Rida lätt vs. avlastningssits

Sv: Rida lätt vs. avlastningssits

3p = kontakt i tre punkter, fötter o rumpa
2p= kontakt i två punkter fötter.

Jag förstod inte var åldern kom in? Avlastningssits inom akademiskt vet jag inte om det skiljer sej från 3-p, jag kan inte så mycket om AR. Letade däremot lite bilder men hittade inte mycket. Kanske att stigläderlängden är en skillnad?

Som em76 säger så kallas saker olika beorende på diciplin (uttryckt via längden på stigläder - fyndigt).

Jag googlade på 3-punktsits + hoppning och hittade: "kalsongerna kvar i sadeln utan att sitta ner" vilket beskriver "min" definition" bra. Eftersom det OCKSÅ kallas för lättridning så ser jag inte skillnaden på det och avlastningssits som samma sak. Frågade därför.

Men det är ett sidospår som bara är intressant om man är osäker på vad TS menade med sin fråga i inledningen (vilket jag var). Rida lätt, lätt sits, rida i lätt sits osv kan tolkas olika. Jag ville veta om det var "upp-ner" eller "sitta ner utan vikt i sadeln" som menades.

Men det är ett sidospår som bara är intressant om man är osäker på vad TS menade med sin fråga i inledningen (vilket jag var). Rida lätt, lätt sits, rida i lätt sits osv kan tolkas olika. Jag ville veta om det var "upp-ner" eller "sitta ner utan vikt i sadeln" som menades.

....så TS - vilket var det du menade? Det är ju lättare att fråga dig direkt :) ...kom jag på.

Fast att sitta lätt har ju varit lättridning.. dvs lätt sits är väl lättridning? Sitta lätt dvs avlasta bakbenet då det ska kliva in under hästen för att få så långt kliv in som möjligt. Alltså lättridning kallas det väl idag.

Fältsits har väl varit att stå, dvs den sits man skulle ha om man red på fält. Dvs tvåpunktssits idag.

Så har jag fått lära mig iaf. Jag är ju "bara" 30 år själv. Men de tränare jag lärt mig infon av är ju äldre och var med "förr" och har ridit för många av de gamla rävarna.

Fast att sitta lätt har ju varit lättridning.. dvs lätt sits är väl lättridning? Sitta lätt dvs avlasta bakbenet då det ska kliva in under hästen för att få så långt kliv in som möjligt. Alltså lättridning kallas det väl idag.
Det som kallades lätt sits förut var när man sjönk ner i fältsitsen så att "byxorna var i sadeln", men man inte satte sig. Det kallas idag för 3-punktssits. Begreppet lättridning har väl alltid stått för att man sitter ner och står upp vartannat steg, såvitt jag vet och det är ingen skillnad idag.
Fältsits har väl varit att stå, dvs den sits man skulle ha om man red på fält. Dvs tvåpunktssits idag.
Ja.

Liknande trådar

Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 515
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 112
Senast: Sesca
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
533
Senast: MiniLi
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
857
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama