Rida lektion lr spara till häst?

Sv: Rida lektion lr spara till häst?

jo självklart är det jätte trist att sluta rida nu, 3000 låter inte så mkt kanske men de behövs alltid pengar när man skaffar häst är alltid en massa som tillkommer och då kan de va skönt o ha de där extra pengarna o lägga på utrustning tex, som du sa att har du 10 000 till sadel o hittar en för 13000 så är de bra o ha.

Men samtidigt så handlar det ju om hur pass mkt pengar du har då tjänar du mkt så kanske de känns töntigt att spara på de där tusenlapparna:p men när man räknar på lönen så är det ganska mkt pengar me 3000 även om man har 20 000 i lön så ska de betalas en massa skatt o sen hyra o mat o hyra åt hästen o mat o förasäkring o allt till den+ att du kanske vill ha lite kul för vissa pengar då rinner en del iväg så de e skönt me de där extra pengarna även om de bara handlar om några tusenlappar.

Sen vet jag ju inte om du ska spara till hästen för lönen också.

Vad ska du köpa för en häst hade du tänkte dig? Det är typ det roligaste som finns att leta häst:) såå spännande.

Jag letar efter en häst som jag kan börja tävla med. Mer inriktning mot dressyr. Hästen ska ha någorlunda bra gång, speciellt traven. Jag anser att alla hästar kan hoppa, iaf på den nivån jag är på ;) 80-90 max :o! Den bör vara mellan 160-170. Och lätt i typen. Och något som är viktigt, är ett fint huvud med snälla ögon. (är bortskämd med att ha haft fina hästar (om man tänker på huvudet då :D)) Är inne på halvblod eller fullblod. Även kanske import.

Den får inte vara för gammal, helst inte äldre än 7 år, för i mina planer hoppas jag kunna behålla den MÅNGA år innan den blir 'gammal'.

Så det är många punkter som ska stämma in ;). Men man vet ju inte, kanske fastnar för en häst som inte alls är som jag planerat!

Men nu har jag kollat på så många hästannonser så börjar faktiskt tröttna lite :smirk: haha, nä, men det blir nog roligare sen när det verkligen ÄR dags att skaffa häst. Och man får kolla på hästarna i verkligheten. *Längtar*

låter som om det kommer bli en trevlig häst:)

Sött huvud är ju viktigt, gärna nåt gulligt vitt tecken typ bläs eller snopp eller nåt:p fast sen kan ju vissa hästar bara ha utstrålning så dom blir jätte vackra ändå.

ja det e viktigt o hitta en häst man verkligen trivs me, man ska ju liksom skaffa en kompis.

haha själv blev jag störtförälskad i första bästa hästen vi åkte o tittade på:p men jag har aldrig ångrat mig o hon har så kul personlighet:love:

Du komemr säkert hitta en superfin pålle o de kommer bli såå kul när du börjar leta på riktigt de e typ de roligaste som finns;)

Ja, det är fint om de har lite tecken på sig :love:! De blir mer specifika då!

Men nu har jag börjat tänka om... igen :eek: *suck*

Nu i helgen kom jag på mig själv att verkligen längta tills idag (ridlektion idag :D), kom på att ridningen är verkligen höjdpunkten på veckan. Dessutom har jag jättejobbigt i skolan nu. Sitter i princip och jobbar med skolan all min vakna tid. Och det är så skönt att få koppla bort och rida lite då!

Jag kan ju byta ridskola, kanske kan utvecklas mer på någon annan :idea:? Och det kan ju vara värt att ta hela min decemberlön (+ lite till kanske) för att få fortätta rida?? (jobbar extra varannan helg för att fylla på hästkassan)

Ååå, jag önskar jag vore stenrik och inte ha dessa små bekymmer :bump:

Men pratade med min ridlärare igår, och hon sa att det finns 5-kort, för strax över 500-lappen. Då får man hoppa in när det finns plats. Och man får rida 5 ggr iaf ;)

Precis vad jag tänkte tipsa om. :D

Jag tycker nämligen det är lite dumt om du helt lägger ridningen på hyllan lagom när du ska köpa häst.
Det är bättre att man är lite fräsch i ridningen så man inte råkar förstöra något när man väl blir hästägare! :)
På ½ år tappar man ju trots allt ganska mycket både sitsmässigt och reaktionsmässigt. :p

Jag tycker att du ska fatta det beslutet själv :) . Jag skulle i första hand, om jag vore du se mig om i fall att det finns någon möjlighet att få tag i någon sköthäst/medryttarhäst att rida någon gång i veckan.

Det är ju inte roligt att betala för ridlektioner om man inte känner att de ger så mycket, men om det är din enda stund i veckan som du tillbringar i stallet just nu och tycker att det känns som en meningsfull del i din vardag att få vara med hästarna och "komma ifrån" lite annat ett tag kan det ju samtidigt vara värt det.

3000 kr är visserligen ganska mycket pengar, det täcker ju en hel del träningar, en viss del av utrustningen osv. men på något sätt
så är det ändå en struntsumma när man inser att man lägger ner en sisådär 50-60 000 kr om året annars på att bara ha häst.

Om du tycker att du åtminstone får ut Någonting (även om det kanske inte innebär att du utvecklas så mycket), utav att vara i stallet och genom att hålla i gång din ridning på ridskolan så kan det ju vara en tillräcklig motivation i väntan på egen häst.

Jag vet inte om du vart så mycket klokare utav det här inlägget, men som sagt - känns det på Något sätt givande att betala för lektionerna (du får ju åtminstone rida, träffa folk osv) så skulle jag nog fortsätta med det. Men gör som du känner för säger jag :)

3000 kr är (sorgligt men sant) antagligen ändå en spottstyver av vad din häst kommer att kosta i inköp eller i drift. Satsa på dina stuier, och om du mår bra utav att rida lektion och få tillbringa den tiden i stallet så fortsätt med det och skaffa dig ett bra jobb och köp sedan häst :)

jag skulle spara pengarna! det behövs alltid massor med saker!!
känner en som inte hade ridit på 7 år på grund av graviditet och kom av sig av det, hon köpte en häst och började rida! hon är jätteduktig (islandshästryttare) och har bra balans :smirk: hon var inte ringrostig , men hon red ju förvisso mycket i skogen oxå

Jag sitter i en liknande situation som dig!

Jag kommer få in ca 2500kr extra varje månad i februari, allt det ska räcka till en häst.
Men självklart så kommer det inte räcka till en egen häst, så...
Man får hitta en bra foderhäst istället med en förstående och duktig ägare.

Är inte det något att tänka på? Så ska jag själv göra.
Dock är kostnaderna höga där hästen kanska skall stå:
Ändast kallhyran är på 1400kr, men men så är det ;P

Okej? :S finns de inget billigare elr?

har hästen uppstallad i ett suupermysigt stall, 500:-

Pluggar du i Kalmar? Där borde det väl finnas någon medryttarhäst? Jag bor nämligen i Nybro :)

Pluggar du i Kalmar? Där borde det väl finnas någon medryttarhäst? Jag bor nämligen i Nybro :)

Ja, jag har ju inte så stor koll på hästvärlden här i Kalmar. Letade efter medryttarhäst när jag flyttade hit, men alla var sådär minst 2 mil härifrån. Och det fungerar inte, för långt. Speciellt då, när jag inte hade bil. Men var och kollade på några hästar i närheten, men ingen som det blev något med.

Nu har jag bokat lektion för våren :D! Fast blev på en annan ridskola. Så får se om den är bättre. Annars får jag väl byta tillbaka :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 620
Hästhantering Hej! Jag rider på ridskola och den hästen jag rider mest är en ståtlig svart oldenburgare som är runt 13 år. Han har varit på...
Svar
9
· Visningar
1 846
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 769
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur