Rida med boots

Sv: Rida med boots

jag rider med 225 g
för att få större steg
och mer lyft:)
rider bara när jag ska träna tölt :D

Jo, de här är något som jag också undrar på. Att när skall man börja med att använda boots..
har inte ännu funderat på att börja på min flicka men skulle vara intressant att veta när ni första gången satt på era hästar.. :D

Jag satte boots på min 2003a för ca två veckor sedan. Hon har varit(är) grymt passtaktig och det märktes markant skillnad i takten till det bättre när vi provade 240gr boots. Så nu går hon med det för arbetet med takten helt enkelt. I framtiden hade jag tänkt ha det för att få fräsigare benlyft, men hade nog inte planerat ha på det så här tidigt i utbildningen/träningen. Men så blev det o det funkar. Som ni ser på avataren så har hon redan utan boots benlyft som duger väl till ;)

Och om ett par veckor så blir det träning med boots för Kungen oxå (min ena äldre vallack) men det för benlyftens skull inför tävlingssäsongen... Han är 12år gammal och en luttrad tävlingshäst så han har säkert jobbat med boots i många år. För oss ihop blir det nytt dock.

Och min siste vallack -tregångaren Andi kommer jag nog under sommaren kanske börja sätta bootsen bak på, för o hjälpa hitta lite tölttakt. Men först måste han ner i vikt och börja lära sig att samla sig bättre.

Jag rider med 280 g och endast ca 2 ggr/veckan för att han ska vänja sig vid tyngden. Har dem främst för att han ska få bättre steg och mer fart. Eftersom min häst har tendens att bli travtaktig i tölten så har jag bara dem när jag travar och galopperar, eftersom han då får bättre steg i traven. Jag hörde att om hästen var travtaktig i tölten skulle man sätta bootsen på bakhovarna när man tränade, någon som vet något om det? :confused:

Jag använder bara boots för att få bättre aktion inför tävling, börjar då använda dem några veckor innan för att hästen ska vänja sig vid vikten.

Skyddsboots kan jag använda vid introduktion av tölt/pass för att minska risken för balltramp innan hästen har lärt sig använda sina ben i rätt balans.

Vid taktproblem har min erfarenhet visat att man oftast bara maskerar problemen med att sätta på boots. hästen blir lätt obalanserad igen när man tar av dem så jag ser inte boots som en lösning i dom fallen. jag anser att det blir en genväg och att "genvägar är oftast senvägar" ;)

Så gör jag, men som de säger "många vägar bär till Rom!"

Hejsan! Jag har en islandshäst valack på 7 år som har lite svårt med traven men det går framåt nu! Jag köpte g boots men det gick sönder efter 1 timmes ridning men det var nog en gammal modell tror jag.. Men då red jag med 265 gram, och jag rider oftast när jag rider kurser och lektioner och själv när jag tränar. Rider tölt, trav, galopp! Det är en väldig skillnad på min häst Blossi!!! något mer du undrar???

Kram Från Erica!!

Jag red med boots första två veckorna på Blesa, om jag inte minns fel nu. Detta var för att hon grisepassade som en galning utan.
Sedan började tölten funka, under andra veckan.
Och nu rider jag utan och hon töltar som en klocka. Dock blir hon gärna lite passtaktig när jag ökar henne för mycket, eller i början när jag samlar henne ordentligt. Anledningen till att hon blir det när jag samlar henne tror jag dock bara är för att hon blir sur och spänner sig. Hon håller nämligen på och småstegra och så då också. Men när hon väl ger sig, efter några sekunder bara, så töltar hon rent.

På min förra häst som var en riktig pärla använde jag bara skyddsboots, hon gick bra ändå.
Men när jag ville ha lite utmaning så köpte jag min nuvarande häst, Hildingur. Jag köpte honom som sjuåring och då hade han bara gått med skyddboots, så efter att vi hade lärt känna varann så började jag rida honom med lite vikt (ca 100g) Sen efter ett halvår började jag med 250g boots, och där kan man snacka skillnad! Han går helt underbart på tunga boots men jag använder det bara till tävling. Vill inte att han ska "lära" sig att gå med boots så han slutar reagera på det. Annars rider jag honom men skyddboots med lite vikt när vi tränar pass och sådant :)

kl

Pratade med min hovis idag som starkt ska BIG NO NO till viktboots. Väldigt bra sätt att förstöra hästen på sa han. Senorna mår inte bra av att man använder boots. Man förstör senorna på vännerna tids nog iaf med ridning så han tyckte inte att man ska använda det. Jag har alltid ridit med det på tävling och aldrig funderat över om det är bra för hästen eller inte, har tänkt om nu.

kl

Pratade med min hovis idag som starkt ska BIG NO NO till viktboots. Väldigt bra sätt att förstöra hästen på sa han. Senorna mår inte bra av att man använder boots. Man förstör senorna på vännerna tids nog iaf med ridning så han tyckte inte att man ska använda det. Jag har alltid ridit med det på tävling och aldrig funderat över om det är bra för hästen eller inte, har tänkt om nu.

Håller med Isse;-) Konstigt:p....jag har ridit mest med lätta skyddsboots när hästen haft förmåga att galoppera i korsgalopp just bara för att skydda...har även provat med lite tyngre boots några gånger när hästen varit inne i en riktigt gå-bra-period, och då är det ju en härlig känsla när de får ett ännu maffigare steg....men nu har jag inga på. Hästen är inte tillräckligt stark och stabil i gångarterna men han korsgalopperar inte längre, så nu får han gå utan. Man ska nog inte ha några boots på om hästen inte är supertränad/ utbildad och man vill ha det där lilla extra på tävling. Men inget man bör rida runt med till vardags. Taktproblem och balanseringsproblem, får man försöka fixa ändå...kanske genom att ändra sin ridning eller gnälla på hovslagaren.

Det stärker ju oxå musklerna att rida med boots eftersom det blir lite tyngre men aktionen blir ju bättre. de går ju då som de inte hade gjort annars.

Men det stärker musklerna fel. Om man tränar mycket med boots kan hästen tillslut inte vara utan för då "tappar" den aktionen, takten eller vad man nu använder det för. Träna musklerna på andra sätt istället för att ta genvägar som i slutändan bara skadar.

Men det stärker musklerna fel. Om man tränar mycket med boots kan hästen tillslut inte vara utan för då "tappar" den aktionen, takten eller vad man nu använder det för. Träna musklerna på andra sätt istället för att ta genvägar som i slutändan bara skadar.

:bow::bow::bow:

När jag töltsatte Affe fick jag tips av tränaren (Bäckskog) att sätta boots på bak, så att han förlängde stegen och kom mer under sig. Lite fusk och så, men köpte bara ett par vanliga gummiboots.

Har nu ett par i 180 grams om jag skulle behöva
men använder mig nu av ett par i neopren, alltså inga vikter, men det hjälper tilltäckligt. men rider oftast utan :D

Jag använder g-boots för att han ska lyfta mer och samtidigt börja arbeta mer med bogarna.

Varför är det så många som tror att man måste använda viktboots på islandshästar för att dom ska gå bra. :mad: Att dom råkar vifta mer med frambenen gör inte att dom går bättre.

Det är ett fördärv för hästen. Många hästar går sämre med viktboots än utan.

Idag då jag använder boots är det i syfte på att stärka hästens rygg och ben. Jag använder dem inte i syfte på att hästen ska lyfta mer på benen. Jag använder dem inte heller för att få en bättre takt, för min häst skall gå i ren takt oavsett om jag rider med eller utan utrustning. Jag har tyvärr slarvat med skyddsboots vid passridning, då jag bara brukar göra spontana läggningar. Men nu ska jag vara mer nogrann med att skydda vid passen. Jag har aldrig varit med om någon skada, men sådant kan man ju aldrig förutspå.

Boots för mig är något man bör använda hästar som redan har en ren takt. Inte för att förbättra den. Hästen ska vara välutvecklad och välmusklad så att den orkar. Också bör den vara uppvärmd i sina muskler. Eftersom boots är en tyngd som också bygger upp muskler (som när vi lyfter tyngder) så tycker jag att den ska vara varm i hela kroppen innan man har på bootsen.

Vad jag har fått lära mig lyfter hästen inte direkt mer på benen utan det är rörelsens som fördröjs så att ögat luras. Jag kan säga fel, men jag vill minnas att det är så.

Av många svar jag såg här verkar många använda boots för att hästen ska lyfta mer på benen och bli bättre i takten. Om man ska ha dem till det syftet så lär man ha dem hela tiden för att hästen ska gå rent! Varför inte sträva efter en ren rakt utan boots? De lyft som eventuellt förekommer med boots lär hästen vara kompetent till, därför tror jag att den med rätt ridning kan få dem utan boots. Om hästen lär sig att sätta under sig mer och bli mer lösgjord i hela framdelspartiet så blir den kompetent till att lyfta mer på benen.

/Melina

Hästen behöver inte boots för att stärka rygg och ben.

Som skydd fyller dom funktion men inte till något vettigt annars.

Och hästar lyfter mer på benen med vikter påhängda. Tyvärr. Annars hade säkert hästarna sluppit otyget.

Jag har ett par 225g hemma, som jag har testa någon gång. Men jag föredra utan, tyckte mest att hon skulle trava med dom. Har också funderat på om det faktist inte sliter i längden med vikt på. Jag klara mig iallafall bäst utan just nu :idea:.

Liknande trådar

Utrustning Anatomiska boots som snurrar fast de inte ska. :cautious: Nåt tips för att få dem att sitta still? Det är ju ändå förbrukningsvaror så...
Svar
5
· Visningar
673
Senast: Marvin
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter 20 av skolhästarna på Wången är med i studien som syftar till att kartlägga hur islandshästen påverkas av ryttarens vikt och vilken...
Svar
0
· Visningar
391
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
282

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka