ponny är skodd runt om, och märkte idag att om man tar i mycket och vickar på ena framskon så rör den sig liiite liite, inte mycket dock. Ingenting klapprar när han går, den sitter fast bra, men när man vickar ordentligt så rör den sig lite lite.

Den här ponnyn blir alldeles galen om han får stå still i onödan, tror ni man kan rida enklare dressyrpass på honom ändå? Eller är det risk att han blir halt eller så då? :confused:

Sv: Rida med liiite lös sko?

Jag brukar bara kolla på inga sömmar sitter konstigt (helst dra ut dem där det har lossnat) så hästen inte trampar in en sån i hoven.

Men annars rider jag ändå, lite lättare pass än vanligt men alltså den verkar ju inte sitta särskilt löst så jag tycker du kan rida ganska normalt men det är ju bra om någon är med så kan ni kolla om den lossnar mer eller inte.

Ja är det så lite så skulle jag inte avstå. Du kan även sätta på boots för att skydda mot tramp.

Ibland kan det hjälpa att ta en hammare och slå på alla sömmen, oftast sitter skon bättre efteråt, men beror ju lite på varför skon glappar.

Skaffa egna sömmar så kan du byta de sömmar som gör att skon glappar. Enkelt eftersom man använder samma sömhål och skon kommer att sitta som berg igen.

skulle inte jag rekommendera, när sömmen dras ut ökar storleken på sömhålet, och även att det dras ihop lite har det ändå ökat.
Risken är då att sömmen antingen inte fäster ordentligt, eller att det blir en sömstucken häst.

TS: Jag jobbar i ett travstall där det ofta sitter en lös sko, och då rider vi lika hårt ändå. alltså lös så den glappar, och det hörs när hästen går, väl.
Ibland händer det att skon är borta när vi kommer in igen men det har inte blivit nån skada på hoven. Sitter den mkt löst drar vi av den och rider, alltså går hästen med tre skor, och inga problem med det heller om man inte har en häst som blir fruktansvärt ömfotad fruktansvärt snabbt.

Så lugna ner dig! :)

Har aldrig haft några problem med det. Bytt många sömmar och även när man slår på tappskor har jag använt de gamla sömhålen. Bättre att byta sömmar så att skon sitter än att rida med lösa dojor och riskera tappskor och trasiga hovar. Risken att sömsticka hästen måste vara minimal när man använder samma sömhål.

men risken finns, och vi vet ju inte tex hur gammal TS är, och att låta tex en 14åring slå i en söm...
enligt min åsikt så verkar hon inte så gammal om hon tror att ponnyn blir halt på grund av att skon glappar lite lite när hon tar i mycket... sen eftersom att det inte är hennes egen häst så, isf är det bättre att hon ber sin syster.

men som sagt, detta är min åsikt. Jag undanber mig ev påhopp. Det är ju bara för hästens bästa.

Inget påhopp, bara ett svar.

Det är inte meningen att man ska slå i en söm särskilt inte om man inte vet vad man pysslar med. Men genom att använda de befintliga sömhålen så kan man inte sömsticka hästen. Rekommender att man ber sin hovlagare att visa hur man ska göra. Om TS inte är så gammal kanske det finns någon annan i hennes närhet som kan hjälpa henne.
När en sko börjar glappa lossnar den faktiskt lättare, särskilt om hästen går i en lerig hage.
Ser det som positivt att hästfolk har koll på hovarna och kollar skornas status. Har sett (hört) många klapprande skor och ryttaren har varit som ett levande frågetecken. När man har påpekat det har dom sagt "men vad göra? Hovis kommer inte förrän....

Liknande trådar

Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 037
Senast: Boj
·
Hästvård Ska försöka kortfatta det hela.. Har en 20 årig c-ponny som är i bra kondition, tävlar hoppning nästan varannan helg och är jätte...
Svar
3
· Visningar
5 536
Senast: vildfantasi
·
Hästvård Först och främst; vi har kliniktid, inte förräns om 14 dagar tyvärr så jag ska ringa och höra om jag kan få en tidigare på annan klinik...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 104
Senast: Terja
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 774
Senast: Hannah0407
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka