rida med hopplatta?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare joschan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 890
J

joschan

Hoppas jag lägger detta i rätt forum nu.

Jag har bara en liten fråga som jag hoppas att någon här kan svara på.

För ett tag sedan när jag precis köpt min nya hoppsadel, sa en tanta i stallet till mig att inte rida med sadelgjord med hopplatta om jag inte ska hoppa.
Hon menade på att det skulle vara skadligt för pållen om man red med den regelbundet.
Nu gör jag ju inte det i vilket fall som helst, men undrar ändå om det verkligen kan stämma?
Varför skulle man göra en sadelgjord som är skadlig för hästen? Då vill jag ju inte ha den när vi hoppar heller!

Tacksam för svar! :)

Sv: rida med hopplatta?

Har aldrig hört att ridning med hopplatta skulle vara skadligt för hästen. Tvärt emot har jag hört om många hästar som trivs bättre med en gjord med platta, eftersom den är bredare och fördelar trycket från sadelgjorden över en större yta.

Aldrig hört att det skulle vara farligt. Jag rider alltid med hopplatta och har gjort i många år. Har inte ens en "vanlig" sadelgjord.

vad skönt! då kan jag i lugn och ro rida med hopplattan. har knappt vågat spänna på den sedan hon sa det. även om jag inte riktigt ville tro på det.
tantan är nämligen ansedd som en av de "duktiga" i stallet.
så det har gnagt lite i hjärnbarken.

Du kan lungt fortsätta rida med hopplattan så länge hästen trivs, vilket såklart är det viktigaste :)

Min häst som är så känslig och har lite sadeltvång tycker sadelprovaren att jag ska rida med hopplatta på eftersom den fördelar trycket mycket mer.
Jag är dressyrryttare och använder hoppsadeln i skogen och vid mycket galopparbeten så jag hoppar väldigt sällan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 275
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 630
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 902
Senast: lirco11
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
667
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka