Sv: Rida "loss" sin häst?!
mackan skrev:
Nu har det varit många debatter om hästens form, hjälptyglars "effekt" osv osv i många trådar under veckan. I många trådar förekommer uttrycket "rida loss hästen".
Vad är er definition/ide om att rida "loss"? jag tycker det låter så hårt, - denna ide att hästen ska loss på ngt sätt. lika hårt som diskussionerna runt "NER" på tygeln. Själv har jag givetvis ridit hästar, tex äldre sådana, som behöver mjukas upp för att riktigt vara i form osv. Men rent generellt: jag upplever inte att hästarna egentligen rids LOSS (vad jag tjatar). tycker det har att göra med ens ridsätt och ens samarbete/relation till hästen. Med unghäst och andra välridna, känsliga hästar, om man rider avvägt och i harmoni, så är de oftast mjuka och i princip utan spännigar redan från början. därav min fråga runt definitionen "rida loss"
så återigen:
1) hur definierar ni "rida loss"?
2) vilka upplever att de ofta måste rida just "loss" sina hästar? i vilken bemärkelse? varför?
3) vad är skillnaden enligt er, mellan hästen som ej är "loss" och hästen som "ridits loss"?
vill höra era svar och hoppas på en lärorik tråd.
Jag säger nog inte så. Men jag använder "rida igenom" ibland, döremot. Då menar jag att om hästen normalt inte rids i form och hålls välgymnastiserad så kan man behöva mjuka upp den med gymnstikövningar, ungefär. Ta igenom hjälper, känna att den svarar, och är lydig. Om en häst (som tex några jag red tidigare) varit starthästar och gått mycket i galoppträning men inte ridits som ridhästar, så krävdes "genomarbete" för att få hästen att arbeta rätt.
Men en häst som är välriden, då handlar det inte m hästen utan mej, mej ohc åter mej och sen kommer yttre störningar eller om hästen är missnöjd med utrústning eller nte mår bra.
Jag menar att kommer ajg stressad till stallet efter en hetsig dag på jobbet, då kommer hsäten att vara spänd när jag börjar rida.
Omjag sitter och tänker på allt jag måste hinna, då blir hästen förvirrad och okoncentrerad.Om jag inte är frisk, tex ont i magen, feber eller bara väldigt trött, jag då tänker jag på det och rider inte avslappnat.
Men det kan också vara så att yttre saker påverkar, som hundra ton snö som rasar samtidigt från ridhusetaket, eller en idiot som far runt i 180 i ridhuset utana tt se var andra befinner sig, elelr liknande.
Då blir hästen spänd. De tkan ta ett tag att få den avslappnad.
Men annars är det så att när jag sitter i balans med hästen, inverkar mjukt, koncentrerar mej och andas lugnt, då arbetar en frisk välriden häst rätt från början.
Så jag menar att ofta handlar det om att
jag måste "lossna" dvs fokusera på vad jag håller på med, slappna av andas och glömma alla hundra saker jag har kvar att göra och allt som hänt på jobbet,
osv.