Rida med kapson

H

Helan

Hur mycket stöd har du/ni på yttersidans hand när du/ni böjer för inner tygel?
Med vanligt bett är ju tanken/målet att man ska få hästen att lätt vila på yttersidans stöd, och vägarna dit är många. Men hur funkar det om man rider med kapson? Om jag tar ett ledande tygeltag med exv höger tygel så gör det ju ingen större nytta att jag håller emot på vänster (eller?) Har du/ni den tygeln helt slak eller med ett lätt stöd? Det kanske rent av fungerar precis som när man rider med ett bett?
Provade att rida med kapsonen idag men fick inte riktigt kläm på det hela, ju mer jag funderade desto mer förvirrad kände jag mig.

Sv: Rida med kapson

Jag är inte så väldigt duktig på att rida med kapsonen men jag har bara ett ytterst lätt stöd på yttersidan. Försöker dela upp sidorna så mkt som möjligt i början.

Jag försöker att se till att hålla ut handen så att inte tygeln påverkar halsen om jag inte vill ha med mig bogen förstås.
Upplever att man måste hålla lite i kapsonens yttertygel för att hästen inte ska lägga huvudet på sned eller dra kapsonen snett.

När jag rider med kapson - vilket sker som oftast. Så använder jag yttertygeln för att förhindra förböjning. Jag har inte något direkt stöd där, om det inte behövs av någon anledning. Försöker att låta vara om jag inte vill nåt sas. Om hästen går i den böjning som jag vill ha släpper jag på kontakten, men tar upp den igen om hästen förböjer.

Jag kan inte säga att jag försöker hålla ut händerna, om jag vill få med bogen tycker jag att min häst märker skillnad ändå. Jag försöker hålla mig så nära mitten som möjligt med händerna, något mot innersidan i böjning, aldrig yttersidan.

Det kan vara så att för att hästen inte ska lägga huvudet på sned, krävs det ibalnd mer kontakt på yttertygel - det kan handla om att räta ut. Dock tycker jag att det brukar räcka med att höja innerhanden något och ha den ovanför ytterhanden (fast på insidan), och med samma kontakt på ytter. Är det riktigt illa kan jag ibland nästan korsa över ytterhanden så att innerhanden kommer mer utåt - men ytterhanden är stilla ovanför manken.

Sen är jag lärd att inte ta ledande tag med kapsonen (eller något annat bett), jag plockar eller skakar eller höjer handen något. Om jag går på spåret rakt fram och vill inåt, ber jag om böjning på innerkapson med plock vanligen, så att jag får ställning, sen böjning. Här kan det ta litet tag innan böjningen sitter så som jag vill ha den, alltså utan att jag håller i. Sen när jag har den böjning jag vill ha släpper jag på påskjutet (vanligen genom att ge efter lite med handen och bjuda framåt-innåt) och låter ytter bak trycka på oss inåt.

Jag vet att många har kapsonen mycket löst spänd, och det tror jag kan funka för många, men jag och min häst är inte så långt ännu. Jag vill ha kapsonen bra på plats så att den inte glider omkring och blir otydlig. Då blir det sällan att den glider. Nu har jag en hård kapson som är formad efter nosen, alltså inte någon kedjekapson.

Hoppas det gav nåt :)

Det kan vara så att för att hästen inte ska lägga huvudet på sned, krävs det ibalnd mer kontakt på yttertygel - det kan handla om att räta ut. Dock tycker jag att det brukar räcka med att höja innerhanden något och ha den ovanför ytterhanden (fast på insidan), och med samma kontakt på ytter. Är det riktigt illa kan jag ibland nästan korsa över ytterhanden så att innerhanden kommer mer utåt - men ytterhanden är stilla ovanför manken.

:bow:
Såhär tänker jag också, att ofta ger det mer effekt att använda inner-tygeltaget annorlunda (uppåt/ev. inåt) om man vill komma åt ställningen snarare än att börja reglera på yttersidan.
Om hästen flyter utåt kan man behöva något på yttersidan som säger stopp, men annars har jag lös yttertygel eftersom kapsonen är ganska skarp och man inte vill säga emot böjningen i onödan (kan bero lite på utbildningsnivå?).

Nu kombinerar jag ju med stång, men har märkt att det direkt blir spänt (och därmed ihopkortat) om jag har ytterkapsonen sträckt, blir t o m mer negativ effekt än om jag skulle ha stången kort pga spänningen. Fast det kan säkert variera mellan olika hästar/ekipage. Utnyttjar man kapsonen för att få fram nosen så är ju hästen lärd att gå emot... :angel:

Provade att rida med kapsonen idag men fick inte riktigt kläm på det hela, ju mer jag funderade desto mer förvirrad kände jag mig.

Jag brukar tänka mig en grimma där tyglarna är fästa på nosryggen, om det nu gör någon skillnad i tänket.. :D
I en grimma skulle jag bara ta när man vill något. Helt enkelt för att kusen skulle bli härdad av den där myggan på ryggen som ger en massa onödiga signaler.
Med tyglarna fästa på nosen så ger det inte mycket att föra händerna isär utan det är händerna framför höfterna som gäller och bara flytta båda händer i sidled vid behov (helst inte över mankammen men om man samtidigt för handen uppåt/framåt kan det ge effekt på "rätt" nackkotor vid behov)

Till skillnad från kookaburra så använder jag mig av tryck-eftergift precis som om man skulle rida med grimma. Men ändå med tänket att inte fastna i tygeltaget så på en häst som spänner emot vibrerar jag (alt. t o m "hackar" beroende på hur starkt tryck det blir) och ger därefter eftergift.
Vid närmare eftertanke har jag gjort lite olika på olika hästar utifrån vad som fungerat. På kallisen måste jag nästan vibrera/pulsera eftersom det lätt blir dragkamp annars som mina händer förlorar på när kusen vinner och rycker åt sig tyglarna :p Annars har jag brukat separera så pulsationer betyder eftergift/ställning/slappna av i den delen av halsen följt av eftergift vid svar, medans ett fast tryck har betytt sakta ner/stanna. Så kan man använda sig av tryck-principen, litet tryck som ökas successivt tills hästen svarar för att lära in att lyssna på det lilla. Det pulserande har snarare berott på graden av motstånd i hästen eftersom de delvis varit tänkt att få loss spänning i hästen (t ex vid ställning). Om jag däremot vill få hästen framåt/nedåt så har jag lärt in att tryck i båda tyglar betyder "för ditt huvud fram/ner!" så man först kan få avslappning/lång häst och därifrån kan jobba upp.

Svammel svammel. Hoppas du förstår vad jag menar! :D

Senast ändrad:

Jag försöker att se till att hålla ut handen så att inte tygeln påverkar halsen om jag inte vill ha med mig bogen förstås.
Upplever att man måste hålla lite i kapsonens yttertygel för att hästen inte ska lägga huvudet på sned eller dra kapsonen snett.

Justeja, den här biten tror jag inte man behöver oroa sig för om man inte har en häst som redan är inlärd neckreining såpass att den reagerar på trycket, vilket man ju märker isf.
Den märker ju ändå det ökade trycket på halsen när du vill något, tänker som så att det är kontrasten som blir signalen.
Men som sagt, testar man så märker man hur hästen svarar, jag skulle iaf hellre ha lite halstryck "i onödan" än föra ut yttertygeln. Men ännu hellre ha en stadig kapson där man slipper hålla emot i yttertygeln.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Ramona
·
Ridning Jag rider andras hästar för tillfället pga orsak. När jag red P så blev jag anklagad av ägaren för handridning (dvs att jag använde...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: mackan
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 003
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama