Rida lektion lr spara till häst?

Martina_m

Trådstartare
Jag vet inte om jag ska fortsätta att rida på ridskolan till våren. Har bestämt mig för att köpa häst till sommaren/hösten. Och undrar om jag ska strunta i de ca 20 lektioner till våren och lägga de pengarna i hästkassan i stället.

Det rör väl sig om runt 2500:- för själv ridningen + 350 för medlemsavgiften + bensin 3 mil/gång ( ca 35kr/gång = 700 för 20 ggr).

Alltså, allt som allt rör det sig om runt 3000:-.

Hur hade ni gjort? vet inte hur jag ska göra :confused:

Sv: Rida lektion lr spara till häst?

Jag vet inte om jag ska fortsätta att rida på ridskolan till våren. Har bestämt mig för att köpa häst till sommaren/hösten. Och undrar om jag ska strunta i de ca 20 lektioner till våren och lägga de pengarna i hästkassan i stället.

Det rör väl sig om runt 2500:- för själv ridningen + 350 för medlemsavgiften + bensin 3 mil/gång ( ca 35kr/gång = 700 för 20 ggr).

Alltså, allt som allt rör det sig om runt 3000:-.

Hur hade ni gjort? vet inte hur jag ska göra :confused:

Det beror väl på hur lätt du har för att spara pengar, och vilken ekonomi du har. Svårt att svara på annars..

Har du inte råd att rida lektioner samtidigt som du sparar så kommer du antagligen inte råd att ha häst överhuvudtaget...
Tyvärr :crazy:

Bara maten till en häst går väl på runt ca 1000:- /månad, oavsett var i landet man står?
Till det kommer strö, kallhyra, hovslagare, vaccineringar, träningar osv osv.
Det är inte bra att redan ha behövt "dra åt svångremmen" när man går in som hästägare, för oftast tillkommer det många oförutsedda utgifter och ligger du på den nivån att du redan sparar så mycket du kan bara för att kunna ha hästen från första början, så är det en stor risk att du inte kommer ha råd att behålla den om det händer något.

Jag tycker att du ska fortsätta ta lektioner så att du lär dig mer och blir duktigare.
Sedan, när du kanske fått såpass bra ekonomi att du kan börja lägga undan lite varje månad utan att det påverkar ditt "vanliga liv" så tycker jag att du kan börja spara till en häst.

Så att du kan vara säker på att du har råd att ha kvar den också :idea:

om du behöver 4 månader på dig för att få ihop till en månadskostnad för häst så satsa hellre på lektioner tills du har ett bra jobb så du kan lägga 3000 per månad till häst..

så jag säger samma som Husmusen :)

Jag skulle absolut inte sluta med ridlektionerna, ska du skaffa egen häst är det ju viktigt du håller igång din ridning!

Lycka till.

Ja, nu råkar det ju vara så att jag pluggar just nu. Kanske jag borde nämnt. :smirk: Och att vara student så har man ju kanske inte den bästa ekonomin, och då tar det några månader att få ihop till en stallhyra.

Och det är därför jag inte ska köpa häst nu, utan till sommaren/hösten när jag slutat plugga och förhoppningsvis har ett jobb. (vilket jag tror är stor chans att jag har då, men jag kommer vänta att köpa häst om det visara sig att jag inte kommer ha en stadig inkomst)

Jag jobbar nu extra 2 dagar varannan vecka, och det är tänkt att detta ska gå till "hästkassan".

Har tidigare haft foderhäst några år och anser att jag kan ta hand om en egen häst utan problem. Vet hur mycket det kostar att ha häst och hur mkt tid det tar och allt ansvar osv osv.

Så det handlar inte alls om det, för häst SKA jag skaffa mig, inget tal om den saken. Utan om jag ska ta från hästkassan för att få rida ca 20 ggr till. Eller om jag ska låta de pengarna vara kvar i hästkassan.

Du kan inte rida hemma hos någon kompis eller nått undertiden,eller som medryttare på en häst? Så slipper du betala,och samtidigt kunna få rida,och hjälpa någon som kanske inte har tid med det?

Hmm, jag tror inte det finns den möjligheten. De flesta vill ha betalt för att man ska ta hand om deras hästar, och då blir det ännu mer än 3000 som går åt innan sommaren kommer.

Och har tyvärr inga hästkompisar här. Pluggar som sagt, och har ingen direkt kontakt med hästfoket här.

Men när jag "hemma" på besök, brukar jag åka till ridskolan där och skritta ut med min favvo-häst där. Men det blir bara skritt i skogen, för han har en skada. Annars hade jag nog fått betala för det ändå.

Men tänkte att om jag är utan ridning ett halvår kanske det inte gör så mkt ändå... hmm, jag vet inte hur jag ska göra. För känner att ridlektioner inte ger så mkt att de faktiskt är värt 3000:- . Men samtidigt så är det ju kul :idea:....

jag hade fortsatt de är juh inge vidare att köpa häst när man är aldeles ringrostig... :idea:

jag skulle satsa på att lägga pengarna i hästkassan istället.. När jag skulle köpa häst slutade jag med ridlektioner, för jag hade absolut inte råd med både och! Rider inte lektion idag heller, har inte gjort det regelbundet på 5 år :/ lite trist, för ibland vill jag verkligen, men jag kan inte kombinera bådeoch. Så man får lära sig själv istället, med hjälp av att folk filmar en och böcker :angel: sedan att man frågar andra om råd, och rider enstaka lektion någon gång till och från istället. men för mig är det viktigast att kunna ha häst överhuvudtaget! Även jag är student, och de lilla man får räcker inte alltöfr långt :angel:

Tycker att du ska lägga pengarna på din tilltänkta häst i stället:banana:
Jag förstår precis vad du menar.... Vad mer koiimmer du att lära dig på ridskolan?? Äh, gör vad som känns bäst för DIG! Lycka till med hästeriet!!

Om lektionerna varit så givande att du nu känner dig redo att skaffa egen häst - varför då inte fortsätta även vårterminen? De 3000 som du kanske sparar på att inte rida lektion under vårterminen måste du ju med lätthet kunna spara ihop när du väl fått det jobbet som du tror att du ska få efter din utbildning?

Nu har jag ju inte en aning om i vilken prisklass din kommande häst kommer att ligga men ärligt... 3000 kronor måste väl ändå vara "en piss i oceanen" när det gäller inköp av häst, utrustning, försäkring, uppstallning, tränarkostnader osv? Om du inte har dessa 3000 kronor, hur mycket längre tid tar det då innan du kan köpa din häst? Är det viktigt att du köper din häst så tidigt? Eller kommer det ändå att ta sin tid innan du hittar din häst?

Vad mer koiimmer du att lära dig på ridskolan??
Ja du... det beror väl alldeles på vad man har för inställning till den utbildning man får, kvaliteten på hästar & instruktör, samt på ens egen talang och möjlighet till utveckling? Jag köpte min nuvarande häst för 13 år sedan - jag rider ändå lektion på ridskolan två gånger per vecka (en gång på min häst och en gång per vecka på lektionshäst!) för att jag tycker att det är givande och utvecklande! :smirk: Med din inställning kan jag gott förstå att man slutar på ridskolan.

Om lektionerna varit så givande att du nu känner dig redo att skaffa egen häst - varför då inte fortsätta även vårterminen? De 3000 som du kanske sparar på att inte rida lektion under vårterminen måste du ju med lätthet kunna spara ihop när du väl fått det jobbet som du tror att du ska få efter din utbildning?

Nu är det ju så, att själv lektionerna har inget med mitt hästköp att göra. Började rida lektion nu i höst, för jag saknade att rida. Inte för att jag skulle känna mig redo att köpa häst. För det kände jag mig redan innan, eftersom jag i princip hade egen häst innan jag började plugga, gjorde allt utom att betala försäkring (och det är jag mkt väl medveten om vad det kostar).

Så det handlar inget om att jag ska blir "redo" att skaffa mig en egen häst . För jag har varit där innan.

Sen så kan 3000 vara rätt mkt, om man tänkt köpa utrustning till hästen. Har jag 10 000 till sadel och jag hittar en för 12000:-, men bara lagt undan just 10 000 til sadel, är det bra att ha de där extra 3000:-. Det är så jag tänker. För i själva hästköpet är 3000 hit eller dit inte så stor skillnad.

Jag skulle absolut ha lagt pengarna i "hästkassan". Det som du förlorar i ridkunskaper genom att inte rida en gång i veckan under våren tar du igen bums när du har egen häst till hösten.

Lycka till! :banana:

Jag skulle absolut ha lagt pengarna i "hästkassan". Det som du förlorar i ridkunskaper genom att inte rida en gång i veckan under våren tar du igen bums när du har egen häst till hösten.

Lycka till! :banana:

Precis så tänker jag oxå!

Men, det är ju ändå så kul att rida. Och skönt att komma från skolan i 2 timmar ;) (jag som annars tillbringar hela vardagarna + helgdagarna i skolan och hinner ändå inte med...)

3000 har du knappt en häst i en månad för, så det är inga pengar i det sammanhanget. Kan du inte avvara 3000 på en termin och ändå köpa häst kommer det bli svårt att ha råd att ha kvar den sedan.

Kan du inte gå en medelväg? Kanske kan du komma överens med ridskolechefen om att rida varannan vecka eller en gång i månaden för en billigare peng? Alternativt rida de lite yngre ridskolehästarna i utbildningssyfte och kanske lufsa lite i skogen på de som behöver lite omväxling?

På så sätt kan du ju spara nga kronor men samtidigt inte tappa ALLT innan hästköpet, för tyvärr, man tappar MYCKET om man inte rider ngnting på 6 månader.

Lycka till!

Jag förstår, sadlar blir alltid mkt mkt dyrare än man tänkt sig av någon anledning. :angel: Jag fick fyrdubbla min budget när jag väl hittade min. Men då får man ju göra en avvägning, är det värt att blir lite ringrostig eller är det bättre att fortsätta utvecklas fram till att hästen är din?

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 620
Hästhantering Hej! Jag rider på ridskola och den hästen jag rider mest är en ståtlig svart oldenburgare som är runt 13 år. Han har varit på...
Svar
9
· Visningar
1 846
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 769
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur