Rida lätt vs. avlastningssits

Sv: Rida lätt vs. avlastningssits

ehm.. ? när ? varför? hur? vilken häst?

Enligt mig finns det helt olika syften med dessa "sitsar" - vilket innebär att det inte är antingen eller.

Jag är ju inte direkt påläst om den akademiska ridningen, men som jag förstår så tjänar dom ungefär samma syfte, att underlätta för ryggen? (Dessa två är väl båda lättare än den 'vanliga' nedsittningen? om man säger normalläget) Så vad är syftet? Men vad jag förstår så använder man inte lättridning inom AR? Är mest nyfiken om att lära mig mer, så berätta vad ni vet!

ja ha, då förstår jag lite mer iafall :) Detta inlägg ligger ju under "riding" och inte "akademisk/klassisk ridning" delen av forumet. Jag ber att få din tråd flyttade så kanske du kan få bättre svar där. Dock kan det vara ett generellt tips att utveckla sina frågeställning. Det är svårt att förstå vad du menar annars.

Har du provat att rida lätt i en akademisk/barock sadel - det går inte så bra, jag tror att det främst är därför faktiskt.

Syftet med avlastningssitsen är väl att avlasta ryggen, när man rider lätt krävs ju en takt, antingen att men har en eller att man känner att man kan sätta en... Rider man en "taktlös" häst med trumpinneben kan det vara lättare att börja i avlastningssits.
Men varför låsa sig? Det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Jag som rider och har ridit mycket unghästar och ponnyer tycker att avlastningssitsen är bra tills hästen lärt sig att använda muskulaturen korrekt.
Men växlar med lättridning främst för taktens skull.

Överhuvudtaget är jag väldigt skeptisk till de som säger att man aldrig bör eller alltid bör göra på ett visst sätt.

Hehe, neej, det kanske inte är så lätt.

Jo, det är väl så. Det finns ju för och nackdelar med allt, jag tänker att man kanske kan hjälpa hästen att sätta en takt (om man är duktig nog som ryttare, vilket man väl bör vara på en unghäst).

Men om man ser till 'gröna' ryttare då, vilket är bäst/enklast att lära ut? En 'grön' ryttare vill ju gärna spänna sig och komma upp ur sadeln och rider man i avlastningssits så ska man ju ändå sitta mer än så, (läste en bra förklaring att "kalsongerna ska upp från sadeln, men inte ridbyxorna" - var nog Immer) men samtidigt så är det inte det lättaste att lära sig takten... Så att lära dom att 'nästan sitta' eller att hitta takten?

Jo, det är väl så. Det finns ju för och nackdelar med allt, jag tänker att man kanske kan hjälpa hästen att sätta en takt (om man är duktig nog som ryttare, vilket man väl bör vara på en unghäst).

Just precis min tanke när jag läste det lite i mina ögon märkliga uttalandet om att man måste ha takt för att rida lätt? Det låter lite bakvänt resonemang i mina öron om jag ska vara ärlig.

En 'grön' ryttare vill ju gärna spänna sig och komma upp ur sadeln och rider man i avlastningssits så ska man ju ändå sitta mer än så, (läste en bra förklaring att "kalsongerna ska upp från sadeln, men inte ridbyxorna" - var nog Immer) men samtidigt så är det inte det lättaste att lära sig takten... Så att lära dom att 'nästan sitta' eller att hitta takten?

Frågan är varför man öht ska låta nybörjare lära sig avlastningssits. Den sitsen är ju till för oskolade hästar, och sådana tillsammans med oskolade ryttare är väl ingen bra kombination.

För övrigt brukar jag beskriva även lättridningen som att kalsongerna ska upp från sadeln, men inte ridbyxorna.

Senast ändrad:

Håller helt med!
Fast oskolade ryttare och oskolade hästar e väl ändå en rätt vanlig combo. Hursomhelst har jag en akademisk sadel och den går alldles utmärkt att rida lätt i. Tycker själv att lättridning är mkt underskattat för att hjälpa hästen med takten inom AR. Visst, på väldigt obalanserade isisar med långa ryttare kan jag förstå att man vill halvstå å hålla sig så stilla som möjligt men annars tycker jag lättridning är bättre.

Jag rider själv lätt emellanåt när jag är på ridbanan, men alltid i skogen. Jag har också en skolsadel och den är jättebra för både lättridning och fältsits.

Jag använder mig av båda delarna. Det ena utesluter inte det andra. (inte för mig i alla fall)

Lättridning i en akademisk sadel kräver att man KAN rida lätt och det är en konst som få behärskar att lära ut, tror det är därför det säga är bättre att inte rida lätt.
Vilket som funkar, beror ju på häst och situation. Men samling i avlastningsists är ju i princip en omöjlighet.

På tex islandshästar och travhästar som gärna "töltar"/passgångar så är avlastningsistsen perfekt när man ska skilja på gångarterna, lätt att förstå för hästen. Ryttaren sitter ner betyder tölt och ryttaren avlastar betyder trav.

Men avlastningsits stör ju hästen mindre än om man försöker sitta ner och inte behärskar den konsten heller.
Så avlastningsits är mindre störande för hästen och lättare att behärska för ryttaren.

Jag anser inte att det främjar ngt egentligen när man har aldeles för långa stigläder o på sin höjd kan stå på tå.

Du måste ju ha ett ngt böjt knä för att kunna rida lätt. Med lättridningen kan man ju påverka ridningen på ett helt annat sätt än att stå upp.

Det är långtifrån alla som har så långa läder att de inte kan rida lätt.

Som sagt, det är ju lite från person till person och kanske olika beroende på häst och situation. Jag tycker inte man kan säga att det ena är mer rätt än det andra, såvida man utgår ifrån att det utförs så rätt som möjligt.

På en obalanserad viktkänslig häst är det väldigt krävande att försöka hitta en lättridning som inte flyttar tyngdpunkten och där "stadigheten" kan kompensera hästens vinglighet, samma då som någon redan skrivit om det är en häst med många takter i kroppen och trumpinneben. Där tror jag det går lättare att komma till något vettigt med avlastningssits än med lättsits, men det beror såklart mycket på hur väl man kan rida lätt (vilket jag själv tycker är jättesvårt i bemärkelsen att inte rubba tyngdpunkten minsta lilla när man sitter upp-ner).
Sen kan man ju även i lättridningen rida lätt "tungt" som i att man sitter ner ordentligt i det sittande läget eller sitta "lätt" så man fortfarande inte har full belastning i det sittande läget. Rör det sig om en häst som behöver våga komma upp med ryggen borde det senare vara likvärdigt med avlastningssits.

Huvudsaken man tycker det funkar för ekipage och ändamål, känns ganska mycket som en smaksak och utförande.

Fast det där med spikraka ben är ju ngt som man tror är lodrät sits.
att det betyder att man ska sitta till häst som man står på marken. då rimmar det oxå med avlastningssits- eller?

För mig är en fjädrande sits lika bra annars vanlig lätt sits.

Det är en missuppfattning om hur både avlastningssitsen och den lodräta ska se ut......
Min mening är att avlastningssitsen ska vara som den lätta, dvs mjuk fjädring i lätt böjda knän.
Även den lodräta ska vara fjädrande. Jag står inte med spikraka ben på marken utan häst heller, det skulle göra ont i lederna.

Senast ändrad:

Bra att du klargjorde det.

Ha! Du börjar bli gammal o måste nog ha stege för att komma upp- som en annan:o

Äsch, jag är inte gammal, det bara ser så ut :p (det brukar min mamma säga - hon ska snart fylla 91)

Pall har jag faktiskt använt sedan jag var 25. Det var en klok kvinna som fick mig att inse att användande av pall skonar både hästen, sadeln och mitt eget knä.

Sen kan man ju även i lättridningen rida lätt "tungt" som i att man sitter ner ordentligt i det sittande läget
Kan man? Jag kan inte. Hinner inte 'sitta till' emellan (om inte hästen går suuperlångsamt).

DjurJouren:Men avlastningsits stör ju hästen mindre än om man försöker sitta ner och inte behärskar den konsten heller. Så avlastningsits är mindre störande för hästen och lättare att behärska för ryttaren.

Vad jag känner är att det är lätt att skapa spänningar genom att 'nästan sitta' i avlastningssits istället för att sitta ner ordentligt, där man i princip måste vara avslappnad för att sitta ner och i lätt ridning kan man slappna av mera, jämfört med avlasting eftersom den inte är statiskt.

En clinic för inte sålänge sedan (för C. Drangel) så red en av tjejerna i vad jag skulle kalla avlastingssits (men jag är som sagt inte påläst om AR), lätt i rumpan, (lite ankstjärtsvarning), hon hade en ganska het häst. Hon fick anvisningen att tänka 'cowboy', då kom hon ner i sadeln och rak i ryggen och hästen lugnade sig. Jag drar slutsatsen att spänningarna hon hade för att inte sitta helt skapade stress för hästen.

Tycker själv att man ska lära sig att sitta ner från första början, för gör man inte det så känns det som att det tar längre tid att lära sig komma ner och rida 'i' hästen istället för ovanpå.

Frågan som jag funderar på är; vilket är värst - spänningar eller flytta ryttarens tyngdpunkt? (och följdfråga; hur mkt flyttar man tyngdpunkten egentligen?)

Liknande trådar

Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 515
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 112
Senast: Sesca
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
533
Senast: MiniLi
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
857
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama