Rida lätt vs. avlastningssits

Sv: Rida lätt vs. avlastningssits

"En bra sits är en sits där man antingen är följsam eller där man är i ett med hästens bakben"? Det lär ju lite mysko, en bra sits är väl alltid följsam?

KL (delv)
Var är det för skillnad på avlastningssits och lätt sits /trepunktsits egentligen?

Stigläderlängden? Uttrycket avlastningssits brukar användas av ryttare i dressyr/spansk sadel och lätt sits/trepunktssits av ryttare i hoppsadel.
Och halvlätt sits av ryttare i islandssadel.

Uttrycket trepunktssits betyder i dressyrsammanhang lodrät sits, de tre punkterna är sittbenen och blygdbenet.

"En bra sits är en sits där man antingen är följsam eller där man är i ett med hästens bakben"? Det lär ju lite mysko, en bra sits är väl alltid följsam?

Jag håller faktiskt inte med om det... Ibland vill man ju ändra i hästens rörelsemönster, alltså inverka lite annorlunda mot hur hästen själv gärna vill röra sig.
Som exempel så finns det hästar som vickar mycket på höfterna när dom går, sett bakifrån ser det ut som att ryttaren vickar med från sida till sida alt. så är överkroppen stilla och bara höfterna vickar med, eller höfterna och ryggen som liksom hänger med i sidled om man bara är följsam.
Nu kommer jag inte på några fler exempel men det finns säkert fler scenarion utöver överrörliga hästar. Just det exemplet iallafall är inte ett bra rörelsemönster med en ryttare på ryggen, och inverkan från ryttaren blir inte heller bra när man förflyttar ryggen i sidled och med stor sannolikhet har svårt att ligga kvar med en stabil tyngdpunkt.

I det fallet måste man liksom hålla emot och försöka trigga till det rörelsemönster man VILL ha.
Ungefär samma sak tänker jag om hästen själv är obalanserad och "vill" ändra balanspunkt emellanåt, då gäller det ju att ryttaren håller tonus nog till att sitta kvar i samma balanspunkt ändå.
I de fallen tänker jag att det är viktigare att man uppfyller de kriterierna (om man kan... är ju som det mesta som gäller sitsen - lättare sagt än gjort! :p ) än att man är följsam eftersom det onekligen kräver tonus hos ryttaren och spänning lätt föder andra spänningar. Beroende på hur utvecklad sits man har så kan den spänningsnivån vara så obefintlig att det ändå upplevs väldigt följsamt, men ska man lära om sitsen brukar det kunna bli en period med sämre följsamhet.

*kl*
Angående avlastningssits vs. trepunktssits så tänker jag att det ju egentligen är olika varianter på samma sak, men i avlastningssitsen vill man (oftast) ändå ha kontakt med rumpan i sadeln. Och oftast vill man ha tyngdpunkten lite längre fram i trepunktssitsen jämfört med avlastningssits där vissa t o m vill ha samma (neutral) tyngdpunkt men aningens framåttippat bäcken jämfört med neutralsits eller bara aningens avlastning i rumpan, att man inte sitter tungt/normalt utan lite lättare med hjälp av tonus.

Nej!
Den är förande på en högre utbildad. Ryttaren för hästen- även om det ser ut som om ryttaren inte gör ngt.

Du skulle aldrig kunna rida passage utan att rida extremt mkt o i andra rörelser är det oxå ett måste men där kan man göra det mer osynligt- kentaur.

Som exempel så finns det hästar som vickar mycket på höfterna när dom går, sett bakifrån ser det ut som att ryttaren vickar med från sida till sida alt. så är överkroppen stilla och bara höfterna vickar med, eller höfterna och ryggen som liksom hänger med i sidled om man bara är följsam.
Här har vi ett ex- på där man har strypt tempot så hästen inte längre får plats med sina bakben eller kan röra sig normalt o måste börja GÅ med bakbenen. Vickar på rumpan.

Senast ändrad:

Jag håller med. Sitsen ska vara förande.

+ Totola:

Håller med om att det känns märkligt att hästen vickar på rumpan så då den går. Jag har ridit många överrörliga hästar regelbundet. Ingen av dem vickar om man rider dem korrekt.

Min ponny tex är väldigt överrölig. Han vickar något extremt i branta nedförsbackar. Skulle man rida honom med lite liknande tänk i inte helt korrekt form och strypa tempo och missrikta energin skulle han vicka en väldig massa på ridbanan med.
Jag känner lite att man skulle börja skola sånna hästars bakben till att böja sig. För det känns som den går med raka bakben. Annars skulle inte ena sidan bli så mkt högre.
Börja med att flytta rumpan sidledes, sen skolor etc.

Araben jag red kunde gå så om han stått och hans spatt gjort honom stel. Han hade aldrig lärt sig böja i lederna bak innan vi började med honom. När man ridit stretchande och sen lärt honom niga lite i baklederna så försvann vickandet.

Ja det är såklart förutsättningen för att man ska få till en förändring. En inverkan går inte igenom om hästen inte rent fysiskt kan följa eller inte förstår hur den ska använda sin kropp för att lyckas följa. Så för mig t ex som också har en "rumpvickare" har det varit svårt att inte vicka med i sitsen men ju starkare hästen blivit och ju bättre teknik den fått, desto mer har man kunnat tänja på lägstanivån och försöka förbättra tekniken med hjälp av inverkan ( *host* och genom att JAG försökt förbättra min stabilitet och core-styrka, och sits i allmänhet, för annars hade det inte gått! :angel: )
Så nu t ex när hästen ändå är ganska stark och lärt sig att börja vinkla bak och allmänt gå med bättre hållning, då räcker det att man tänker stabilisera samtidigt som man försöker be om ett snäpp till samling för att förtydliga hur man vill att den ska använda kroppen, inte släppa iväg i fel riktning i onödan så att säga, och att man aldrig blir -för- följsam heller i avlastning för då kommer rumpvickningarna tillbaka som ett brev på posten, även om det är i mycket liten grad jämfört med för ett par år sen.
En överrörlig häst behöver ju mer tonus, vilket indirekt borde betyda att det behövs mer tonus från ryttaren också?

axel: bra beskrivning - ryttaren för! :)
Så ska det såklart vara, även om man kan vara mer eller mindre följsam även i det förande läget.

En vickande rumpa måste man få igång motorn på- så den rör sig naturligt.

Dessa hästar travar garanterat inte så i hagen eller med motorn på.

Det här är människan som har strypt tempot för att själv kunna sitta bekvämt.
Markbundet, trippigt/ släpigt.

Jo då, tyvärr travar en del så i hagen med. Men med lite ridning på rätt sätt då man får igång deras leder så minskar det.

Här pratar jag sjukdomsfall snudd på. Häst som blir halt av att stå iom att den blir för stel i bakdelen då. Men tyvärr har jag sett många sånna både travare och islandshästar. En del araber med förresten. De går med helt raka bakben och flexar bara i kotorna. När de blir äldre går de ofta sönder i antingen bakkotor eller framben. Jag tror inte botet är i att sitta emot då de rör sig. Det hanlar om att lära dem "niga".

Men min ponny tex rör sig ju bara så om man sätter honom i skiten genom att kräva fel saker. Han kan gå piaff utan att vicka. Men då måste man rida rätt och rikta till energin och ha lagom av den varan innan man börjar med sånt.
På hästar som går och vickar skulle jag vilja se lagom tempo, lagom energi lååånga och lugna kliv som de vilar lite på. Att korta kliven ytterligare anser inte jag hjälpa, som du själv säger.

De måste först få ett normalt rörelsemönster innan man börjar samla.

Fast det finns ju grader av allt.
Visst finns det alltid lite kvar att önska om hästen fortfarande vickar, men pratar vi om en grad där man måste veta vad man tittar efter för att kunna urskilja den detaljen - dvs den grad där det kan räcka med att som ryttare stabilisera ekipaget genom att inte flyttas med, då kan det ändå finnas en hyfsad grundform som t o m är bättre än genomsnittet. Utifrån vad jag sett/upplevt. Har man aldrig suttit på en sån häst eller följt ett sånt ekipage kanske det är svårt att föreställa sig utan att det finns något grövre "fel", men hästar har ju olika rörelsemönster helt naturligt, även om det i detta fall är ett icke-fysiologiskt rörelsemönster just ur ridaspekt.
Är det däremot en häst som man ser vaggar markant såpass att man liksom hajjar till i störningen av helheten även utan att titta efter det eller titta på ryttarens rörelser, ja då har man garanterat något större teknik-problem i ridningen och/eller fysiska tillkortakommanden. Men det finns ju grader av allt! :)

Vill förtydliga att jag inte heller tror att huvudbotet är hur man som ryttare inverkar med sitsen, utan att huvudjobbet kommer i att jobba med teknik/bärighet överlag i ridningen, grunderna helt enkelt så man kommer till ett bättre rörelsemönster. Men om man som ryttare är genomsläpplig i sidorna kommer det jobbet bli svårare. Hur lätt är det för en häst att niga om klumpen på ryggen följer med i höft-/ och ryggrörelserna i sidled?
Om man testar själv att stå på ett ben och niga, så inser man väl att man inte skulle vilja ha ytterligare instabil belastning som försvårar balansen och ökar behovet av styrka ÄNNU mer! :p Jag brukar göra en sån övning med en Flexi-bar (en stav som man ska hålla i rörelse, blir som vibrationsträning) mjölksyran kommer efter ett par sekunder! Om man ens klarar att hålla balansen..:o Genom att då försöka kompensera med sitsen upplever jag det lättare att trigga hästen till ett bättre rörelsemönster i de övningar man rider för att bland annat lära hästen mer nig-teknik baktill och koppla ihop kroppen (koppla ihop kroppen lite bättre känns som första steget, sen börja fokusera på tekniken bak, och efter först efter grovjobbet kan man börja fundera på nig-jobb).

KL (delv)
Var är det för skillnad på avlastningssits och lätt sits /trepunktsits egentligen?

Lätt sits är tvåpunktssits och inte trepunktssits:) Bara kontakt i stigbyglarna, i 3p-sits har även rumpan kontakt.

Det beror nog på.......... åldern?

På medeltiden när jag var ung så var 3-punktsits = lätt eller halvlätt sits (sitta men utan tyngd i sadeln) - 2-punktsits = fältsits. Fast på den tiden var jag tarzan och hoppade - så jag köper den första förklaringen från em76.

På medeltiden när jag var ung så var 3-punktsits = lätt eller halvlätt sits (sitta men utan tyngd i sadeln) - 2-punktsits = fältsits. Fast på den tiden var jag tarzan och hoppade - så jag köper den första förklaringen från em76.

Åldern påverkar nog. När jag var ung på livet pratade man inte alls om 2-punktssits eller 3-punktssits utan enbart om lätt sits och fältsits. (sen kan det säkert vara lite olika landet igenom också, vilka uttryck som var vanliga)
I ridhandboken tror jag också det bara pratas om lätt resp fältsits. Saker och ting ändras med tiden. (och jag känner mig stenålders ibland:D)

Vilka termer är det du upplever som udda?
Att skolor inte är skolor när ingen böjning i bålen existerar.
att man rider förvända skolor på volt. Helt förkastligt när rättvända är nog så svårt för hästen. Om det nu bara är i skritt är det en sak...men i tvåtakt blir det för svårt.

Att man kan fatta galopp ur sluta- där man får fram det förr alltför vanliga felfattandet med galopp på dubbla spår- fattning för tillbakaslängd ytterskänkel allena. Hästen har ändå en benägenhet att kontrahera sin innersida i galopp.
Den kan aldrig sätta sig i fattningen på så vis o då ej heller fortsätta i en fin galopp.
Ej heller kommer den att kunna byta bra- om man nu vill det.

Kort o gott dåliga råd.

3p = kontakt i tre punkter, fötter o rumpa
2p= kontakt i två punkter fötter.

Jag förstod inte var åldern kom in? Avlastningssits inom akademiskt vet jag inte om det skiljer sej från 3-p, jag kan inte så mycket om AR. Letade däremot lite bilder men hittade inte mycket. Kanske att stigläderlängden är en skillnad?

Senast ändrad:

3p = kontakt i tre punkter, fötter o rumpa
Ja det är vad som kallades för lätt sits "förr"
2p= kontakt i två punkter fötter.
och detta kallades för fältsits då.
Jag förstod inte var åldern kom in?
helt enkelt att på 70 och 80-talet kallade man det för lätt sits och fältsits. På 90-talet började man använda uttrycken 2, resp 3-punktssits för samma sak. De som inte red för 25-30 år sedan kanske inte är vana att det kallas lätt och fältsits. Där kommer åldern in.
Avlastningssits inom akademiskt vet jag inte om det skiljer sej från 3-p, jag kan inte så mycket om AR. Letade däremot lite bilder men hittade inte mycket. Kanske att stigläderlängden är en skillnad?
Avlastningssits inom dressyr blir lite annorlunda än lätt sits i och med att man har dressyrlängd på stiglädren. (som du skrev) Jag förklarar nog inte detta bra, men jag har läst flera gånger när elitryttare inom dressyren pratar om hur de använder avlastningssitsen i olika moment och de kan nog förklara betydligt bättre. Ska se om jag hittar någon artikel att hänvisa till.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 515
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 112
Senast: Sesca
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
857
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama