rida med hund...

Sv: rida med hund...

njaa, beror nog på hur hunden är.. kanske inte så bra idé att rida ut med en valp kanske, men en lydig hund som lyssnar på en när man ropar på den är nog en jätte ra långpromenad! :) Men min hund går ganska bra att rida ut med! :rofl:

Har alltid med mig min hund ut när jag rider. Han är lydig och det är aldrig några problem. Kanon motion för hunden!:)

Fy va bra att du tog upp de .. har själv samma tankar

Min hund är ganska lydig, kommer oftast. jag är orolig att hon typ jagar hästen när vi travar, och skäller .. för de gör hon ofta när jag börjar springa breve henne .. vet inte om jag vågar :crazy: :cry:

Jo då, för mig har det gått super bra att ha med hunden när jag har varit i stallet och ridit :) men hon är lydig, och det beroir väl lite på ras och så..
Andrea.. jag tycker du ska ha med din hund och prova en gång, för ofta så skärper sig hunden när den förstår att det är allvar, i början när jag hade med min hund ut till stallet (hon var bara några mån) lydde hon nästan bättre när jag satt på hästen än när jag var på marken.
Lycka till!

När jag började ha med mig hunden ut så hade jag honom i koppel. Men han vande sig snabbt. När vi är hemma så kan han jaga hästarna i hagen (han får givetvis inte det,men...) men aldrig när jag rider. så jag tycker du ska prova, min hund älskar att följa med ut och han blir så ledsen om han får vara hemma...

Min systers hund går aldeles utmärkt att rida med. Hästen min är dock inge förtjust i henne av någon anledning. Men hon går ju för sig själv så hon stör honom sällan.

Jag har min häst en bit ifrån bilvägar och annat så det finns inte så mycket som kan hända. Och hon sticker ju aldrig iväg längre än att hon hör om jag ropar. Det är ju utmärkt promenad för henne att så strosa runt och undersöka skogarna eller springa benen av sig på åkrarna av frihetskänsla. :)

Russin8 skrev:
När jag började ha med mig hunden ut så hade jag honom i koppel. Men han vande sig snabbt. När vi är hemma så kan han jaga hästarna i hagen (han får givetvis inte det,men...) men aldrig när jag rider. så jag tycker du ska prova, min hund älskar att följa med ut och han blir så ledsen om han får vara hemma...

Red du med hunden i koppel ??:eek:
Det ska ni absolut inte göra !
Det kan hända allvarliga saker och kan få allvarliga följder, hunden kan få livshotande skador!
Jag säger inte detta med utpekning på dig Russin, jag har själv tyckt att det skulle vara enklare om man ska rida vid en väg att ha hunden kopplad, men aldrig att jag skulle göra det, sitt isf av och led både häst och hund vid vägar etc.

mvh Tess

intressant att höra någon som säger så. har än ingen hund men har funderat på att skaffa och då haft tankar på att låta den följa med ut. Varför skulle det vara så farligt att ha hunden i koppel? ett "vanligt" koppel kan förstås vara lite väl kort, men varför kan man inte använda longerlina eller flexikoppel? är det för risken att det kan trassla in sig eller finns det något annat som jag inte har tänkt på?

Klart att man kan ha hunden kopplad i vissa lägen.
Den kan ju faktiskt bli påkörd om den inte är tillräckligt lydig.

Om hästen är van vid hunden så är det bara att ha koll på den så att den inte kan springa in framför.

Jag har varit tvungen periodvis att ha min kopplad, då den har mkt "jakt" i sig.
där den kan springa bervid så sätter jag det längre grimskaftet:angel: under kåpan o änden över manken, för att kunna rida ordentligt.

Man kan ha ett vanligt halsband så pass löst så att den vid ev. situationer kan ta sig loss.
När det är smalt, låter jag den gå framför. Den kan kommandot" FÖRE" och jag måste då förstås hålla i snöret.

lisenfisen skrev:
tycker ni det går bra att rida med era hundar????
:rofl: :rofl:

Ja, det går utmärkt. Men det beror ju på häst. Det kan ju hända att man måste stanna och koppla upp hunden (det går från hästryggen, med lite samarbete från båda) men att släppa den igen dvs ta av halsbandet måste jag hoppa av för.
Hästen måste klara att man ryter åt hunden lite om den inte lyssnar, tex när man möter andra hundar. Min kan oftast gå lös även förbi hundar, går "fot" bredvid hästen, men om han inte lyssnar måste hästen förstå att tillsägelsen gäller hunden:D .

Jag har en bordercollie som är mycekt lydig men far som ett skållat troll i glädje ibland, och det måste ju hästen stå ut med. Den kan aockså¨ha en tendens att vilja "valla igång" hästen i ett roligare tempo när vi skrittar och då kan man få ryta till.

Annars gillar båda att komma ut ihop. Det är mycket bra motion för hunden. Galoppera ihop är populärt, särskilt på gärdena.

Men är det mycket folk o hundar ute o friluftar kan det vara lugnare utan hunden eftersom man måste hålla koll så att han inte hälsar på andra hundar som dyker upp, utan tillåtelse.
Det ligger en hundklubb intill stallet, de är ute i stora grupper coh det har hänt att min hund attackerades när vi passerade en sån grupp på övning i skogen. Då hade jag min mycket lugna häst som bara uppskattade lite action :bump: :banana:
Men det skulle nog inte alla hästar göra. Hundslagsmål runt benen:eek:
Som tur var lydde min hund så när den andra fick tag på sin kunde vi gå därifrån.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en sheltie som är 12 år snart, hon brukar följa med när jag är ute och kör och springer bakom/vid sidan av vagnen och när det går fort får hon åka med i vagnen. :)
När jag rider vill hon gärna valla och det gillar inte hästarna.

Lena skrev:
intressant att höra någon som säger så. har än ingen hund men har funderat på att skaffa och då haft tankar på att låta den följa med ut. Varför skulle det vara så farligt att ha hunden i koppel? ett "vanligt" koppel kan förstås vara lite väl kort, men varför kan man inte använda longerlina eller flexikoppel? är det för risken att det kan trassla in sig eller finns det något annat som jag inte har tänkt på?

Jag tkr det är helt fel att rida med hund som är i KOPPEL. Det är ungefär samma sak som att du håller en häst i grimskaftet på andra sidan hag-staketet. Kanske till och med farligare. För om man tänker såhär: Hästen blir livrädd för någon stor lastbil/plastpåse/gren etc etc och så kanske hästen börjar skena. Då kanske man inte tänker att man ska släppa kopplet, så dras hunden med och får kanske allvarliga skador eller så kanske hästen trasslar sig in i kopplet och sparkar hunden, eller så snubblar hästen. Det är verkligen många farliga saker som kan hända när man har hunden i koppel... Ville bara skriva det.

Kram Ida.

Har alltid med vovven när jag rider:) Det funkar kalas.. Men i början så drog hon efter rådjur ett par ggr, som tur är så vande jag snabbt av henne från sådana dumheter:D När jag tänker efter så var det både en och två grejor som inte funkade så där kanonbra i början:smirk: :angel: Men sånt glöms liksom bort nu när hon är så duktig!:p
Har dock aldrig halsband på henne.. så rädd att hon ska fastna i något!

Jag har ofta med min pinscher ut när jag rider.
Funkar jättebra!
*peka på lilla bilden till vänster*
Sen är hästen så snäll så hon nästan är dum också :love:

Det går kanon att ha med mina förutom att schäferna gärna vill gå i rumpan på hästen.min pålel accepterar det men inte alla andra hästar.Så nu tränar vi på att han ska lära sig gå framför elelr så när vi rider.

Lena skrev:

Det går såklart att ha hunden kopplad när man inte rider.
Det förvånar mig faktiskt lite att du, Lena, säger att man kan ha hunden i longerlina (o flexikoppel), Hunden kan (som du skriver) trassla in sig i träd, buskar etc, och inte minst i hästens ben! Har man sådan pli på hunden att den lyder och inte springer så kopplet trasslar in sig i hästens ben mm, så förstår jag inte riktigt vad problemet är att hunden inte ska kunna gå lös.
Min hund är väldigt lyhörd och lydig, men jag litar dock inte helt på henne vad gäller bilar mm, därför ser jag till att rida där det är mindre trafikerat när hon är med.

Jag hoppas alla ni med hundar eller har tänkt skaffa hund har tagit det jag (och även ii-d-a) har skrivit på stort allvar.
Rid Nu INTE Med Hunden kopplad, isf har hunden det mkt bättre hemma när ni rider.

Mvh Tess

Senast ändrad av en moderator:

*lånar knapp*

Jag fattar inte ens att ni kan diskutera saken?!!!!
Det är inte tillåtet att ha hundar okopplade just nu, eller hur!?

Själv blir jag fan i mig galen på alla lösa hundar som ränner runt i skogen vare sig de är lydiga eller ej. En hundägare är bra korkad om den kan påstå att de har stankoll på sin hund i ALLA lägen, det är omöjligt att veta hur den ska reagera i alla situationer.

Min häst är inte ens hundrädd från början men uppdykande hundar som är oförberedda och därför börjar skälla och "virvla runt" har ställt till en hel del bekymmer för oss kan jag säga.

// M

axel skrev:
Den kan ju faktiskt bli påkörd om den inte är tillräckligt lydig.
Sen anser ju förstås jag att om man inte har 100% koll och lydnad på sin hund så ska den inte vara lös över huvud taget, än mindre när man som förare sitter på en häst.

minternet skrev:
Det är inte tillåtet att ha hundar okopplade just nu, eller hur!?
Det är aldrig olagligt att ha sin hund okopplad. Koppeltvång innebär dock att du ska ha sådan hundraprocentig koll på din hund att den beter sig som om den vore kopplad.
Edit: ... Sen är det ju sorgligt nog så att det inte är många som har den lydnaden på sin hund.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 049
Senast: Tora
·
Träning Jag och sambon ska till Portugal, Estoril i höst! Tänkte höra om någon har tips på om man kan ta en dagsutflykt någonstans och rida...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: Lightzone
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
857
Senast: Roxy
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
889
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama