Rida lätt vs. avlastningssits

Sv: Rida lätt vs. avlastningssits

Det blir så fel anser jag. att man åker med bara, men vid passage o piaff- då först kommer sätet med.
Man vill väl få en bra trav i både arbets o sen samlad, för att inte tala om ökad.:confused:

Märkligt då de flesta hästarna som rids efter denna metod inte är gångartshästar. De som verkligen behöver hjälp ska klara sig utan hjälp.

Kallblodstravaren som vi tittade på i en annan tråd- får ju just hjälp o kan därmed utvecklas.
Iberiska hästar som rids "tyskt" blir skitfina:love:

I lättridningen kan man ju fortfarande hjälpa till- påverka dem.

Med gångartshäst menar du inte hästar med "extra" gångarter (tölt, pass) utan en häst med tre taktsäkra gångarter, skritt trav och galopp.

Det är bra men för svårt för många ryttare att rida lätt på en islandshäst, därför används lättare sits.

Du kan få en indikation av hur tyngden/tyngdpunkten rubbas om du ställer dig på en våg med lätt böjda knän och simulerar lättridning stående.

Minsta lilla ryttaren gör påverkar tyngdpunkten. Sådant enkelt som att höja en hand påverkar. :)

Det är nog inte bara av estetiska skäl som man ska försöka bli så "stabil" eller "stilla" som möjligt? (Ja, och att hästen hör en bättre om man stänger av allt onödigt brus förstås). jag skulle kunna tänka mig att eftersom alla förflyttningar ryttaren gör av sina kroppsdelar påverkar tyngdpunkten borde ha resulterat i att man genom årens gång insett att en duktig ryttare sitter stilla och inte kastar omkring sin tyngdpunkt hela tiden?

Ang avlastningssits och lättridning - jag tror att riktigt duktiga ryttare kan sitta bakofram i sadeln och ändå få hästen att dansa. Jan Brink visar ju på en instruktionsfilm hur han får Briar att trampa på ett väldigt fint sätt, fastän han själv inte sitter ner. Men så är det lite skillnad på mig och Jan Brink också! :D Jag satsar på att lära mig rida lätt och sitta ner först av allt. Jag tror jag har att göra i en sådär 20 år. :D

Det blir så fel anser jag. att man åker med bara, men vid passage o piaff- då först kommer sätet med.
vem sa något om att 'bara åka med'?

Kallblodstravaren som vi tittade på i en annan tråd- får ju just hjälp o kan därmed utvecklas.
Vet att du sa det, jag vill gärna veta mer om detta, vad du ser i ridningen, vilken hjälp är det den får som gör det så bra?

I lättridningen kan man ju fortfarande hjälpa till- påverka dem.
Håller med!

Hon rider takten o hjälper den tillbaka- att inte ramla iväg framåt med avstämningar/ halvhalter o inte i en för låg-lång form.

Jacko.
När hästen lyssnar på sätet kan man rida lätt o göra mkt- som Brink.

Han gör oxå blixtsnabba förhållningar o klappar som attan när han trampar dem.

Han säger att de då vill mer mer- att de fattar att de är duktiga o vill visa det.
Påminner om min hund som nu har lärt sig några konster o kör gärna hela registret om hon är otålig eller inte riktigt förstår.:banana:
Min ena häst kan göra dito- helst byten i varje som den har fått så mkt beröm för. Hej o hå.

Ja, jag kör det där Brinktricket nu. Har ju börjat trampa en häst som jag skrev om i skritt tråden. Han har fantastiskt lätt för det, numera behöver man bara SITTA TILL så börjar han sätta sig och så trampar han. Jättesött:love:
Jag prövade att klappa och berömma under tiden och ta bort starthjälpen och det funkar. Ju mer man klappar ju stoltare blir han och mer vill han visa. nu börjar tom frambenen bli lite aktiva, så kul att se.

Ja, jag ser att Brink kan. Men tillåt mig tvivla på att den stora massan av bukefalister kan det. :D

Ååh, vad jag kände igen detta haha.. både våran nuvarande Russel och våran gamla Russel-pudel-korsning var såna. Det räcker att man prasslar i hundgodiset så gör hon vad hon kan, sitt, ligg, sitt fint, rulla runt..... tar 5 min att komma dit hon väntar på kommandot haha...

Ja, beröm är superviktigt! Vissa hästar är ju så söta med det, när dom reagerar med att kröka nacken sådär stolt 'jag ja, visst är jag fin?' hihi, då blir jag glad!

Ååh, vad jag kände igen detta haha.. både våran nuvarande Russel och våran gamla Russel-pudel-korsning var såna. Det räcker att man prasslar i hundgodiset så gör hon vad hon kan, sitt, ligg, sitt fint, rulla runt..... tar 5 min att komma dit hon väntar på kommandot haha...

Ja, beröm är superviktigt! Vissa hästar är ju så söta med det, när dom reagerar med att kröka nacken sådär stolt 'jag ja, visst är jag fin?' hihi, då blir jag glad!

Kan och kan... En gör så gott en kan! :p
Jag tror vissa får till den "tunga sitsen" snarare för att man sätter sig ner hårt/stötigt av misstag/brist på kroppskontroll/i obalans. Men i den mer graciösa stilen kan man ju välja hur mycket man ska "sitta" i varje steg, där vissa knappt har rumpan nere utan mer avlastningssits även i sittfasen medans andra är mer som om man hade suttit ner som vanligt.

Jag tycker personligen också att det är väldigt svårt att sitta bra i avlastningssits, men jag har sett dom som kan utföra det betydligt bättre än mig själv! ;) Sen tror jag de olika varianterna inbjuder till olika fällor, inklusive lättridning (där ju största fällan som jag ser det är att man ändrar tyngdpunkten i lättridningen). Men det är ju som med alla olika sitsvarianter- det tar sin lilla tid att lära sig det bra.
Sen är det väl som med mycket annat, man får väga för- och nackdelar. Som i exemplet du skrev med hästen som rann iväg framåt, där kanske det är bättre att börja i en annan ände vilket man märker om man provar, eller så borde tränaren om inte annat försöka guida ryttaren till en bättre inverkan i avlastningssitsen.

Jag anser inte att det främjar ngt egentligen när man har aldeles för långa stigläder o på sin höjd kan stå på tå.

Du måste ju ha ett ngt böjt knä för att kunna rida lätt. Med lättridningen kan man ju påverka ridningen på ett helt annat sätt än att stå upp.

Men det är klart att det blir svårt att rida lätt med för långa stigläder, men vi pratar väl om rätt anpassade stigläder nu? Har man för långa läder blir det ju inte lätt att rida öht. Varför blanda in det?

Jag tycker personligen också att det är väldigt svårt att sitta bra i avlastningssits, men jag har sett dom som kan utföra det betydligt bättre än mig själv! ;)
Håller med. Jag tycker också det är ganska svårt att få till den bra. Därför använder jag den väldigt begränsat.
(känner väl heller inte behov av den speciellt ofta. ibland bara)

Haha, det kanske är därför man så sällan ser en "normal" (läs: bra) avlastningssits! Alla tänker som oss! :devil:
Jag avlastar också så lite som möjligt numera, försöker mer tänka "växa uppåt" och spänna magen än avlastningssits, för att det är så lätt hänt att jag flyttar fram tyngdpunkten annars = taskigt mot hästen som då vill springa ikapp balanspunkten. Men så har han stark rygg numera så det känns visserligen som att man kan ha nytta av det med bra timing bara i vissa lägen, men att det inte behövs utan är mer som ett extra verktyg att spela med.
Ska bli spännande att se om det till slut kommer utvecklas till mer åt "riktig" avlastningssits, rätt utförd, men bara i enstaka situationer, eller om det kommer kännas som att det finns för lite användning för det för att motivera att utveckla åt det hållet.

Haha, det kanske är därför man så sällan ser en "normal" (läs: bra) avlastningssits! Alla tänker som oss! :devil:
Ja så kan det ju vara. Jag har inte använt mig av avlastningssits på det sättet tidigare som ryttare och därför "sitter det inte i kroppen" på samma sätt. Jag tycker å andra sidan att jag väldigt sällan har användning för avlastningssitsen, men det är kanske just för att jag inte är van att använda den?

Ja jag funderar också på det, nu alltså när jag inte använder den (medvetet iaf) längre, om det är för att det verkligen inte behövs, eller om det mer blir en vana och att jag inte känner av när jag skulle kunnat haft nytta av det. Gissningsvis det senare, men då mer som taktiskt redskap i vissa lägen och med väldigt små justeringar för att få effekt, hästen borde ju bli känsligare för såna små ändringar i muskeltonus/bäckenvinkling.

Jag har aldrig riktigt gillat avlastningssitsen, ser lätt lite frammåtlutat ut. Föredrar lättridning lr nedsittning. Mkt lättre tkr jag att känna takten mm.

Varför har ni så många udda termer:confused:

avlastningssits låter mer som en slags ståsits.
Då är det bättre att inta en lätt sits där ryttaren tränar sin balans- nära nära sadeln , men aldrig riktigt i kontakt.

Avlastningssitsen som man ser på t.ex den där Kristoffer ger ju skump för att ryttaren inte sitter i fas med hästen- otakt.

Då har man taskig bålstabilitet.
På kvinnor brukar det vara pga det o män.. för att de spänner sina lår eller står upp lite.

En bra sits är en sits där man antingen är följsam eller där man är i ett med hästens bakben.

Om ryttaren skumpar har den en egen takt.

Liknande trådar

Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 515
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 112
Senast: Sesca
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
533
Senast: MiniLi
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
857
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama