rida med halsring

jassica

Trådstartare
har läst lite om detta, men vet egentligen inte alls vad det är.

någon som vill förklara?

Sv: rida med halsring

Förstår inte riktigt vad du frågar om - menar du att rida med bara halsring och inget annat?

Annars används ju halsring (en lös läderrem runt hästens hals) för att ta tag i om man skulle behöva för att inte rycka hästen i munnen och hjälpa till med ens egen balans.
Jag användet t ex halsring när jag rider barbacka, och har sett andra som har vid uteritter generellt eller då de rider unghästar.

När jag rider i halsring då har jag lärt hästen från början att bromsa och gå efter mina vikthjälper . Så egentligen behöver man inte halsring men halsringen från amrtingalen brukar jag ha runt halsen att rida barbacka med att öva in med. Men det går inte utan NH att rida med halsring.

Går utmärkt utan NH-träning.

Jag upptäckte att jag kunde skita i tyglarna på gammelmärren. Hon lydde ju ändå.

Fast det är ju kanske NH jag håller på med, vad vet jag.

Jag har också gjort dumheten, (fast det gick ju bra), att rida min gamle ponny utan träns i skogen i alla gångarter.

Antar att ett ekipage där kommunikationen fungerar kan fungera även utan träns.

har läst lite om detta, men vet egentligen inte alls vad det är.

någon som vill förklara?

Man sätter en läderrem runt hästens hals som man kan hålla i sig i, sen hoppar man upp och rider iväg, lätt som en plätt! :angel:

Fast det är klart, en väldigt lydig häst måste man ha samt att man som ryttare bör vara väldigt balanserad.

Men det går inte utan NH att rida med halsring.
NH har inte patent på god hästhantering. ;)

Jodå, det går alldeles utmärkt!
Den enda raka och bra vägen till bra kommunikation med sin häst är inte NH.
Precis.

Jag har aldrig direkt kallat det jag gör för NH, jag anser inte att det är det.
Jag är mjuk och konsekvent med mina hästar, rider mycket med vikthjälper osv.
Vissa skulle säkert kalla det nh, jag kallar det bara sunt förnuft.

Rida med halsring är jättekul!
Det kräver ju en snäll pålitlig häst som lyssnar bra på vikthjälper, eftersom man då behöver rida med sätet. Jag anser inte att ringen är att dra i men man kan ju hålla i den försiktigt.

Har ridit med stel halsring i vaxat rep. Jag tycker man anväder ringen som hjälp att styra med,det blir som"neck reining" eller indirekt tygeltag,hästen vänder från trycksidan. Däremot har man inte ringen att bromsa med.

På min häst var jag tvungen att hanteras inom NH för att vi skulle få bra förtroende mellan varandra. För mig är NH en livstil. Så gäller det att kunna rida med vikten och till slut hoppade jag med halsring och har aldrig haft en sådan lycklig häst som då jag hade hållit på efter den principen ;) Men för er andra kanske det går bra.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
528
Senast: Oknytt
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: Roxy
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur