Rida med boots

Sv: Rida med boots

Nej förvisso finns det många andra bra sätt att träna också :) Jag brukar inte rida med boots så ofta, rätt sällan. Det känns som om min häst ska kunna allt utan boots, som med boots.

Det med lyften och boots, som sagt har jag fått en version förklarad för mig. Men hur pass den stämmer och om det var rätt vet jag inte. Men ja, ögat ser ju mer lyft. Det kan ha handlat om takten också :angel: att rörelsen fram fördröjs, därför löser man passaktigt problem så här.

Just nu vet jag inte riktigt vad jag tycker om boots längre. Igårkväll läste jag igenom tråden om gummiband, många tankar som skrev där. Jag kommer nog hålla mig mer till lättare boots och skyddsboots om det så ska vara.

Men man kan ju använda boots med vett också. Att ha på tunga boots i stallet och rida med dem hela träningspasset kanske inte är att rekomendera. Men ha dem efter uppvärmningen och på en vältränad häst kan nog inte vara lika illa som att ha på dem på en unghäst för att lösa lyft- och taktproblem. Man får väl använda dem med vett helt enkelt. Men jag tror att det är många som inte ens förstår eller känner till boots och dess effekt. De kanske använder såna för att "proffsen" gör det. Men för dagen känns det som om folk börjar använda allt lättare boots. Tunga är liksom ingen hit längre. Hoppas det fortsätter så :)

Men för dagen känns det som om folk börjar använda allt lättare boots. Tunga är liksom ingen hit längre. Hoppas det fortsätter så :)
Hoppas du känner rätt och jag hoppas samma som du. Då kanske otyget med trixandet med hovar för att "förbättra steget" också försvinner.
Och diverse onödiga justeringsprylar som tvunget ska hängas på utan anledning. Bygelnosgrimma tex.

Jag tror att du tänker på hur ögat kan luras när man rider med vita boots. Man ser den befintliga rörelsen lite tydligare.
Hästarna lyfter bara mer på benen till en viss gräns, för mycket vikt ger negativ effekt, rollningar, vixlingar, travtakt eller vikt på framdelen, det är ju väldigt individuellt.

Vita boots kan lura ögat precis som man kan luras att en häst med en vit strumpa går orent.

Så både fördröjningen och att ögat kan luras var ju på sätt och vis riktigt.;)

Jag rider på ett par boots som väger 240 g.
Har bara dom när jag tränar tölten. Anledning, få mer lyft. Takten är redan ren och fin. :laugh:

Försöker också träna med dom så lite som möjligt, men långa avstånd mellan varandra. Annars kommer dom sluta "värka" och hon kommer att bli helt döv från dom ;)

Jag köpte ett par boots från Ica Maxi(Ni läsa rätt)! Fungerar hur bra som helst. Töltar som en gudinna!:banana:

Liknande trådar

Utrustning Anatomiska boots som snurrar fast de inte ska. :cautious: Nåt tips för att få dem att sitta still? Det är ju ändå förbrukningsvaror så...
Svar
5
· Visningar
673
Senast: Marvin
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter 20 av skolhästarna på Wången är med i studien som syftar till att kartlägga hur islandshästen påverkas av ryttarens vikt och vilken...
Svar
0
· Visningar
391
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
282

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka