Sv: Rida Löst
Följer bildtrådarna med trick och NH slaviskt men har inte velat ställa frågor i dessa. NU när jag hittat denna passar jag på.
Historia: Jag har på "äldre da´r" (vid 28) börjat rida på ridskola - western. Kan inget annat.
Efter drygt 5 år så skaffade jag mina egna hästar att öva på. Ridskolan lade dessvärre ner, så jag tragglar själv mest.
Har en appaloosa som rids in fn och nu till ämnet: min goa kallblodstravare.
Har haft henne i snart 6 månader. Hon var sällan samt dåligt riden innan, med inspänningstyglar, dubbla nosremmar, spö och allt tjafs man kan tänka sig. Hon var rätt hyper, kan jag säga. Kändes mest som hon försökte springa ifrån sitt skarpa bett etc.
Tog genast bort allt det där och har ridit henne med dually-grimma mestadels. Ibland lägger jag på en westernsadel och tredelat träns, men 90 % barbacka i grimma.
MEN... hon blir helnipprig med ovannämda utrustning på (som är väl tillpassad). Hon kan då bara slängtrava (om alls) eller fnatta omkring i konstig halv-tölt.
Hon är på helspänn och lyssnar mkt dåligt.
Barbacka kan hon trava på lång tygel/grimskaft, har den skönaste galoppen och skrittar lugnt och fint. Stannar för säte + whoa alltid. Flyttar för lätt skänkel osv.
Kan ni som är mer erfarna av detta sätt att rida förklara?
Älskar tanken att kunna rida som tex Hempfling - skulle gärna lägga cowboybootsen på hyllan för det.
Har ni några tips på hur man lär hästen att bära sig/mig bättre? Utan att sitta och hålla stackarn i munnen... Skulle behöva få in hennes bakdel.
Bugar mig och hoppas på goda råd.