Rida lätt?!

_jeanette

Trådstartare
jag har märkt att olika människor rider lätt på olika sätt.. såå, när ska man egentligen sitta ner?

ska man sitta ner när inre (alltså i höger volt/varv, när höger framben är i marken) eller ska man stå då?

Sv: Rida lätt?!

Alltid sitta på ytterbenet. dvs när yttre frambenet rör sig bakåt och är i marken.

Det är så jag fått lära mig iaf.

/zelma

Precis! Eftersom man lägga mer vikt på den yttre sidan av hästen på böjt spår.

Rider du på ett fytkantspår så är ytter mot staketet/sargen.

Inner är annars mot det håll hästen är ställd. Dvs. ställd år höger så är höger inner och vänster ytter.

Hoppas jag inte rörde till det nu :p

/zelma

Man ska sitta ner på inner bakben som Linda8142 säger, men det är lättare att kolla på ytter framben ;) Man ska sitta ner när ytter framben trampar i marken

haha, nu blir det snurrigt ;) fast det är ju svårt att "se" när man rider :D

ok då är jag med er.. man sitter när yttre framben är i marken?! (eller inre bakben i marken)

Men blicken ska ju vara rätt fram! Känsla Zelma käänsla!! :D

Liknande trådar

Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 526
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridning på volterna är något av det vanligaste vi ryttare gör under ett ridpass. Men det är lätt att bli bekväm och rida varv på varv...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama