Rida med baksele

Sv: Rida med baksele

Nikki o Fabian skrev:
Stoppgjord heter det ni pratar om. Jag har ridit med sån på en av skolans hästar, dock gled sadeln ändå på den hästen.

Men självklart är det en tanke man kan fnula på. Frågan är då bara hur det känns för hästen med en gjord under sadeln, och sen så borde gjorden pressas fram oxå med sadeln?

Jag har en kompis som just nu letar sadel. Hennes problem är hästens bröstkurva. Hur hon än lägger sadeln och gjorden så hamnar gjorden så långt fram att den vill dra fram sadeln. Hon ska skaffa en anpassad gjord för detta. En sådan C-gjord eller vad det kallas. För hon är också inne på detta med att bara svanskappa vore lite synd. Hon har en arab, å hon känner att svansen är lite känslig för hästen.

Jag talade om för henne att baksele är under diskussion här på Buke... Men att ingen vet ännu om det är ett bra förslag.

Annars är det enda: Så rätt sadel som möjligt - med TRE stroppar. Fäst sadelgjorden, som skall vara framåtskuren, i de två främsta. Använd svanskappa. Kanske en antiglidpad/vojlock. Vad mer kan man göra?? På så här vis så har man i a f avlastat svansen något... Flankgjord förresten, som man har på Westernsadlar, DET borde ju vara något! :idea:

Vad är ditt problem, är det sadeln som är fel för hästen, eller har hästen en sådan bröstkurva att alla sadlar dras framåt?

Stoppgjord har jag sett en gång, men inte användas. Såg förskräcklig ut tyckte jag. Kan inte vara skönt för hästen... Eller?

Senast ändrad av en moderator:

fjordinghanna skrev:
haha har också tänkt tanken många gånger att ha baksele när jag rider, känns humanare mot hästen kan jag tro o dessutom ser det ju lite skojsigt ut. För i tiden hade de ju något sånt dessutom, vet att jag såg på ronja rövardotter avsnitten att ronjas pappas häst hade nån sele bakom sadeln.. Har också haft en hel del problem med att sadlar åker framåt. Men de flesat har ju vart för smal i bomviden så det kan va anledning för mig. Men med en häst med rak rygg o omarkerad manke är det inte enkelt. Men jag har hittat en w-sadel som verkar passa, o den vill bara möjligtvis lite bakåt..behöver nästan brösta nu o förut var det ju tvärtom..

Det kommer jag också ihåg! I Ronja Rövardotter alltså, kanske funkar?! Men var fäster man bakselen i sadeln?

Intressant att du på samma häst kan få en sadel som istället kanar bakåt, men då beror det nog egentligen inte på hästen, utan att du haft en sadel som inte passat. Då finns det hopp! ;)

Geisli skrev:
Annars är det enda: Så rätt sadel som möjligt - med TRE stroppar. Fäst sadelgjorden, som skall vara framåtskuren, i de två främsta. Använd svanskappa. Kanske en antiglidpad/vojlock. Vad mer kan man göra?? På så här vis så har man i a f avlastat svansen något... Flankgjord förresten, som man har på Westernsadlar, DET borde ju vara något! :idea:
Kom på att man ju brukar använda en sk Förgjord i den främsta stroppen när det finns tre för att hindra att sadeln åker fram. Används mkt av islandsfolk. Också ett tips... ;)

Sadeln kan inte vara så mycket fel på i annpassning då det är en bomlös St Dressage. Men alla sadlar jag har testat, både dressyr o hopp glider fram, Fabian är inte fet heller så det är nog bröstkurvan här oxå.

Min anatomiskt utformade gjord har äntligen kommit så jag ska bara se till o komma iväg till butiken o hämta den, sen blir det svanskappa o jag ska testa sätta på min baksele en gång för att se hur det blir.

Kan du inte skaffa en mammagjord? Som man har på feta ponnys eller havande ston?

Nikki o Fabian skrev:
Sadeln kan inte vara så mycket fel på i annpassning då det är en bomlös St Dressage. Men alla sadlar jag har testat, både dressyr o hopp glider fram, Fabian är inte fet heller så det är nog bröstkurvan här oxå.

Min anatomiskt utformade gjord har äntligen kommit så jag ska bara se till o komma iväg till butiken o hämta den, sen blir det svanskappa o jag ska testa sätta på min baksele en gång för att se hur det blir.

Ja, då låter det som om det är bröstkurvan som spökar. Lycka till med gjord, svanskappa å BAKSELE! Berätta gärna hur du tycker det fungerar!

Å jag vill också veta vad en mammagjord är! Undrar om det är det jag kom på förut: att man kunde ta en förgjord och sätta i bakersta stroppen och dra bakåt runt magen som en flankgjord, å se hur det blir. Eller om det blir för synd om magen då...? :o

Jag har ritat på min sommarfete ponny för den fulla effekten av en stor mage!

d8857e55.jpg

Åh, precis så jag tänkte mig! Sätter man liksom en förgjord i bakersta stroppen och drar runt magen? Eller är det nån särskild gjord som används?

Jag vet faktiskt inte vad det är för gjord! Jag vet bara att Silverkedjan använt sån :) Du kan säkert få svar på dina frågor om du skickar ett privatmeddelande till henne.

Man måste ha en sadel med tre sadelgjordstroppar. Sen spänner man en vanlig gjord i de två främsta.
Man tar ett långt stigläder som man klippt bort metallspännet på och trär under bägge bossorna på sadeln, där är redan hål så inga ingrepp krävs.
Sen sätter du bakgjorden i den sista vanliga stroppen och i stigläderstroppen. SKitbra, använder det alltid på sommarfläskissar. Longer ahästen innan du sitter upp första gången. Vissa kan reagera som bockande rodeotjurar :rofl:

Djurjouren skrev:
Man måste ha en sadel med tre sadelgjordstroppar. Sen spänner man en vanlig gjord i de två främsta.
Man tar ett långt stigläder som man klippt bort metallspännet på och trär under bägge bossorna på sadeln, där är redan hål så inga ingrepp krävs.
Sen sätter du bakgjorden i den sista vanliga stroppen och i stigläderstroppen. SKitbra, använder det alltid på sommarfläskissar. Longer ahästen innan du sitter upp första gången. Vissa kan reagera som bockande rodeotjurar :rofl:

Hajar! Coolt! :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 345
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 987
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar