Rida lektion lr spara till häst?

Sv: Rida lektion lr spara till häst?

mm, jag vet ju det! Speciellt sadlar blir alltid dyrare än vad man tänkt sig. Dessutom OM man hittar en "billig" så kan man ju använda pengarna till ett Horseware-täcke, älskar dem :love:

Men det är just där mitt problem ligger! :(
Om det är värt att bli lite ringrostig? Ska åka hem till Ronneby i helgen, och får väl fråga om jag kan få rida någon häst där, när jag är hemma o hälsar på.
Usch, jag vet inte hur jag ska göra. För det är endå så kul att rida lektion, har kommit in i det igen efter så många år med egen häst och lite privatlektioner.
Men, vill ju ha de där pengarna till hästen oxå ;)

Jag skulle nog rida på om jag inte hade kontakt med någon vars häst jag kan rida regelbundet. Annars blir man ju tokig. Ett halvår utan funkar ju bara inte:o.

3000:- är faktist rätt så mycket! För mig är det iallafall ca 2 ton hö...Nästan en årsförbrukning.

Senast ändrad:

Vad jag (och många andra) menar är nog att 3000:- i sig inte är särskilt mycket pengar (när det kommer till att köpa häst, attackera inte nu och säg att man minsann kan få 6000 tuggummin eller något för dom pengarna, okej? ;) )
Men AV en del av ett hästköp så är 3000:- inte mycket pengar. Punkt. (sedan vad man kan köpa annars för dom pengarna har inte riktigt med saken att göra).

Vad jag tror att flera försöker få fram är att lektionernas värde i sig, även om det nu inte var dom allra bästa lektionerna tydligen, är mer värda än att spara dom pengarna till en extra stigbygel eller vad det nu blir... och att om du nu är så säker på att du ska köpa hästen så kan du väl bara göra så att du väntar en månad extra med att köpa den, och då har du hunnit spara ihop dom där 3000:- på en intjänad stallhyra t.ex.

Jag säger det igen; har man inte råd att (en enda gång) flexa med 3000 kr så har man inte råd att ha häst.
Å andra sidan verkar det som att du redan bestämt dig, eftersom du håller med alla inlägg med hoppande bananer som säger "öööhh ,strunta i ridlektionerna!" och i princip går emot resten av inläggen som kommer med realistiska förslag om varför du inte borde lägga just dom pengarna i hästkassan :smirk:

Jag skulle nog rida på om jag inte hade kontakt med någon vars häst jag kan rida regelbundet. Annars blir man ju tokig. Ett halvår utan funkar ju bara inte:o.

Ja, näst intill iaf! :D
Är inne på mitt andra och sista år på utbildningen (man väljer ju en kort och bra utbildning ;)) och hela första året var jag utan ridning. Letade medryttarhäst, men de flesta var för långt för att cykla till. Men nu har jag bil. Så, efter denna sommaren lovade jag mig själv att lägga undan lite sommarlön för att få börja rida en gång i vecka på ridskolan.

Så efter ett år utan hästar (red kanske ca 10 ggr på hela förra året) var det riktigt gutt att sitta i sadeln igen. Och visst var man ringrostig, men efter några gånger så var man inne i det igen.

attackera inte nu och säg att man minsann kan få 6000 tuggummin eller något för dom pengarna, okej? ;) )

:rofl::rofl: precis så brukar mina härliga klasskompisar tänka, "hmm, en lunch för 70:-... det är ju 140 st bugg"!!

Jag säger det igen; har man inte råd att (en enda gång) flexa med 3000 kr så har man inte råd att ha häst.
Å andra sidan verkar det som att du redan bestämt dig, eftersom du håller med alla inlägg med hoppande bananer som säger "öööhh ,strunta i ridlektionerna!" och i princip går emot resten av inläggen som kommer med realistiska förslag om varför du inte borde lägga just dom pengarna i hästkassan

Men i vilket fall som helst. Så är det nu min ekonomi inte fungerar eftersom jag är student! Och jag vill inte använda min hästkassa nu (eftersom den har en bit kvar innan jag är färdig till att köpa häst, och när jag väl har gjort det, räknar jag med att kunna slänga fram 3000 någon gång OM det skulle hända något. MEN det fungerar inte med min studentekonomi ) Och jag har faktiskt nämnt VARFÖR jag faktiskt VILL fortsätta rida! För jag tycker det är så kul och att jag kommer bort från skoltankarna lite! Och det är ju faktiskt en anledning till varför jag blir så kluven.

jag håller med de andra.man bör först ha ett jobb så man kan försörja sin häst för det är dyrt med häst.räkna bara ihop allt vad det skulle kunna kosta.

jag betalar:

hösilage:400:-månaden

spån:250:- varannan månad

krafftfoder:1000:- månaden

hovsalgare:800:-

veterinären:olika såklart med nu förra veckan kostade det inte mkt pga att jag är god vän med veterinären.

bensin kostar!!

hästförsäkring:varierar jag betalar ca 900:- om året

och sen kostar träning o tävling om man ska ängna sig åt det.

och utrustning!!!

och massor mera!!!!

så du bör nog tänka övre saken mer först!!!
men det är väl bra och rida på ridskola och lära sig mer innan man skaffar häst.
ett tips är och va fodervärd(låna en häst)
först och se hur det är och om man har tid och pengar.
det kan vara väldigt krävande.
jag går upp 8varje morgon o cyklar till stallet o släpper ut o mockar sen åker åker jag ur med bilen och rider och kvällsfodrar (har lunchjälp)och sen är det näsat dag o samma sak igen.man måste sätta hästen först jag har hästarna som min högsta prior.och visst man har inte alltid lust o cykla ut vid 8 men gör det ändå.

*delvis knapplån då det är riktat till många som svarat.

Varför svara när man inte läst hela tråden? Trådskaparen har flera ggr förklarat varför hon inte ska köpa häst nu och att hon ska vänta tills hon fått jobb och att hon haft häst tidigare och vet vad det handlar om, varför måste då alla påpeka att om hon inte har råd med 3000 till lektioner borde hon inte skaffa häst överhuvudtaget. Skärpning!

Till TS: Om jag var du skulle jag nog spara de där pengarna och försöka få rida nångång i bland iaf tex när du åker hem där du ju hade vissa såna möjligheter! För 3000 är ju ändå en del pengar!
Och Lycka till med det kommande hästköpet!

*delvis knapplån då det är riktat till många som svarat.

Varför svara när man inte läst hela tråden? Trådskaparen har flera ggr förklarat varför hon inte ska köpa häst nu och att hon ska vänta tills hon fått jobb och att hon haft häst tidigare och vet vad det handlar om, varför måste då alla påpeka att om hon inte har råd med 3000 till lektioner borde hon inte skaffa häst överhuvudtaget. Skärpning!

Till TS: Om jag var du skulle jag nog spara de där pengarna och försöka få rida nångång i bland iaf tex när du åker hem där du ju hade vissa såna möjligheter! För 3000 är ju ändå en del pengar!
Och Lycka till med det kommande hästköpet!

Tack snälla för ditt svar! :bow::bow:
Blir nästan irriterad över vissa inlägg, de är irrelevanta i denna tråd :smirk:.
Så om folk tycker att jag borde lära mig mer, får de tycka det.

Men jag tror jag kommit fram till en hyfsad lösning. Jag ska sätta ut annons och fråga om någon vill ha hjälp med sin häst här i Kalmar och att jag får rida lite mot att jag hjälper till. Och sen passa på att rida när jag är hemma i Ronneby. Och därmed låta hästkassan vara orörd. ;) Tror det är den bästa lösningen just nu!

Tack för alla svar! De relevanta iaf :D

om det bara är 900:- i försäkring så har du en himla billig försäkring och alternativt en ras som har billig premie. Jag har min skrot i löjligt lågt belopp men tillagt så han har dubbel veterinärvård. det kostar runt 500:- i månaden.

3000 har du knappt en häst i en månad för, så det är inga pengar i det sammanhanget. Kan du inte avvara 3000 på en termin och ändå köpa häst kommer det bli svårt att ha råd att ha kvar den sedan.

ja, 3000 räcker för mej i tre månader till min ridning och min häst :P dock är han ju unghäst och så vidare så jag väntar på att få skicka honom på inridning och det lär ju kosta ... men men. Ibland har man tur :P

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet inte om jag ska fortsätta att rida på ridskolan till våren. Har bestämt mig för att köpa häst till sommaren/hösten. Och undrar om jag ska strunta i de ca 20 lektioner till våren och lägga de pengarna i hästkassan i stället.

Det rör väl sig om runt 2500:- för själv ridningen + 350 för medlemsavgiften + bensin 3 mil/gång ( ca 35kr/gång = 700 för 20 ggr).

Alltså, allt som allt rör det sig om runt 3000:-.

Hur hade ni gjort? vet inte hur jag ska göra :confused:

Om du bekymrar dig över 3000 kr så kanske det inte är dags för ett hästköp för din del. Det är en småsumma i de sammanhangen. Det räcker med ett felsteg av din nyinköpta häst och ett besök på kliniken, även med försäkring.

Men till frågan. Håll igång din ridning om du skall köpa häst. Ridbalans är en färskvara, precis som kondition.

Hälsning Maja

Om du bekymrar dig över 3000 kr så kanske det inte är dags för ett hästköp för din del. Det är en småsumma i de sammanhangen. Det räcker med ett felsteg av din nyinköpta häst och ett besök på kliniken, även med försäkring.

Precis som till många andra, så: Om du läst hela tråden så får du en förklaring varför jag SKA köpa häst till hösten, men inte KAN lägga ut 3000 bara sådär nu.

Jag vet inte om jag ska fortsätta att rida på ridskolan till våren. Har bestämt mig för att köpa häst till sommaren/hösten. Och undrar om jag ska strunta i de ca 20 lektioner till våren och lägga de pengarna i hästkassan i stället.

Det rör väl sig om runt 2500:- för själv ridningen + 350 för medlemsavgiften + bensin 3 mil/gång ( ca 35kr/gång = 700 för 20 ggr).

Alltså, allt som allt rör det sig om runt 3000:-.

Hur hade ni gjort? vet inte hur jag ska göra :confused:

Spara dem till lektioner! För när du har häst är det inte säkert att du kan rida fler lektioner!
Då sitter duf ast utan hjälp så ta dina sista lektioner och sug åt dig så mycket du kan!

Jag sitter i en liknande situation som dig!

Jag kommer få in ca 2500kr extra varje månad i februari, allt det ska räcka till en häst.
Men självklart så kommer det inte räcka till en egen häst, så...
Man får hitta en bra foderhäst istället med en förstående och duktig ägare.

Är inte det något att tänka på? Så ska jag själv göra.
Dock är kostnaderna höga där hästen kanska skall stå:
Ändast kallhyran är på 1400kr, men men så är det ;P

Fast för att jag väl ska skaffa mig en häst, ska jag ha ett jobb med stadig inkomst. Alltså räknar jag med att kunna rida för instruktör med min egna häst. Om inte varje vecka, så varannan.

Och jag vill inte ha en foderhäst. Har haft det, men känner att det är dags för en egen nästa gång det blir häst. Tycker det är jobbigt att veta att det inte är ens egna häst man lägger all tid och pengar på. Dessutom är det svårt att få tag på en foderhäst. Så det stadiet är förbi för min del. ;)

Jag har kommit fram till att sluta med lektioner till våren. Kom dessutom på att det är dags att betala skatten för bilen + skatt på trafikförsäkringen, så det blir 2200:- bara där. Alltså 5000:- om jag ska rida oxå. Så tänker spara dem pengarna.

Jag hoppas kunna få rida lite när jag är hemma i Ronneby och hälsar på istället :D.

hörredu, kan du inte leta medryttarhäst? så gör jag nu :D Ska provrida en på onsdag** Då får du ju rida och du kanske till och med inte behöver betala något, beror ju lite på vad det är för häst osv och vad ägaren vill. Men så ska jag göra, sen får jag ta med mig hästen på träningar, alltså kanske komma iväg en gång i månaden eller liknande*

om jag var dig hade jag skitit i lektioner nu och sparat pengarna och tränat privat för tränare på nya hästen sen istället.

Det låter ju inte på det du skriver som att du är en nybörjare som behöver lektioner och du har ju praktiskt taget redan haft häst.

Tänk vad kul sen när du kan ta lektioner på din egen häst för en bra tränare och utvecklas tillsammans:)

Men det är svårt att hitta med medryttarhäst där man inte behöver betala. Annars kanske det blir 500/månad, och då är vi uppe i den summan igen.

Men pratade med min ridlärare igår, och hon sa att det finns 5-kort, för strax över 500-lappen. Då får man hoppa in när det finns plats. Och man får rida 5 ggr iaf ;)

cardior
Vad skönt att någon förstått att jag är redo att skaffa häst, utan att behöva ta mer lektioner för den sakens skull. :bow:;)
Nu rider jag mest för jag tycker det är kul! Visst utvecklas jag, men inte alls så mycket som man gör med en egen. Det är verkligen tråkigt att behöva sluta rida nu, men jag siktar på min dröm att skaffa egen häst istället :bump:

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 620
Hästhantering Hej! Jag rider på ridskola och den hästen jag rider mest är en ståtlig svart oldenburgare som är runt 13 år. Han har varit på...
Svar
9
· Visningar
1 846
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 769
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur