Rida med kapson och stång? HJÄLP!

Icnivad

Trådstartare
Jag rider enligt teorin "så lite som möjligt" på hästen, med undantag för att någon gång ibland, har ridit min häst på kandar en gång.
Men annars är det tränsbett som gäller!
Min medryttare hade för ett tag med sig min häst på en kurs i akademisk ridning (själv rider jag bara engelsk dressyr).
Tränaren där hade sagt åt henne att hon borde rida min häst på stång och kapson, och ville att hon skulle ha det på hästen vid nästa kurstillfälle.

Jag känner mig väldigt kluven i detta.
Jag är egentligen väldigt emot starka bett (säger ju emot mig själv ganska ordentligt med att rida på kandar, jag vet!).
Jag vet ju inte ens hur kapson och stång ihop fungerar.
Vad har de för effekt? Varför ska man använda detta?
Borde jag låta medryttaren rida med den typen av utrustning på kursen?

Jag har sagt nej, tills att jag får veta mera fakta.
Jag vill inte förstöra min häst, som redan är ganska känslig i munnen.

Sv: Rida med kapson och stång? HJÄLP!

Det är din häst och det är du som bestämmer hur du vill ha det. Föreslår att du hänger med på nästa kurs och själv bildar dig en uppfattning samt får en förklaring av tränaren direkt så att du är fullständigt säker på hur det ska användas och kan rätta din medryttare om h*n skulle göra fel.

Jag skulle göra så. Anser inte att tränsbett är särskilt snällt i övrigt så jag är inte främmande att använda andra bett. Mitt sto rids på stång av mig, sidepull om andra ska rida. Valacken rids på tvådelat bett alt. sidepull/kapson. Han ska introduceras på stång under sommar/höst. Jag är westernryttare :)

Det är din häst och det är du som bestämmer hur du vill ha det. Föreslår att du hänger med på nästa kurs och själv bildar dig en uppfattning samt får en förklaring av tränaren direkt så att du är fullständigt säker på hur det ska användas och kan rätta din medryttare om h*n skulle göra fel.

Jag skulle göra så. Anser inte att tränsbett är särskilt snällt i övrigt så jag är inte främmande att använda andra bett. Mitt sto rids på stång av mig, sidepull om andra ska rida. Valacken rids på tvådelat bett alt. sidepull/kapson. Han ska introduceras på stång under sommar/höst. Jag är westernryttare :)

Tack för ditt svar. Det var en bra idé.
Jag vet ju själv att det egentligen inte är styrkan i betten som är det farliga, utan ryttarens hand. Och min medryttare har väldigt mjuk och fin hand.
Men jag vill ju inte gärna att min häst går runt med massa saker som jag inte har en aning om hur det påverkar hästen.
Jag skulle ju tillexempel aldrig låta min häst gå på pessoa-bett, nu när jag vet hur de verkar.

Kapson och stång är väl lite ARs variant på kandar som jag fattat det. Kapsonen används som en bettlös bridong och stången som vanligt. Således, kan du tänka dig att din medryttare rider din häst på kandar?

Jag tycker aboslut du ska följa med vid nästa tillfälle!

Du bestämmer. Det är din häst. Det är en fördel tycker jag, om de som rider hästen använder samma utrustning. Att rida med kapson och stångbett blir ju annorlunda och om det inte är något du själv vill hålla på med känns det inte som en bra ide att medryttaren gör det. Om medryttaren ska få prova kan du väl följa med på kursen och se/lyssna på allt?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 175
Senast: valy
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 512
Senast: Roxy
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 942
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka