Rida "loss" sin häst?!

mackan

Trådstartare
Nu har det varit många debatter om hästens form, hjälptyglars "effekt" osv osv i många trådar under veckan. I många trådar förekommer uttrycket "rida loss hästen".
Vad är er definition/ide om att rida "loss"? jag tycker det låter så hårt, - denna ide att hästen ska loss på ngt sätt. lika hårt som diskussionerna runt "NER" på tygeln. Själv har jag givetvis ridit hästar, tex äldre sådana, som behöver mjukas upp för att riktigt vara i form osv. Men rent generellt: jag upplever inte att hästarna egentligen rids LOSS (vad jag tjatar). tycker det har att göra med ens ridsätt och ens samarbete/relation till hästen. Med unghäst och andra välridna, känsliga hästar, om man rider avvägt och i harmoni, så är de oftast mjuka och i princip utan spännigar redan från början. därav min fråga runt definitionen "rida loss"

så återigen:
1) hur definierar ni "rida loss"?
2) vilka upplever att de ofta måste rida just "loss" sina hästar? i vilken bemärkelse? varför?
3) vad är skillnaden enligt er, mellan hästen som ej är "loss" och hästen som "ridits loss"?

vill höra era svar och hoppas på en lärorik tråd.

Sv: Rida "loss" sin häst?!

För mig betyder "rida loss" att lösgöra hästen. Absolut inte på ett "hårt" sätt. Få hästen mjuk,avslappnad och trevlig att rida.

2) vilka upplever att de ofta måste rida just "loss" sina hästar? i vilken bemärkelse? varför?
Min häst och jag behöver lite tid på oss innan han är lösgjord,avslappnad och mjuk. Så ja, jag måste "rida loss/lösgöra" min häst. Med serpentiner,öppnor,slutor,volter osv, mycket arbete med sitsen.

3) vad är skillnaden enligt er, mellan hästen som ej är "loss" och hästen som "ridits loss"?
En lösgjord häst är enligt mig en häst som trivs med det arbete den gör, den är avslappnad,mjuk och lyhörd för hjälperna.
En häst som inte är lösgjord är för mig en häst som inte arbetar rätt med rygg och bak, den följer inte ryttarens hjälper (förutsatt att ryttaren gör rätt vill säga :)) kanske stel och spänd....hm..svårt.. detta kan ju bero på andra orsaker naturligvis... vet inte riktigt ärligt talat...

Senast ändrad:

mackan skrev:
Nu har det varit många debatter om hästens form, hjälptyglars "effekt" osv osv i många trådar under veckan. I många trådar förekommer uttrycket "rida loss hästen".
Vad är er definition/ide om att rida "loss"? jag tycker det låter så hårt, - denna ide att hästen ska loss på ngt sätt. lika hårt som diskussionerna runt "NER" på tygeln. Själv har jag givetvis ridit hästar, tex äldre sådana, som behöver mjukas upp för att riktigt vara i form osv. Men rent generellt: jag upplever inte att hästarna egentligen rids LOSS (vad jag tjatar). tycker det har att göra med ens ridsätt och ens samarbete/relation till hästen. Med unghäst och andra välridna, känsliga hästar, om man rider avvägt och i harmoni, så är de oftast mjuka och i princip utan spännigar redan från början. därav min fråga runt definitionen "rida loss"

så återigen:

vill höra era svar och hoppas på en lärorik tråd.

Lösgjord häst= häst som ridits loss, eller rättare sagt värmts upp.
Blivit mjuk i sidorna osv

Lösgjordhet= färskvara:cool:

Att göra hästen fysiskt avslappnad och mjuk i sidorna och munnen.
Jag rider olika hästar men med hästen jag rider just nu handlar det mest om att "starta bakkärran", och inte så mycket att böja.
En häst som jag "ridit loss" är mjuk och uppmärksam, och redo att börja utföra "svårare övningar" som öppnor och slutor samt samling för att bli riktigt lösgjord, som innebär både fysisk och psykisk avslappning.

Jag hävdar därmed att en "lossriden häst" inte är samma sak som en lösgjord häst!

Vissa hästar behöver ridas loss, andra har det i sig. Att rida loss menar jag att lösgörda, få hästen uppmärksam och mellan hjälperna.
Min gamla ponny behövdes alltid ridas loss ordentligt trots att hon var i hårdträning. Hon hade kroppen imot sig och var dessutom mycket stoig så det tog alltid en stund innan hon släppte och kom till hundra procent med på noterna. Har en kanon bra bild på henne där man ser hur överbyggd hon är (tagen för ett par veckor sedan) Foto på Kakan.
Hästen jag har nu behöver inte ridas loss alls på samma sätt trots att hon egentligen är väldigt tidig i sin utbildning, men för henne faller det sig naturligt när hon bara lyssnar på mig. :devil:
Lösgjord och lydig kontra ej lösgkord och olydig. ;)

Vad glad jag blev :)
Vad fint du skrev :bow:

jag har aldrig ridit loss en häst...och inte läst de andras svar

Man kanske måste rida loss en övertränad häst :angel:
En sådan rör sig ju bättre när den kommit igång..

Man kanske måste rida loss en häst som man själv hindrar...:o

Susan skrev:

Men om du aldrig ridit loss en häst förstår jag inte varför du pratar så varmt om lösgöring osv... fast du kallar det ngt på tyska:confused: :confused:

Losgelassenheit = LÖSSLÄPPTHET

Är till skillnad på mot lösgjordhet något som hästen TILLÅTS att vara.

Översätter man det ordagrant enligt ordboken så betyder det
LUGN FRI OBERÖRD

En häst som tillåts att 'losgelassen gehe' rör sitt fritt och otvunget och obehindrat av sin ryttare.
En stor del av det tyska losgelassenbegreppet handlar om att placera sig i en sådan balans ovanpå hsätens tyngdpunkt att den - hamnar i balans/takt och återfår sitt naturliga röreslemönster som den har utan ryttare, med den skillanden att den nu välver ryggen uppåt för att kompensera ryttarens tyngd.

I detta rörelse mönster ingår att hästen återfår sin axiall rotation i ryggen, och att den sätter i sin baben med ngt sviktande knän.

Att den är obehindrad syns på ansiktsuttrycket
stängd mun
inte skrynklig näsa
Den "shines content" som Balkenhol säger
samt att den frustar långsamt ( har med att revbensmusklerna slappnar av att göra.

Susan skrev:

Jag väntade på att du skulle dyka upp :D :bow:

Nä men skämt åsido, det var lite av de tankarna jag var inne på när jag ställde frågeställningen i tråden. För jag har upplevt precis det: att det ofta nog har att göra med hur hästen är i harmoni, och hur man själv påverkar den. dvs mycket spänningar runt själva "performance" av hästen och en egen ridning/ridsätt av hästen, osv, påverkar otroligt. Tror kanske inte att det har så mycket med övertränad häst att göra, utan mer isåfall ens egna spännigar/förhindrande av ridning i harmoni. med andra ord din sista mening: en häst man själv hindrar på ngt sätt.

Många som svarat har dock svarat och tydliggjort att de har en mycket mjukare definiering av uttrycket, så det är nog inte helt enkelt. Troligtvis är det som med alla andra definitioner och uppfattningar runt "sätt" i ridvärlden, dvs att det finns många olika skolor och uppfattningar. Är medveten om att diskussionen är komplicerad.

Senast ändrad:

Tack!!
Nu hänger jag med igen (tror jag):smirk:

Men hur tänker du? Menar du att du aldrig behöver lösgöra en häst? Vad är då ditt mål med ridningen? Vad är det då du jobbar med när du sitter på en häst?

För att arbeta lösgörande tycker jag är en självklarhet. Sen kanske begreppet "att rida loss hästen" är missvisande då det ofta är ryttaren som behöver ridas loss. ;) För mig är det kommunikationen som ska fungera och att "rida loss" är att bli avslappnade och balanserade tillsammans.

Som jag förstår det så reagerar Mackan på ordvalet - för ordvalet säger en del om attityden.

Om man byter ut hästen i sammanhanget och sätter ien en mänsklig atlet så blir hela diskussionen absurd.

Det går bra att sätta in vilken OS hjälte som helst och fråga om han/hon behöver tränas loss.....
Nej för fan :devil: Yttre påverkan på honom eller henne skulle vara livsfarligt, man måste ta det i kroppens egen takt.

Om jag skall ta och svara på din fråga.
Nej jag har aldrig behövt rida loss en häst. Hästen är så loss som jag och dess hälsa tillåter den :D
Vad jag jobbar med - min egen koordination

Hästen blir avspänd när jag själv blir avspänd - dvs hittar min egen balans, så fort jag atppar min balsn så tappar hästen sin losgelassenheit - då måste jag hitta tillbaka.

Kommunikationen fungerar när jag gör rätt, dvs när jag kommunicerar på ett begripligt sätt

Susan skrev:
Som jag förstår det så reagerar Mackan på ordvalet - för ordvalet säger en del om attityden.

Om man byter ut hästen i sammanhanget och sätter ien en mänsklig atlet så blir hela diskussionen absurd.

Det går bra att sätta in vilken OS hjälte som helst och fråga om han/hon behöver tränas loss.....
Nej för fan :devil: Yttre påverkan på honom eller henne skulle vara livsfarligt, man måste ta det i kroppens egen takt.

Om jag skall ta och svara på din fråga.
Nej jag har aldrig behövt rida loss en häst. Hästen är så loss som jag och dess hälsa tillåter den :D

Hästen blir avspänd när jag själv blir avspänd - dvs hittar min egen balans, så fort jag atppar min balsn så tappar hästen sin losgelassenheit - då måste jag hitta tillbaka.

Kommunikationen fungerar när jag gör rätt, dvs när jag kommunicerar på ett begripligt sätt
:bow: :bow: :bow:

det stora problemet är ju att vi inte har ett bra ord i svenskan som beskriver det tyska ordet på rätt sätt.

Jag är helt med dig i det du skriver och det är ju så man försöker rida, i balans utan att påverka hästens naturliga rörelsemönster. Iofs är jag inte på långa vägar där och petar alldeles för mycket och stör.

Rida "loss" för mig är att få hästen avslappnad i muskulatur och genick. Detta görs ju bäst genom att själv göra så lite som möjligt..... låter skitenkelt:D För mig kommer ordet rida loss från tyskan och är mer i den betydelsen du skrev. Rida loss för mig är inget negativt och det jag strävar efter varje dag när jag rider och har inget med att överböja osv

Susan skrev:

Det låter så himla bra allt du säger :D Men jag måste ändå leva upp till mitt frågvisa jag:
Är det verkligen så "enkelt"? Om ryttaren är helt i balans, över hästens tyngdpunkt osv. klickar allt då?

Det är väldigt intressant det du och Mackan skriver.

Hmmm. För mig handlar det nog mest om fysisk och mental uppvärmning, precis som den jag gör när jag skall träna. Alltså att man ger hästen (och sig själv samtidigt) en mjukstart där muskler, senor och synapser får en chans att komma igång. Och där hästen gradvis får komma in i "jobbtänket". Det kan också handla om lite stretching om det behövs. I övrigt tänker jag aldrig att jag skall rida loss hästen. För mig känns det dock självklart att en häst direkt från stallet inte kan prestera maximalt. Det menar ni väl inte heller?

Sedan vore det mig fjärran att förneka att ridning till 95 % eller mer handlar om att ryttaren skall lära sig använda sin kropp så att den inte hämmar hästen. No argument there alltså.

fast varför märka ord?

varför får man inte säga att man rider loss hästen bara för att du, mackan och säkert fler människor anser att det har en negativ klang? varför måste min inställning och attityd till ridningen och hästarna vara dålig bara för att jag tolkar uttrycket "rida loss" på ett annat sätt än er?

och jo, jag känner en hel del elitidrottare som behöver "tränas loss" på samma sätt som jag menar att jag behöver rida loss vissa hästar.
kanske inte varje träning, och inte hela träningskarriären, men helt klart att det händer.

Men då är vi nog på samma spår. Och jag håller med om att ordvalet "rida loss hästen" är missvisande. :idea:

Men sen kanske det även är så att vi vanliga dödliga som befinner oss på den stora gråskalan mellan dålig och bra behöver ridas loss lite.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 104
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2