Rida med baksele

Nikki o Fabian

Trådstartare
Jag lägger denna tråd här för att dessa människor har kunskap om bakselar.

Ja nu undrar jag om det går att han baksele vid ridning för att förhindra att sadeln åker fram?
Jag tycker det känns så elakt att rida med bara svanskappa.
Men om jag nu har bakselen vid ridning kan jag ha den högre upp då än vid körning, jag tänker på att jag vill(i min tanke) spänna bakselen hårdare än vid körningen o då måste den ju högre upp för att inte störa bakbenens rörelse. Det blir ju inte samma tryck av sadeln som av en vagn.

Så vad säger ni?

Kan tillägga att han skjuter fram sina sadlar oavsett, även mej när jag rider helt barbacka.

Sv: Rida med baksele

Jag tänkte faktiskt på detta senast idag! :)

Hur hade du tänkt fästa den? Kan du inte göra som _L_ och rita? :)

Min enda tanke är att bakselen lär sitta åt hela tiden när saden väl glidit fram... Det bästa skulle vara att hitta en sadel som låg bättre utan att behöva hålla tillbaka den eller typ padda upp fram eller nåt. Ingen sadelexpert här inte, bara mina tankar.

Jag e inte så bra på att rita så men här är mitt mästerverk:
medsadelobaksele.jpg
[/IMG]

Sen kan du även kolla på dessa bilder i denna länk, det finns två hästar som har det här.http://www.dressageworld.de/dressurwelten/barock/

Nora skrev:
Min enda tanke är att bakselen lär sitta åt hela tiden när saden väl glidit fram... Det bästa skulle vara att hitta en sadel som låg bättre utan att behöva hålla tillbaka den eller typ padda upp fram eller nåt. Ingen sadelexpert här inte, bara mina tankar.

Nej men det verkar bekvämare o ha det så än att ha det i svansen. Jag tror det är väldigt svårt o hitta en sadel till min häst som inte glider fram, har testat en del o allt har glidit.

Nikki o Fabian skrev:
Jag lägger denna tråd här för att dessa människor har kunskap om bakselar.

Ja nu undrar jag om det går att han baksele vid ridning för att förhindra att sadeln åker fram?
Jag tycker det känns så elakt att rida med bara svanskappa.
Men om jag nu har bakselen vid ridning kan jag ha den högre upp då än vid körning, jag tänker på att jag vill(i min tanke) spänna bakselen hårdare än vid körningen o då måste den ju högre upp för att inte störa bakbenens rörelse. Det blir ju inte samma tryck av sadeln som av en vagn.

Så vad säger ni?

Kan tillägga att han skjuter fram sina sadlar oavsett, även mej när jag rider helt barbacka.

Tycker inte alls att det låter som en bra idé, men jag erkänner att jag går på magkänslan här...:smirk:
Hoppas någon annan kan förklara varför det inte är en bra idé.

Ska inte bakselen hjälpa till när hästar drar tunga lass och går i nedförsbacke så att inte selen åker fram och då är det väl rejält det handlar om?
För mitt inre ser jag framför mig hur din häst om du spänner som du tänkt skulle kunna börja korta av steget och känna obehag av bakselen men jag kan ha fel. :confused:

// M

minternet skrev:
Tycker inte alls att det låter som en bra idé, men jag erkänner att jag går på magkänslan här...:smirk:
Hoppas någon annan kan förklara varför det inte är en bra idé.

Ska inte bakselen hjälpa till när hästar drar tunga lass och går i nedförsbacke så att inte selen åker fram och då är det väl rejält det handlar om?
För mitt inre ser jag framför mig hur din häst om du spänner som du tänkt skulle kunna börja korta av steget och känna obehag av bakselen men jag kan ha fel. :confused:

// M

Jo det är samma här, han kanske tycker det är jätte obehagligt, därför undrar jag om det finns något ställe "där bak" den inte stör. För som jag nämnt tidigare så gillar jag inte det där med svanskappan.

Har du kollat länken jag la in?

MMmmmm, jag kollade men det är svårt att avgöra om de är till för att det är snyggt eller om de gör någon nytta...?

Finns det något som säger att svanskappa inte är bra? Jag är dålig på det där, vet bara att det ringer något i bakhuvudet som säger att jag nyss hört nåt om att det är ett mycket bra alternativ när man har problem med sadel som passar men ändå åker fram... Någon annan som vet mer?

Mitt problem löstes när jag la på en griffin av nåt slag, (vet ej om den är av modell "haflinger"? kanske?), den har bl.a. en extra sadelgjordsstropp väldigt långt fram, som går lite snett bakåt.

Men min Wintec dressyr ligger oxå ok på min "tunna" ;) :love:

// M

Frågan är om tyngden i svanskappan blir speciellt stor ändå med bara sadeln, bakselen används ju oftast för rätt mycket tyngre saker än en glidande sadel. Om han spänner sig av svanskappan tror jag nästan det blir värre av en baksele.

Det finns ju faktiskt de som kör med endast svanskappa, så om man vänder på det - kan hästen bromsa ett lass med svansen så tror jag inte att sadeln borde besvära så särskilt!

Jag hade en ponny som ingen sadel låg stilla på, och vi använde svanskappa på henne utan att hon verkade ha besvär av det. Hon tävlades i hoppning upp till L:A.

Inte för att du frågade, men har du provat bomlös sadel?

Lotta

Detta är en bomlös sadel, en ST Dressage.

Jag har inte testat rida honom med svanskappa än o han säger säkert inget, men det är jag som tycker det verkar obehagligt.

Hej alla! Har inte skrivit innan men just det där med sadlar som åker fram har jag en del erfarenhet av... jobbar nämligen med ponnyer vilket ofta innebär tjocka magar, smala bogar och ingen manke! Svanskappa är inget vidare, det blir ett jättetryck i den när sadel OCH RYTTARE glider framåt, och steget brukar bli rejält försämrat så det syns att hästarna störs av den. Ibland har man ändå inget val, men jag brukar annars försöka göra en "lösmanke". Det finns att köpa i form av en stoppad gjord men oftast inte till ponnyer, men att bara vika en pad eller handduk eller liknande under framkanten på sadeln kan göra underverk. Det har i alla fall fungerat på ett antal hästar för mig. På så sätt blir ju sadelns anläggningsyta mot hästen framtill bredare och minskar utrymmet den har att glida på. Prova det så slipper du kanske fundera på att ha något bakom sadeln! Lycka till!

Finns det inte någon form av extragjord att sätta på just för detta. Förutsatt att det finns tre stroppar på sadeln förståss. Tror det heter förgjord.

Det finns en stoppad gjord med två uppåtböjda byglar som "fångar upp" sadeln i framkanten, den ligger alltså under sadeln och behöver inte fästas på något sätt. Den är som en lösmanke alltså... tyvärr har jag aldrig hittat någon i ponnystorlek men man får vara lite påhittig själv istället! Gjorden är inte det viktiga utan bredden på manken, och om den inte finns naturligt får man stoppa sin häst lite under sadeln!

Stoppgjord heter det ni pratar om. Jag har ridit med sån på en av skolans hästar, dock gled sadeln ändå på den hästen.

Men självklart är det en tanke man kan fnula på. Frågan är då bara hur det känns för hästen med en gjord under sadeln, och sen så borde gjorden pressas fram oxå med sadeln?

Jag tycker inte att det borde vara ngt problem med att rida med baksele, så länge inte hästen verkar störas av det. Fast det vore bättre att kanske hitta en bättre sadel... Inte lätt, jag vet... letar själv till min pålle!

haha har också tänkt tanken många gånger att ha baksele när jag rider, känns humanare mot hästen kan jag tro o dessutom ser det ju lite skojsigt ut. För i tiden hade de ju något sånt dessutom, vet att jag såg på ronja rövardotter avsnitten att ronjas pappas häst hade nån sele bakom sadeln.. Har också haft en hel del problem med att sadlar åker framåt. Men de flesat har ju vart för smal i bomviden så det kan va anledning för mig. Men med en häst med rak rygg o omarkerad manke är det inte enkelt. Men jag har hittat en w-sadel som verkar passa, o den vill bara möjligtvis lite bakåt..behöver nästan brösta nu o förut var det ju tvärtom..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 345
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 987
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar