Rida "loss" sin häst?!

Sv: Rida "loss" sin häst?!

Men du, nu har du helt misstolkat mig. jag ställer frågan och frågar om folks definition, och anger vad jag tycker om just själva uttrycket. det är knappast något att bli sur för eller känna sig anklagad över? jag anklagar ingen, har inte något svar som är "rätt", jag vill bara bolla, och det tycker jag folk verkar ha fattat hittills i diskussionen, många bra och intressanta svar!

jag är inte sur, vart fick du det ifrån? anklagad känner jag mig inte heller. jag har aldrig använt uttrycket "rida loss" innan den här tråden.

sen så svarade jag susan, inte dig! :angel:

jag nämnde ditt nick som en av personerna som tycker att "rida loss" har en negativ klang, för det tycker du väl?

det jag reagerade på hos susan var mycket, men kanske främst det här:
Som jag förstår det så reagerar Mackan på ordvalet - för ordvalet säger en del om attityden.

Jag tror att det handla om som ngn(se ovan) var inne på.
Språkbruk.
Sen tror jag att hoppryttarna mer använder sig av tekniken(fördomsfri:angel: )

axel skrev:
Jag tror att det handla om som ngn(se ovan) var inne på.
Språkbruk.
Sen tror jag att hoppryttarna mer använder sig av tekniken(fördomsfri:angel: )
Vilken teknik menar du??

sisu skrev:
Vilken teknik menar du??
"rida loss-tekniken.

De vill ha att hästen ska "ge efter" i sidorna och halsen,men inte så avspända och samtidigt energiska.
Svårt det här.
Lite som att amerikanska
cowboys inte rider (vänjer) in sina unghästar utan bryter (direkt översatt) ohanterade hästar

lizan skrev:
jag är inte sur, vart fick du det ifrån? anklagad känner jag mig inte heller. jag har aldrig använt uttrycket "rida loss" innan den här tråden.

sen så svarade jag susan, inte dig! :angel:

jag nämnde ditt nick som en av personerna som tycker att "rida loss" har en negativ klang, för det tycker du väl?

det jag reagerade på hos susan var mycket, men kanske främst det här:

Ok förlåt - jag trodde absolut det var till mig, eftersom du uttryckligen addresserade mig med DU mackan, i inlägget. :confused:

jag föreslår INTE att det är en attityd hos någon, jag frågar efter folks definitioner på uttrycket - som JA - UTTRYCKET tycker jag låter negativt - ja.

nej det gjorde jag inte. med "du" menade jag Susan och sen dig.
alltså: Susan, Mackan och säkert fler människor...

att du ville ha definitioner eftersom du anser det låta negativt förstod jag och tycker att det är intressant att läsa vad folk tycker!

mackan skrev:
Nu har det varit många debatter om hästens form, hjälptyglars "effekt" osv osv i många trådar under veckan. I många trådar förekommer uttrycket "rida loss hästen".
Vad är er definition/ide om att rida "loss"? jag tycker det låter så hårt, - denna ide att hästen ska loss på ngt sätt. lika hårt som diskussionerna runt "NER" på tygeln. Själv har jag givetvis ridit hästar, tex äldre sådana, som behöver mjukas upp för att riktigt vara i form osv. Men rent generellt: jag upplever inte att hästarna egentligen rids LOSS (vad jag tjatar). tycker det har att göra med ens ridsätt och ens samarbete/relation till hästen. Med unghäst och andra välridna, känsliga hästar, om man rider avvägt och i harmoni, så är de oftast mjuka och i princip utan spännigar redan från början. därav min fråga runt definitionen "rida loss"

så återigen:
1) hur definierar ni "rida loss"?
2) vilka upplever att de ofta måste rida just "loss" sina hästar? i vilken bemärkelse? varför?
3) vad är skillnaden enligt er, mellan hästen som ej är "loss" och hästen som "ridits loss"?

vill höra era svar och hoppas på en lärorik tråd.

Jag säger nog inte så. Men jag använder "rida igenom" ibland, döremot. Då menar jag att om hästen normalt inte rids i form och hålls välgymnastiserad så kan man behöva mjuka upp den med gymnstikövningar, ungefär. Ta igenom hjälper, känna att den svarar, och är lydig. Om en häst (som tex några jag red tidigare) varit starthästar och gått mycket i galoppträning men inte ridits som ridhästar, så krävdes "genomarbete" för att få hästen att arbeta rätt.

Men en häst som är välriden, då handlar det inte m hästen utan mej, mej ohc åter mej och sen kommer yttre störningar eller om hästen är missnöjd med utrústning eller nte mår bra.

Jag menar att kommer ajg stressad till stallet efter en hetsig dag på jobbet, då kommer hsäten att vara spänd när jag börjar rida.
Omjag sitter och tänker på allt jag måste hinna, då blir hästen förvirrad och okoncentrerad.Om jag inte är frisk, tex ont i magen, feber eller bara väldigt trött, jag då tänker jag på det och rider inte avslappnat.
Men det kan också vara så att yttre saker påverkar, som hundra ton snö som rasar samtidigt från ridhusetaket, eller en idiot som far runt i 180 i ridhuset utana tt se var andra befinner sig, elelr liknande.
Då blir hästen spänd. De tkan ta ett tag att få den avslappnad.

Men annars är det så att när jag sitter i balans med hästen, inverkar mjukt, koncentrerar mej och andas lugnt, då arbetar en frisk välriden häst rätt från början.
Så jag menar att ofta handlar det om att jag måste "lossna" dvs fokusera på vad jag håller på med, slappna av andas och glömma alla hundra saker jag har kvar att göra och allt som hänt på jobbet,
osv.

ahh - då förstår jag! förlåt, läste dig uppenbarligen helt fel!! :o

:bow:

minimi skrev:
Så jag menar att ofta handlar det om att jag måste "lossna" dvs fokusera på vad jag håller på med, slappna av andas och glömma alla hundra saker jag har kvar att göra och allt som hänt på jobbet,
osv.

DET var en intressant kommentar! tänkvärt. :bow:

**Lina** skrev:
Det låter så himla bra allt du säger :D Men jag måste ändå leva upp till mitt frågvisa jag:
Är det verkligen så "enkelt"? Om ryttaren är helt i balans, över hästens tyngdpunkt osv. klickar allt då?

Inte allt men steg 1.

Och det är inte så enkelt att göra som att säga. Riktigt svårt faktiskt:D

Hästens tyngdpunkt rör sig ju hela tiden, den skumpar väldeliga.
Först när du kan följa skumpet - så kan du börja styra det :D

ps. Ad Libris har billigast böcker ( du frågade om swift förrut)

Jfrelin skrev:
det stora problemet är ju att vi inte har ett bra ord i svenskan som beskriver det tyska ordet på rätt sätt.

........ Detta görs ju bäst genom att själv göra så lite som möjligt..... låter skitenkelt:D

:bow: :bow: :bow:

lizan skrev:
fast varför märka ord?

Ja det är ju inte intressant, det viktiga är ju inte vad man kallar det utan hur man gör.

Och en del rider LOSS, och på det sättet de gör, vill nog ingen männsiska vara med om.

Ingenting är enkelt, man är inte dålig för att man använder ett ord.
Men lever man upp till ordets innebörd är det inte så skojjigt :cry:

Däremot tycker jag att många inom Dressyren verkligen har en allienerad inställning till hästen.
De ser verkligen inte att hästen gör så gott den kan utifrån förutsättningarna utan ser obalans som trots..

Jag ser ofta hästar usättas för ett rätt brutalt våld. Och jag tycker att den brutaliteten visar ofta sig i rytatrens sätt att tala om sin häst.

men därmed inte sagt att alla som använder vissa termer är brutala
:D

Kompisar :) ?

mackan skrev:
1) hur definierar ni "rida loss"?
2) vilka upplever att de ofta måste rida just "loss" sina hästar? i vilken bemärkelse? varför?
3) vad är skillnaden enligt er, mellan hästen som ej är "loss" och hästen som "ridits loss"?

vill höra era svar och hoppas på en lärorik tråd.

1: att mjukgöra båda sidor. Jag upplever att många rider alldreles för ensidigt (för att få hästen att kröka på nacken). Rakrikta hästen (inte samma som rakställa) helt "enkelt" ;)

2: De hästarna jag rider dagligen upplever jag inte det på nej.

3: En häst som är "loss" är mjuk åt båda håll, är först då tycker jag som man kan påverka bakbenen som man vill. Sedan kan hästen vara helt rakställd men ändå vara "loss".

Håller med dig om att det låter hårt... att "rida loss". Inte för att det ska vara hårt utan för att många gör det felaktigt=ofta hårt...

Det beror på hästen vad som behövs och om det behövs. Ofta upplever jag att det är lite äldre hästar som behöver komma igång för att bli loss. På min förra tävlingshäst så jobbade jag henne relativt fritt i galopp innan vi gjorde något annat (efter framskrittning förstås). Rörelse löser!

Får jag motstånd i handen så lossas det genom att rida igång bakbenen bättre.

Så egentligen för mig är lossridningen att aktivera bakbenen! En häst som inte är loss går och spjärnar och accepterar inte hjälperna.

mackan skrev:
Många som svarat har dock svarat och tydliggjort att de har en mycket mjukare definiering av uttrycket, så det är nog inte helt enkelt. Troligtvis är det som med alla andra definitioner och uppfattningar runt "sätt" i ridvärlden, dvs att det finns många olika skolor och uppfattningar. Är medveten om att diskussionen är komplicerad.

Det ständigt pågående problemet är ju när alla vill tycka och göra "rätt". På Buke anses det rätt att vara mjuk och lätt på hjälperna mot sin häst. Därför skriver man ner begreppet "rida loss" så att det låter lite mjukare än vad det faktiskt är. Frågan är hur folk gör i praktiken inte i teorin. I teorin är vi ju alla överens, till och med hyperflexionfolket... :crazy: (De anser ju att deras metod är bäst lämpad för att lösgöra en häst). Det är hur vi gör för att komma dit som räknas.

Frågor till de som tidigare svarat:

Hur gör du när du rider loss din häst?

Vilka tygeltag tar du?

Vilka skänkelhjälper används?

Jag har svårt att tro att de flestas tränare vill att man ska rida med mjuk kontakt, helt stilla hand, i väl avvägt tempo och bara fokusera på sin egen sits och balans i början av sitt ridpass. Vilket jag envisas med att göra till min tränares stora förskräckelse. Hon kallar det "flöjta runt". Jag kallar det värma upp mig och min häst.:D

Mvh monika

När jag rider vill jag att hästen ska vara lösgjord, både psykiskt och fysiskt.
Min häst blir lätt spänd och tappar fokuseringen så hon behöver vara psykiskt lösgjord för att kunna arbeta ordentligt. När hon är lösgjord i "huvudet" (dvs, lyhörd o uppmärksam på mina hjälper) så blir hon fysiskt lösgjord. ungefär, :rofl:

Curtis skrev:
Frågor till de som tidigare svarat:

Hur gör du när du rider loss din häst?

Vilka tygeltag tar du?

Vilka skänkelhjälper används?

Jag rider hästen framåt, rider upp den på yttertygeln (alltså innerskänkel mot yttertygel) för att få den rak, flyttar bogarna med hjälp av ledande tygeltag och skänklar. Handen har som alltid en stabil och flexibel kontakt, fast vissa dagar känner jag att jag är alldeles för hård i handen (hör oftast ihop med att man spänt sig i axlarna på jobbet).

Vissa dagar rider jag verkligen som en kratta och försöker böja för mycket och de dagarna går det alltid åt h-vete. Vet inte varför jag återkommer till sådana dagar lite då och då men det blir allt längre mellan ggr:D Man är ju trots amatör och fast man vet hur det ska vara i teorin så kan man inte riktigt utföra det, antagligen kommer man aldrig kunna göra det men försöken och vägen dit är rolig för det mesta den med. Med det menar jag så klart perfekt harmoni, balans och känsla.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 104
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024