rida med hund...

Sv: rida med hund...

Tigertofflan skrev:
Sen anser ju förstås jag att om man inte har 100% koll och lydnad på sin hund så ska den inte vara lös över huvud taget, än mindre när man som förare sitter på en häst.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Tigertofflan skrev:
Det är aldrig olagligt att ha sin hund okopplad. Koppeltvång innebär dock att du ska ha sådan hundraprocentig koll på din hund att den beter sig som om den vore kopplad.

Kan någon verkligen ha sådan koll på NÅGOT djur?

Det kanske inte är olagligt, men vad betyder då det här?
Mellan den 1 mars och den 20 augusti ska hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under övriga tider av året ska hundar hållas så att de inte kan driva eller förfölja vilt, om de inte används vid jakt.
Klippt från vår kommuns hemsida om hundhållning....

// M

Det är väl urmysigt att ha med sig hunden när man rider, men det krävs att man har kontroll på både häst och hund.
De ska givetvis vara vana vid varandra, hästen ska acceptera att ha en hund "runt hasorna".
Hunden får man först träna från marken så den kommer på inkallning, kan stanna, sen lärde jag min hund ordet: sidan och det betydde att den omedelbart skulle gå in på höger sida.
Om det kom en bil sa jag: sidan, stanna.
Man tränar sedan de första gångerna (ganska många) på lätta rundor. Lätt som en plätt.
under mars - aug ska man hålla hunden så den hindras att löpa efter vilt, det innebär inte per automatik att hunden ska hållas kopplad, men man får ha total koll på den.
Glöm inte att man har strikt ansvar som hundägare, det innebär att man ansvarar för allt som hunden förorsakar.

minternet skrev:
Kan någon verkligen ha sådan koll på NÅGOT djur?
Ja, jag tror faktiskt att man kan det.

minternet skrev:
Det kanske inte är olagligt, men vad betyder då det här?
Mellan den 1 mars och den 20 augusti ska hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under övriga tider av året ska hundar hållas så att de inte kan driva eller förfölja vilt, om de inte används vid jakt.
Det betyder just det jag skrev - att har du sådan koll på din hund så att den uppför sig som att den är kopplad så får den gå lös.

Det är ju ungefär lika smart som de som menar att träns på tävlingsplatser är onödigt "därför att deras häst minsann går att kontrollera i alla lägen fast de bara har grimma"...

// M

Tessen skrev:
Det går såklart att ha hunden kopplad när man inte rider.
Det förvånar mig faktiskt lite att du, Lena, säger att man kan ha hunden i longerlina (o flexikoppel), Hunden kan (som du skriver) trassla in sig i träd, buskar etc, och inte minst i hästens ben! Har man sådan pli på hunden att den lyder och inte springer så kopplet trasslar in sig i hästens ben mm, så förstår jag inte riktigt vad problemet är att hunden inte ska kunna gå lös.
Min hund är väldigt lyhörd och lydig, men jag litar dock inte helt på henne vad gäller bilar mm, därför ser jag till att rida där det är mindre trafikerat när hon är med.

Jag hoppas alla ni med hundar eller har tänkt skaffa hund har tagit det jag (och även ii-d-a) har skrivit på stort allvar.
Rid Nu INTE Med Hunden kopplad, isf har hunden det mkt bättre hemma när ni rider.

Mvh Tess

Longerlina och flexikoppel är väl ingen hit precis, eftersom att om hunden går på lång lina så finns det naturligtvis risk att den trasslar in sig i hästen eller i något annat... Ett vanligt långt läderkoppel funkar fint.
Men man KAN faktiskt ha såpass pli på hunden att den inte springer under hästen och trasslar men att man ändå, för säkerhets skull vill ha den kopplad när man rider längs vägar. Viktigt är väl att man också tänker på vad man har för häst, ett yrväder som snurrar runt för minsta lilla är väl inte så lämplig... :crazy:

Och OM det händer något, så har faktiskt både hund och häst ganska bra koll på varann även i en skräckig situation... Jag har testat.. :crazy:

Men ii-d-a:
Jag tkr det är helt fel att rida med hund som är i KOPPEL. Det är ungefär samma sak som att du håller en häst i grimskaftet på andra sidan hag-staketet. Kanske till och med farligare. För om man tänker såhär: Hästen blir livrädd för någon stor lastbil/plastpåse/gren etc etc och så kanske hästen börjar skena. Då kanske man inte tänker att man ska släppa kopplet, så dras hunden med och får kanske allvarliga skador eller så kanske hästen trasslar sig in i kopplet och sparkar hunden, eller så snubblar hästen. Det är verkligen många farliga saker som kan hända när man har hunden i koppel... Ville bara skriva det.

Kram Ida.

HUR i hela friden kan du jämföra en kopplad hund när man rider med att ha en häst i grimskaftet på andra sidan staketet?? :rofl: :confused: På vilket sätt är det likt varann??
Och om man inte har såpass kontroll på sina egna händer att man inte släpper hunden om hästen börjar skena..ja, då kanske man inte ska rida överhuvudaget?... :crazy:

// tjejen som rider med hunden i koppel där det behövs.

Hmm...jag rider ju på mina stora hästar med en liten shettis som handhäst...det måste ju nästan vara samma sak, skulle det oxå vara farligt? :confused:
Jag kan ju iofs förstå tanken att dom kan trassla in sig...men...

Rider för övrigt inte med min ahundar, kör doch shettisen och har med mig min ena jycke, då i koppel brevid vagnen. Går utmärkt :)

minternet skrev:
Det är ju ungefär lika smart som de som menar att träns på tävlingsplatser är onödigt "därför att deras häst minsann går att kontrollera i alla lägen fast de bara har grimma"...

// M
Att tycka att något är onödigt är något helt annat. I TR står det mig veterligen rakt ut att hästen ska lastas i träns. Då är det så.

Jag rider bara ibland med hundarna. Om jag har tiken med så är hon kopplad i ett medhavt grimskaft den bit vi rider efter vägen (hon är van att gå på min vänstra sida och jag vill ha henne i diket när jag rider så enda sättet att få henne på "rätt" sida är fastsatt). När vi sen kommer ut i skogen så släpps hon lös, och när vi ökar till trav börjar hon att ställa hästen, hon nafsar och biter i bakbenen och svansen på hästen och när jag saktar av igen så springer hon runt, runt hästen och skäller.(Hon har ju lyckats få stopp på "odjuret":rofl: ) Om jag har hanen med så är det "jag kommer när jag kommer", han lullar på i sin takt (som inte är i snabbaste laget så ofta) Eftersom att dom är så olika så blir det "jobbigt" och bökigt att ha dom med så därför blir det inte så ofta.
Hanen är dessutom helt orädd för hästarna. Han kryper mellan benen och under magen på dom och hästarna accepterar det. Det går bra att rida med "koppel" på hundarna eftersom att hästarna är försiktig när hundarna är med, dom vill kliva på dom lika lite som på oss människor.:)

Igår hade vi med vår blandrastik ut på en liten ridtur i skogen.
Det är så bra med henne för hon vaktar "sina" hästar så hon lämnar inte de utom sikte en meter. Hon går eller springer vid sidan av hela tiden.Går aldrig fram till andra hundar för att hälsa.Hon känner sej som en i hästflocken.
Hon blir alldeles olycklig när vi kör iväg med de i transporten för tävling eller träning och hon inte får åka med. :rofl:

jag brukar passa på att motionera vovvens husse också när jag rider ;)
JAg rider å han går och springer med vovven skit bra :)

lisenfisen skrev:
tycker ni det går bra att rida med era hundar????
:rofl: :rofl:

Min kompis hund är helt underbar att rida ut med. Han går fot med hästen när vi säger till och det går jättebra att möta folk och bilar. Han är en trygghet för hästarna. I alla fall märks det att hästarna blir mycket lugnare när han är med. Han hänger med i tempot. Men vet vi att vi bara skall galloppera ch cantra så lämnar vi honom hemma. Det blir lite för jobbigt.

Han är en schäfer/Labrador korsning.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 049
Senast: Tora
·
Träning Jag och sambon ska till Portugal, Estoril i höst! Tänkte höra om någon har tips på om man kan ta en dagsutflykt någonstans och rida...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: Lightzone
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
857
Senast: Roxy
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
889
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama