Rida med låsning i korsbenet

Marion

Trådstartare
Hej!

Jag är här på Buke och informerar mig om det mesta, men nu har ni glömt att skriva om det här med låsningar i ryggen och fortsatt ridning så jag får själv kasta in en fråga!

Efter ett par månaders problem med häftiga smärtor i vänster höft fick jag äntligen rätt hjälp i onsdags. Tyvärr glömde (vågade) jag inte fråga kiropraktorn som hjälpte mig på min läkarstation om jag kunde fortsätta rida. (Jag fick ridförbud av en läkare för ca 10 dagar sedan, men hen har jag endast talat med på telefon.) Fram tills nu har det känts fair enough, men nu avtar smärtorna, jag gör mina övningar och i morgon är det ju dags för ny lektion!

Jag hade alltså två kraftiga låsningar i korsbenet, tror ni att jag kan/bör/får rida nu eller riskerar jag att förlänga min egen plåga och hästens välmående? I morgon ska jag såklart försöka få tag på läkaren och kiropraktorn men ärligt talat känns det inte som om jag kommer ha sån tur och här finns det ju många med livserfarenhet. Så vad säger ni? Stanna på läktaren eller hoppa upp?
 
Sv: Rida med låsning i korsbenet

Stanna på läktaren om di inte vill riskera ytterligare problem. Vänta tills du känner att ryggen ännu stabil. S skulle jag ha gjort. ( Har ofta lidit av olika ryggrelaterade problem som ibland dessutom orsakats av ridningen)
 
Sv: Rida med låsning i korsbenet

Ah, ryggproblem! Denna eviga plåga..
Jag har skadat höften, en subluxation som gjort att benen inte alltid är lika långa och jag sitter (och går) snett. Det i sin tur leder till "skolios" och låsningar i ryggen.
Läkare har sagt att jag ska sälja min häst och börja med något annat. Istället köpte jag en häst till och ska satsa på en tävlingskarriär :angel:

Mina bästa tips:
*Rid inte när det gör ont. Det blir bara mer ont och aj av det, kan bli en extremt långdragen process innan man är fit for fight igen..
*Hitta en bra kiropraktor och besök regelbundet
*Träna bålstabilitet och stärk ryggen.
*TRÄNA! Jag kan inte säga det för många gånger! Inte roligt att få problem med rygg och höfter..

Något som varit guld värt för mig i min ridträning är min tränare. Hon har lärt sig se på mig när jag inte borde rida, när hon ser att jag får hon säger hon åt mig att sitta av. Visst muttrar jag ibland, men hon har ju rätt.. Så om man hittar en tränare som har förståelse för smärtan kan det faktiskt utveckla ridningen och hjälpa med att minska smärtorna! Sen jag började lyssna mer på min tränare har jag kunnat rida i en timme flera dagar i veckan utan att få ont! Och hon är en helt vanligt ridinstruktör, ingen specialutbildad eller något på något sätt.
 
Sv: Rida med låsning i korsbenet

Oj, där har du att bita i! Jag är duktig på min rehab-träning i alla fall, det är ju alltid något. När jag är helt återställd och har nån timmes dagsljus ska jag löpträna. Yoga, stretch och styrketräning kan jag göra hemma.

Kiropraktorn tyckte att jag skulle avvakta i 14 dagar och läkaren höll med om det. "Minns hur ont du har haft och var rädd om dig, belasta inte rygg och höfter innan du är helt smärtfri." Det är ju väldigt omtänksamt sagt av en läkare men jag hade mer tänkt mig ett svar som; "Det är bara bra att rida och röra på sig. Hopp i väg!"
 
Sv: Rida med låsning i korsbenet

mmm, lätt värt att vänta om du är smärtfri om fjorton dagar, du gjorde rätt val.

Sitter här inne på 2,5 år av ryggsmärtor, riktigt jävliga sådana. Jag får rida, det är bra träning som jag behöver enligt läkaren, men det snedbelastar hästen och det är upp till min dagsform om det går. (riktigt jobbigt eftersom det är ridningen 3ggr per vecka som håller mig vid mod).
Om tre veckor får jag chansen att fråga läkaren om det är kroniskt.:cautious:

Så ta din kropp på allvar! Det gjorde inte jag.. Man måste få vara lika noga med sina egna krämpor som man skulle varit med hästens! (vem ska annars ta hand om hästen?? ;))

Kör hårt med sjukgymnastik o stretching, det ska jag gå och göra nu!
krya på dig!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 361
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp