Rida lätt i galopp?

S

Stopek

Satt och tittade på hästpolo och trodde först inte att jag sett rätt då man fick se mest bara ryttarna filmade och inte hästarna, men insåg att jag sett rätt. De red med oerhört korta stigläder. Befann sig högt över hästarna, väldigt lite kontakt med tyglarna överhuvudtaget och red mest med sitsen. Så i galoppen när de skulle transportera sig över fältet så red de lätt.

Har ni sett det förut eller brukar ni själva göra det? Vinster?

Och vilka hästar sedan. Små smäckra, kompakta med oerhört musklade bakdelar. Någon som ägnat sig åt sporten kanske. Berätta gärna mer. Inte för att tanten tänker prova, men jag blev nyfiken.

Hälsning Maja

Sv: Rida lätt i galopp?

Jag rider ju inte polo, och har heller aldrig gjort... Men jag red lätt i galoppen en del på min gamla foderhäst. Jag fick henne att jobba bäst då. Hon gick ofta bra när man stod i lätt sits också, men jag vill kunna påverka med sätet också då hon var mest lyhörd för det och ganska piggelin.

På hoppträningar och tävlingar brukar jag rida lätt i vissa svängar för att underlätta för hästen och och vi långsträckor när jag vill att pållen skjuter på lite extra men att jag fortfarande kan behålla kontrollen. Tror detta är ganska vanligt?

*kl*
jag brukar rida lätt i galoppen innan jag sätter mig ner och börjar arbeta. Jag har sett ganska många göre de så de är nog ganska vanligt.:)

Har gjort det ganska mkt på ridskolan, men då var det mer för att vi skulle träna balans och rytm..

Har hänt att jag gjort det på egna hästen med, känns som att man får en jämnare galopp med lika stora språng.. Men det kanske inte stämmer utan det kanske bara upplevs som det..

*kl*

Vadå rida lätt i galoppen? Hur då? Stå upp varannat steg, sitta ner varannat, som i traven? Eller menar ni lätt sits/ tvåpunktssits, alltså ingen kontakt med rumpan i sadeln? :confused:

Vet någon om något filmklipp där detta visa, har själv aldrig sätt någon rida så och nu blev jag väldigt intresserad :D

Jag ser det mer och mer ute på tävlingar, mest bland ponnyryttare. Tyvärr ofta har samma ryttare dålig balans.

Jag använder det ibland. När jag galopperar ute i skogen vill jag hällst stå upp i sadeln, men då hästen kan bli rätt stark och lägga sig bakom better rider jag lätt i galoppen några steg och samlar ihop henne och får in rumpan när jag sitter ner, lättar när jag står upp osv. Det fungerar kanonbra!

Jag har sett Grand prix-ryttare rida lätt i galoppen också, så det är inte bara ponnyryttare :D

Jag är inte inne i hoppsvängen så namn har jag ingen koll på! Men jag är helt säker på att jag sett någon manlig representant göra det också!

*kl*

Vadå rida lätt i galoppen? Hur då? Stå upp varannat steg, sitta ner varannat, som i traven? Eller menar ni lätt sits/ tvåpunktssits, alltså ingen kontakt med rumpan i sadeln? :confused:

Nej, jag menar upp och ner som när man rider lätt i trav. I galoppen måste det blir ett, två, tre - upp och ett, två, tre - ner. Eller vad säger ni som rider lätt i galopp?

Hälsning Maja

Nej, jag menar upp och ner som när man rider lätt i trav. I galoppen måste det blir ett, två, tre - upp och ett, två, tre - ner. Eller vad säger ni som rider lätt i galopp?

Hälsning Maja

I galopp är det inte stegen, utan sprången man räknar.

Liknande trådar

Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 351
Senast: shia
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 970
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 023
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix