Rida med flera,galen häst..

B

**BORTTAGEN**

Hej!
Har ett stort problem med en av mina hästar, han är mycket villig och ganska stark att rida. inte så känslig av sig.
när jag rider själv som jag oftast gör, lugnare så, så går allting alltid bra. han vill gärna dra iväg men det går att få stopp på han.
Problemet är att jag kan aldrig rida med några andra, bara när vi skrittar så ska han ligga först, stressar på som sjutton och spelar ingen roll om man ligger först eller sist, gör halter m.m, han blir bara änny mer stressad.
när vi ska tölta eller något annat så börjar han hoppa på bakbenen, kan inte koncentrera sig ett dugg på mig och blir alldeles tokig. släpper jag han drar han bara iväg i det tempot han vill, gärna skengalopp el ökad tölt.
Vill ha en mysig ritt i skogen med mina vänner och kunna ta det lugnt, men det funkar inte, jag blir bara grinig på han i slutändan och till slut sitter jag av för det är ingen mening.
Någon som har något tips??
Häls. Hrisla

Hejsan!

Min häst är precis likadan, fast hon är då otroligt känslig så det räcker att höja rösten nu!

Men i början var det tråkigt, det förstår jag att du också tycker. Och jag ville verkligen inte rida ut med någon...

En övning som är väldigt bra är "one rein stop"! Vet du hur den går till?
Om du inte vet: Om hästen vill ta ett annat tempo lägger sig på bettet eller vad som helst så släpper du ena tygeln, tex. höger. Du tar så långt fram på vänster tygel som möjligt och vänder hästens huvud mot dig så att han "kysser stigbygeln". Detta är faktiskt det enda sättet som man kan få stop på vilken häst som helst utan att behöva dra mycket i munnen eller så.
Din häst kommer självklart att gå runt, runt och ni båda kommer att bli mycket snurriga i början och det är så det ska vara. Så småningom kommer din häst förstå att det är bekvämare att stå still än gå runt, runt. När din häst står helt stilla så börjar du klappa h*n i pannan. Om h*n börjar gå, så slutar du klappa.
Det bästa är att börja med detta i paddock i skritt, men senare skall du också kunna göra det i tölt, trav och även galopp. Risken är att hästen kan gå omkull om du gör det första gången ute i skenande galopp.
Jag kan nu med min häst på en raksträcka i full karriär göra denna och hon stannar! Det känns faktistk ganska fräckt :D

Testa det!
Annars vet jag en annan bra övning också!

Lycka till!

/Frida :banana:

Öva lydnad i paddock och sen samma på uteritt, tillsammans med andra lade jag min häst i mitten inte längst bak eller fram. Hon fick ta mig tusan vänja sig vid att ridas ihop med andra, eftersom min ambition är att tävla någon gång mellan varven går det inte an att ha detta beteende. En ovalbana innebär att det alltid finns en häst framför, så hur skulle det ha sett ut. :rofl:

Hej!
Jag vet inte om detta stämmer eftersom jag bara har mina erfarenheter att dra slutsatser ifrån men kan vara så här??
Jag tror att din pålle har börjat först av allt så klart att utnyttja situationen och har märkt att det fungerar för att du blir stressad själv och gör saker och mixtrar (konstigt utryckt) men alltså säger till honom stup i et att gör inte så inte så stanna minska osv. Du och han måste lära er att fokusera på varandra alltså att du ger en sinal i taget. , kan det vara så att han är likadan vid hantering? alltså har han svårt att koncentrera sig när du borstar skor skall lasta osv, struntar han i att lyssna på dig och vill gå sin egen väg? förmodligen är han bara i sin egna lilla värd och vill springa fort och när han börjar att vilja springa fort så drar man lite för mycket i munnen och försöker bromsa trampar lite extra i stigbyglarna och tappar sätet och hästen blir starkare och man drar lite mer i munnen. Mitt tips är att sluta rida med andra på ett tag och få honom fukuserad på dig, börja först i inhängnat och gör tempoväxlingar i skritt med ryggen med halter med ryggen med och loss i munnen, mycket skolor, skänkelvikningar slutor och öppnor inte nöta för mycket men få honom uppmärksammad och lydig på dina hjälper, mycket markarbete, lär gärna in signaler med rösten så att han förknippar din röst / röstläge med den tilltänkta signalen du ger honom typ minska tempot öka tempot flytta åt sidan osv. Vet inte alls om detta stämmer på din häst, men har haft en liknande kuse...

Skulle nog som Boj skriver rida i paddock, tills du känner att det är du som har kontrollen. Sedan gäller det ju att avancera långsamt, att steg för steg öka svårighetsgraden, där du hela tiden känner att det är du som bestämmer hastigheten och riktningen. Tex rida ut i skritt och öva på halvhalt , halt, långsamt tempo mm. Sedan beror det ju lite på om hästen är het "av naturen" eller helt enkelt fostrad att få gasa på utan att lyssna på ryttaren. I bland får man kanske acceptera att vissa hästar kanske aldrig kommer att kännas trygga att rida ut med andra, men allt kan ju oftast bli alla fall bättre. Det gäller ju att börja på en nivå som man klarar av, och veta att man behärskar. Min cola Pålla klarar fint att skritta medans en annan häst drar i väg i galopp, men om hon ska stå helt stilla blir det lite hoppigt :bump: Å andra sidan skulle det bli svårt att hålla henne i skritt om det var fler hästar som drog i väg. Visst är drömmen att ha så fullständig kontroll att hästen inte bryr sig om annat än den som sitter på ryggen, och lyder signaler även om en flock med rosa elefanter drar förbi :banana:.

Hejsan!
Jag har lite liknande problem med min häst. För det första är han väldigt het och vill gärna tävla med andra hästar. Men framförallt så har jag problem med att andra ryttare inte kan få sina hästar att tölta/trava i kort tempo. Det är nämligen så att så fort vi kommer lite efter och de andra drar ifrån mer och mer så lägger han sig i grisepass eftersom han inte orkar hålla den rena tölten. Och så ökar och ökar han tills han tappar balansen. Vilket leder till att jag tappar balansen och får honom ännu mer ur balans. Detta brukar kulminera i att han hoppar och studsar och sen galopperar iväg i ren panik. Jag har ofta fått styra in i andra hästar för att få stopp på honom. Jag tycker det är jätteotäckt. Han redan åkt av rejält en gång och vill helst slippa det fler gånger. Detta att han tappar balansen har i och för sig hänt när jag har ridit själv också, men då pressade jag honom för mycket i tölten så det var helt och hållet mitt eget fel. Måste säga att det stör mig lite att andra ryttare man rider med inte kan ta det lugnt trots att man bett dem om det och förklarat sitt problem. Nää....då rider jag nog hellre ut själv. Fast å andra sidan är det ju en "hälsorisk" det också så att säga. Det är svårt det här :) Någon skrev om one rein stop eller hur det nu stavades :) Kan vara något för mig att testa nästa gång det nu händer.

Vill inte komma efter

En av hästarna jag rider är också sådan, men i hennes fall handlar det nog bara om att hon är livrädd för att bli lämnad ensam när kompisen drar iväg. Hon är väldigt lydig att rida på bana, känslig och lyder för små hjälper. Inte det minsta svår att stanna trots att hon är pigg, och bryr sig inte ett dugg om de andra hästarna om man rider flera samtidigt utan jag kan kontrollera tempot precis som jag vill.

Rider vi ut blir hon en helt annan häst, helt beroende av vad kompisen gör (vi rider alltid ut två tillsammans). Hon vill inte under några omständigheter hamna på efterkälken, det är t.om. svårt att få henne att lyssna på halvhalter och ännu värre att stanna. Det är ingen krävande ridning vi gör, skrittar mest eftersom det är mörkt och det kan komma bilar på grusvägarna.

Kompis-hästen har en väldigt stor trav (mycket lite tölt för tillfället) och i ett förtvivlat försök att hinna med blir det någon slags travtölt i turbofart, i övrigt har hon mycket lätt för tölt i olika tempon. Finns det några knep för hur man kan få hästen att lyssna bättre? Jag vill inte dra henne i munnen. Alla försök att få henne att lugna ner sig gör att hon blir stressad, eftersom hon inte förstår varför hon ska bli lämnad sist. :(

Att rida först jämt kan ju inte vara bra?

/Erica

Hej!
Tack för era tips, jodå jag har hört talas om one rein stop,men vet inte om jag vill använda mig av det, iaf inte på denna häst, då jag tror att det inte har någon verkan.
Hästen är väldigt trevlig att hantera, står alltid lugnt när man borstar han och pysslar med han. Han är jätte duktig på horsemanship, men ändå inte helt ok, han tappar lätt koncentrationen på mig, men lyssnar så fort jag ber han om nåtgot. Han är väldigt snäll att sko och lasta.
I paddocken brukar det gå bra att rida med andra och jag rider som sagt mycket själv och det är inga problem.
Har provat att ha starkare bett på han, han lyssnar mer, men blir nästan mer stressad eftersom jag kan hålla i han mer, för att han inte då springa.
Jag kan tex aldrig träna han när jag rider med andra.
Det är inte så kul att varje gång man rider med någon annan att gapa o skrika på hästen o rycka i tyglarna ironiskt sagt, ni förstår vad jag menar.
Som jag skrev,när jag rider själv så brukar alltid det gå bra, försöker han dra iväg så blir det tvärstopp av mig. Han är mycket duktig när det gäller skänklarna, öppna, sluta, skänkelvikningar brukar jag träna mycket. Dressyren funkar jätte bra när jag rider själv ute el i paddocken också där med andra.
Det som är det stora problemet är just när jag rider med andra, spelar ingen roll om det bara är en häst till. Han blir jätte stressad, inte alls kul. Det går bara inte...
Några andra tips?!
Hur har ni gjort som haft sådana hästar?

Häls. Hrisla

Skulle man kunna tänka sig att han kunde få följa med ut som handhäst ett tag? Kanske har det blivit så att ni så sällan rider med andra att det blir så roligt att han bara går i bitar, samtidigt som han vet att det blir hemskt eftersom du skäller på honom? Om han fick följa med utan ryttare, och kanske kunna känna sig mer avslappnad i den situationen så kanske det även blir bättre när du rider honom med andra? det är bara en tanke.. man kanske kan testa?

Har du prövat att leda ut honom med en häst som någon rider!! det kanske kan vara en början,,

Om amn inte vill använda sig av one rein stop, så kan man ju pröva med en liten volt, jag tror inte hästen kommer tycka att det är särskilt kul i längden att gå på en lite volt varje gång han stressar upp sig.. å som du håller på med nh, så vet du ju hur du ska ge eftergifti sammband med snurrarna..

Annars så brukar det fungera med att göra halt genom att hålla om med bennen, sitta till med sittsen och stänga händerna för att liksom "slå av" hästen (som med fjärkontroll). fast det måste läras in ordentligt först..

Jag brukar använda det på häste om han börjar konstra istället för att börja dra å slita, för då för man ett trevligt anslut utan negativa handlingar..

lycka till

Tycker faktiskt att du skall testa one rein stop. Självklart gör du som du vill, men du skrev att han lätt tappar koncentrationen. Då är denna perfekt :idea:

Gör som du vill, men ett bra och fungerande tips är vad det är :bow:

Lycka till!

/Frida :banana:

One rein stop är en bra nödlösning, men samtidigt kan man inte hålla på att stanna hästen på det viset hela tiden. Detta kan i förlängningen ge att hästen inte vågar gå fram istället, och inget man strävar efter.

För ett mer hållbart koncept kan man ju kombinera flera saker, tex detta med lydnad och koncentration.

Det som alla har gemensamt när detta inträffar, är att hästen inte lyssnar på sin människa. Något som man måste öva, förtjäna och lära in.

Självklart ska man träna fram det, men frågan var ju HUR. Hästen lyssnar väldigt bra på banan så det hjälper inte att öva där. Jag vill få henne att lyssna bättre på mig när vi rider ut (eller lyda när jag vill sakta ner rättare sagt). Ingen som har något konstruktivt tips på hur? Stanna är inte problemet, är det kris så stannar hon åtminstone när jag vänder om. Men hur reglerar man tempot?

/Erica

Jag har fått mer kontroll på min pålla genom att utnyttja ridkompisarna. Rida om stanna bli omriden. Serpentiner, öppna och sluta tempoväxlignar, byte av gångarter etc. Vi rider helt enkelt dressyr självständigt ute på grusvägarna men tillsammans.

Från början bör du göra det enkelt, kanske bara turas om att göra halt och bli omskrittad och din kompis gör likadant. Numera har jag ibland lyckats att bli omriden i trav när jag skrittar på långa tyglar och behålla skritten. Första gångerna jag red henne så hade det garanterat blivit en skenfärd.

Det handlar ju som Lobelia säger om att öva, och att provocera lite försiktigt, göra svårare och svårare saker tillsammans med en vettig kompis som helst har lite bättre koll på sin häst, eller i alla fall inte sämre! :) Just övningar där man rider om varandra i olika tempon är utmärkta.
Jag hade liknade problem med min förra häst, så fort vi låg efter i tölt kastade hon sig på bogarna och älgade fram i travtölt i 180... inte kul. :crazy: Hon lyssnade inte på mina halvhalter, så jag övade mycket lydnad både i paddocken och ute, och det gav resultat. Sen får man nog vara beredd att ta i litegrann NÅN gång så att hästen lyssnar även ute, antingen man nu gör en one rein-stop eller får hästen att reagera på nåt annat sätt.
:eek:

Det handlar inte bara om att ha koll på hästen utan att hjälpa den att vänja sig vid och acceptera olika situationer. Vissa hästar blir stressade av att bli lämnade på efterkälken och vill till varje pris ifatt och på andra måste man lära dem att behärska tävlingsinstinkten, man måste inte utmana kompisen varje gång.

All lydnad måste inte ridas i paddock, men någonstans måste man börja. När det fungerar där, går man ut och börja lite smått som du fått förslag om.

Men lydnaden måste finnas på alla plan, det räcker alltså inte att hästen bara kan stanna i paddock. Samtliga hjälper måste hästen ta emot och acceptera, för gör den inte det har man inte uppått sitt mål ännu.

Sorry, men menar du att det du säger på något sätt hamnar i konflikt med det jag sade? :confused:

Tack för alla tips ni har! Precis såna var det jag menade att jag ville ha. :bow: Nu är det bara att ge sig ut och prova. :)

/Erica

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 219
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 693
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 497

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka