Rida Löst

PheeHee

Trådstartare
Okej, nu hade jag tänkt att börja rida utan träns och sadel på min ponny.
Skicka tips nu! Hur började du när du skulle rida 'naturligt'? :D

Sv: Rida Löst

Du kan börja med att rida med bettlöst, sen gå över till grimma och sen när det funkar gå över till att endast ha ett grimskaft runt halsen. Tänk bara på att han ska lyssna innan du går över till något annat.

Ngt du kan börja med är att lära dig rida på lång tygel. Det kan vara en bra övergång både för dig och din häst, som ju troligen är lärd att lyssna till handen och inte så mkt till sits och vikt. Sen är det viktigt att du går igenom din sits och lär dig att sitta "passivt" och inte störa. Om din häst ska följa dina sitsrörelser och vikthjälper får dessa bara användas när hästen ska följa dem. Läs gärna Hempflings bok "Dansa med Hästar". Den tycker jag kan vara en god kunskapskälla att ta del av.

Innan du tar av tränset bör ni ha en kommunikation. Hästen jag köpte nyligen tappade kontakten med ryttaren så fort man kom upp i sadeln. Det fick vi jobba på innan jag tog av tränset, vilket jag ännu inte gör speciellt mkt efter som att vi har en bit kvar innan han är redo för det. Tänk på att din häst måste ha förtroende för dig som ryttare innan du rider löst. Att han litar på ditt omdömme och följer dina signaler relativt troget. Riskera inte att gå för fort fram.

Och glöm inte att alltid göra era stunder positiva.
Ett mkt tidigt stadium (enkelt, positivt och passivt). Passade på att ta av sidepullet när vi red hemåt efter en tur och jag visste att hästen och jag hade en god kommunikation och en bra känsla i magen:
http://s74.photobucket.com/albums/i270/tintilar/Tolero/?action=view&current=MOV01674.flv

Min största fråga innom detta är nog hur man arbetar rätt med vikterna. jag vet att man inte ska störa hästen utan följa dess rörelser. Jag har läst lite om hur man arbetar hästen med bäckenet. Alltså hur man rör höften för att t.ex skritta, trava och göra halt.

Det stämmer att vinkeln på ditt bäcken påverkar hästen, samt hur du fördelar vikten och för ditt överliv. Hempfling beskriver en del i sin bok som jag nämnde ovan, men sen handlar det mycket om att öva och känna efter själv.

Sätt dig på din häst och testa dig fram. Hur reagerar hästen på det ena eller det andra. Låt honom lära dig vilka signaler som är logiska för honom och utgå sen från det.

Ta av tränset bara korta stunder, tex direkt efter ett ridpass. Känn efter och prova olika saker, och när du tycker att du börjar hitta känslan, prova att rida lite mellan hinderstöd och bommar som står framme. Ta dig från punkt A till punkt B. Det är viktigt att du har tålamod och håll inte på för långa stunder. Ett framsteg såsom att hästen tar din signal väldigt ärligt kan vara tillräckligt och då bör du avsluta trots att ni kanske bara ridit 3-4 minuter. Sätt ribban lågt och försök att vara uppmärksam på små saker.

Hur man använder höften verkar det finnas delade meningar om och själv har jag svårt att sätta ord på ngt som för mig är mest en känsla. Men känslan för mig är att jag använder samma kroppsrörelser när jag själv går, utan häst, som jag gör när jag vill att hästen ska gå. Det sker på ren automatik, som en tanke, men kroppen förbereder rörelsen fysiskt och den lilla signalen känner hästen. Min höft är hästens bakben så om jag vill att hästen trampar in till höger "tar" jag sonika ett steg till höger. Mitt överliv är hästens framdel och det vänder jag i den riktning jag vill att hästren ska gå. Mycket små rörelser dock. Överlivet kan man också förflytta i sidled för att påverka viktens placering. Det viktigaste är dock att du har balansen och tyngden mitt över hästen. Då har du goda förutsättningar att vara tydlig, balanserad och kunna behålla en passiv sits. Din sits ska inverjka rytmiskt och passivitet är mkt viktigt om du vill ha en lyhörd häst.

Avlastningssitsen har jag haft mkt användning av både av dess ursprungliga syfte men också för att stärka upp rätt benmuskler för att ha goda förutsättningar till en korrekt sits. Det tog mig 1 vecka att ens orka med den i skritt 30 minuter, men är så mkt mer när man väl börjar dra nytta av den. Den råder jag dig att jobba med. Som sagt red jag nästan varje dag i 1 vecka endast avlastningssits och ingenting annat. Jag styrde väl till och från, stannade och pustade, men det var eg allt.

Har försökt mig på att förklara detta tidigare men det är hemskt svårt. :angel: Du behöver inte känna dig dum. Jag hade mkt aktivt ridit i många år och haft egen häst när jag hörde talas om detta för några år sen av en AR-instruktör.

Det kanske går att söka efter en beskrivning på nätet?

Syftet med avlasningssitsen är att avlasta hästens rygg. Det instuktören sa till mig var att jag skulle vrida in mina lår (det fick göras för hand ska tilläggas) så att jag upplevde att jag satt på "framsidan" av låren. Rumpen lyfter då en gnutta från hästens rygg och man får använda benen så in i... för att hålla sig kvar i position (och på hästryggen, balansen blev urusel). Vi fick överdriva det hela en aning i början för att inte "tappa greppet" hela tiden och vi hade grym träningsvärk länge, trots att jag ridit aktivt sen jag var 7 år.

Avlastningssitsen gör det lättare att behålla en passiv sits och den gör också siten mer balanserad och centrarad - vilket man inte kan tro i början för jag kunde knappt sitta kvar i en snäv sväng i skritt. Det som krävs är att man bygger upp muskelkraften i benen och magen så att man orkar hålla en upprätt, avlastande sits. Det gjorde verkligen under för mig när jag väl kom till den punkten.

på min häst rider jag alltid med ett grimmskaft runt halsen när jag rider barbacka för att ha något att hålla i när han bockar.

då märkte jag att om jag tog i grimskaftet så stannade han.

så en dag slängde jag av alla grejjor och nu rider vi med endast senskydd och en rem runt halsen.

var inte svårare än så, hoppar också.
och nej min häst är inte en snäll och trygg häst.
han är en väldigt pigg och framåt (het) arab som väldigt gjärna sticker iväg och bockar med alla 4 i luften samtidigt ^^,

Hallå:) Det är ju jättekul att träna utan träns, så det tycker jag absolut att du ska börja träna på! Man får en sån underbar kontakt med hästen, samtidigt som man själv tränar upp balans och koordination.

Jag och mitt arabsto Ella:D

Kika gärna på min hemsida där jag skrivit lite om bla att rida utan träns, efter egna erfarenheter:
http://magiccinderella.webs.com/attridautantrns.htm

Träna på att rida utan träns när tränset fortfarande är på till en början. Gör en knut på tyglarna och släpp dem, rid utan men om de behövs finns de fortfarande nära till hands. Det dummaste man kan göra är att bara plocka av tränset helt plötsligt utan nåt att ta i. En halsring stoppar inte en häst som inte VILL lyssna.

Jag plockade helt sonika bara av tränset en dag och provade, men min häst är tränad från början till att ridas på långa tyglar och styras med vikt och skänkel, så jag hade lite försprång.

Hallå:) Det är ju jättekul att träna utan träns, så det tycker jag absolut att du ska börja träna på! Man får en sån underbar kontakt med hästen, samtidigt som man själv tränar upp balans och koordination.

Jag och mitt arabsto Ella:D

Kika gärna på min hemsida där jag skrivit lite om bla att rida utan träns, efter egna erfarenheter:
http://magiccinderella.webs.com/attridautantrns.htm

Jag hoppade upp på min ponny i hagen. Och jag fick henne att skritta! Otroligt! Jag är stolt över mig själv. Snart ska jag ut och fortsätta med piggsvinsleken. Jag har lätr ponnyn att lyssna till Woohw komandot också. Iallafall på marken. :cool:

Att få hästen frammåt brukar inte bara det svåra! :D Stanna däremot...
Jättebra att du tränar på "whoow", det är väldigt användbart! Lär gärna hästen av "whoow" betyder stanna+rygga ett steg, så tänker de ännu lite mer bakåt på det kommandot och stannar med vinkten mer på rumpan eftersom de ska rygga direkt.

19580888.jpg

Här är en video där jag rider löst. Dock med sadel, för min egen säkerhets skull :p
Jag är inte så bra på att galoppera barbacka...
http://www.youtube.com/watch?v=zWOSgawEYMg&feature=channel_page

Senast ändrad:

Länken funkade inte :eek:
Jag hoppade upp på min ponny i hagen i går för att hon inte skulle få panik efter att komma till de andra hästarna. Det gick sådär. När jag skulle stanna henne så fick jag överdriva med mina signaler. och jag ahde svårt att få henne att röra på sig. Jag förstår inte riktigt hur man gör med sitsen ch hur man rör höfteni gångarterna. När jag också skulle svänga så vred jag kroppen och såg dit jag skulle. Hon lyssnad einte utan gick på rakt fram. :crazy:

Tack för en bra förklaring! *måste prova på till helgen!!*

Tänk vad man lär sig mkt nytt hela tiden, visst är det underbart?!

Okej, nu hade jag tänkt att börja rida utan träns och sadel på min ponny.
Skicka tips nu! Hur började du när du skulle rida 'naturligt'? :D

Jag tog av tränset och sadeln och satt upp. Om det fungerar när man rider "vanligt" så bör det fungera när man rider utan med.

Följer bildtrådarna med trick och NH slaviskt men har inte velat ställa frågor i dessa. NU när jag hittat denna passar jag på. :)
Historia: Jag har på "äldre da´r" (vid 28) börjat rida på ridskola - western. Kan inget annat.
Efter drygt 5 år så skaffade jag mina egna hästar att öva på. Ridskolan lade dessvärre ner, så jag tragglar själv mest.
Har en appaloosa som rids in fn och nu till ämnet: min goa kallblodstravare.
Har haft henne i snart 6 månader. Hon var sällan samt dåligt riden innan, med inspänningstyglar, dubbla nosremmar, spö och allt tjafs man kan tänka sig. Hon var rätt hyper, kan jag säga. Kändes mest som hon försökte springa ifrån sitt skarpa bett etc. :(
Tog genast bort allt det där och har ridit henne med dually-grimma mestadels. Ibland lägger jag på en westernsadel och tredelat träns, men 90 % barbacka i grimma.
MEN... hon blir helnipprig med ovannämda utrustning på (som är väl tillpassad). Hon kan då bara slängtrava (om alls) eller fnatta omkring i konstig halv-tölt. :eek:
Hon är på helspänn och lyssnar mkt dåligt.
Barbacka kan hon trava på lång tygel/grimskaft, har den skönaste galoppen och skrittar lugnt och fint. Stannar för säte + whoa alltid. Flyttar för lätt skänkel osv.
Kan ni som är mer erfarna av detta sätt att rida förklara?
Älskar tanken att kunna rida som tex Hempfling - skulle gärna lägga cowboybootsen på hyllan för det. ;)
Har ni några tips på hur man lär hästen att bära sig/mig bättre? Utan att sitta och hålla stackarn i munnen... Skulle behöva få in hennes bakdel.
Bugar mig och hoppas på goda råd. :bow:

Nu är jag ingen expert på att rida på "detta viset" Men det som för det mesta fungerar är;

Övergångar, tempoväxlingar.
Rid inte i högre gångart än vad ni klarar av och öka svårighetsgraden successivt.

Härom veckan så red jag en hopponny som i princip töltade mer än vad den travade, så jag ängnade största delen
av passet åt tempoväxlingar i skritt och "övergångar" mellan halt och skritt, sedan när det fungerade Bra så travade
vi, fem steg, Skrittade och travade fem steg till. Bryt av innan hästen hinner springa iväg i slängtrav - även om det
kanske bara går att trava två steg, nästa pass kanske du kan trava fem lugna steg - Använd säte och röst!

Jag kan ingenting om western, men jag har en islänning som gärna grispassar istället för att springa fint.
Den konstiga halvtölten du bekriver kan mycket väl vara grispass, min kompis travare grispassade jättemycket innan. Det beror oftast på att de är spända och stela, så de verkar ju stämma in på din beskrivning.

Även om sadeln är inpassad så kanske hästen inte trivs med den? Har hört talas om många sadelprovare som gjort fel (de är ju mänskligt att fela) och ibland så tycker hästen helt enkelt inte om sadeln. Kan ju vara samma sak med oss människor (skor tex är jag väldigt kinkig med) trots att de passar och är lagom och sitter bra, så känns de inte bra.

Kanske ska be om ett andra utlåtande (gärna ett tredje och fjärde med) vad gäller sadeln. Kanske funkar en annan sadel bättre. Annars får du väl försöka vänja in sadeln utan krav. Gå ut och gå eller skritta på lång tygel i sadeln, reagerar hon likadant då? Ta lite i taget och ställ inte för stora krav på hästen när du har sadeln. Lek fram arbetet lite i taget och se om häsen blir mer avslappnad.

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
220
Senast: Sryoqwe
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 547
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama