rida inriden häst - långt

B

boella

Jag har en nioårig valack, en amerikansk travare, jag köpte honom när han var sex år och nykastrerad. Jag var just en sån där fjantig person med väldigt liten hästerfarenhet, som absolut inte borde ha häst, men nu vart det ändå så. Jag lämnade honom på inridning när han var sju. Det gick bra. Alla olaterna fick vi ur honom jag och inridaren, inkluderat sparka skiten ur folk. Jag menar helt ärligt. Han är inte ens sparkbenägen nåmer. Har ridit honom i ett och ett halvt år. Och så fort vi liksom inte fungerar ihop ställer jag av honom en vecka eller två. Han är superlydig och imponerande snygg. När vi rider för riktigt duktiga mänskor, blir alla imponerade av honom för han är helball, själv blev jag ju mäkta rädd av allt det skitet han ställde till med första året jag hade honom. Men sakta sakta så jobbar vi bort oss från det. Men nu rider jag in honom igen. Sitter upp. Skrittar. Tömkör, som man gör med en unghäst. Han älskar det. Men gör jag rätt? Har ni några tips? Jag behåller tölten, han är ju amerikansk travare, det innebär att våra gångarter är skritt, tölt. galopp. Jag har aldrig travat med honom och vet inte hur man bär sig åt. Men jag har kommando för tölt samt vänster galopp (höger vet jag inte... ha ha ha)

Sv: rida inriden häst - långt

Ja, jag kom ju just på att jag inte ställt en direkt fråga, så då kan det vara svårt att uttala sig. Men om jag då ställer frågan: vad tycker ni jag ska göra med min nioårige valack. Ska jag rida honom, sälja honom, slakta honom?

Senast ändrad av en moderator:

varför ska du slakta honom nu när han är ridbar? Låt han få lång vinterpäls och sälj honom dyrt som islandkorsning :devil:

Annars kan du ju fundera vad du vill själv. Vill du träna tölt och vänster galopp i alll evighet, eller vill du börja träna höger galopp och lägga in trav med undan för undan. ..

boella skrev:
Jag har en nioårig valack, en amerikansk travare, jag köpte honom när han var sex år och nykastrerad. Jag var just en sån där fjantig person med väldigt liten hästerfarenhet, som absolut inte borde ha häst, men nu vart det ändå så. Jag lämnade honom på inridning när han var sju. Det gick bra. Alla olaterna fick vi ur honom jag och inridaren, inkluderat sparka skiten ur folk. Jag menar helt ärligt. Han är inte ens sparkbenägen nåmer. Har ridit honom i ett och ett halvt år. Och så fort vi liksom inte fungerar ihop ställer jag av honom en vecka eller två. Han är superlydig och imponerande snygg. När vi rider för riktigt duktiga mänskor, blir alla imponerade av honom för han är helball, själv blev jag ju mäkta rädd av allt det skitet han ställde till med första året jag hade honom. Men sakta sakta så jobbar vi bort oss från det. Men nu rider jag in honom igen. Sitter upp. Skrittar. Tömkör, som man gör med en unghäst. Han älskar det. Men gör jag rätt? Har ni några tips? Jag behåller tölten, han är ju amerikansk travare, det innebär att våra gångarter är skritt, tölt. galopp. Jag har aldrig travat med honom och vet inte hur man bär sig åt. Men jag har kommando för tölt samt vänster galopp (höger vet jag inte... ha ha ha)
Jag tar till ett sånt där standard svar-
Ta hjälp av en instruktör så att ni utvecklas tillsammans... Att skicka iväg hästen hjälper inte i långa loppet!
Gör det tillsammans!

Nej, men det där med slakten var mest en provokation. Jag kan vare sig sälja eller slakta honom, men jag behöver helt klart hjälp. Men jag lovar att det är en schysst känsla när jag höjer händerna ngt lite och lutar mig bakåt och han töltar, eller grisepassar, vet inte. Men jag flyter fram i alla fall. Men hur lär jag honom trava? Som det är nu så skrittar vi, töltar och galopperar.

boella skrev:
Nej, men det där med slakten var mest en provokation. Jag kan vare sig sälja eller slakta honom, men jag behöver helt klart hjälp. Men jag lovar att det är en schysst känsla när jag höjer händerna ngt lite och lutar mig bakåt och han töltar, eller grisepassar, vet inte. Men jag flyter fram i alla fall. Men hur lär jag honom trava? Som det är nu så skrittar vi, töltar och galopperar.
Travare går gärna i pass eller tölt i mellan fart... Försök öka farten tills han börjar trava och gå därifrån till att korta upp han och sök ett långsammare tempo.
En travare som är tränad joggar ofta i trav i samma tempo som en ridtränad häst anses ha ökad galopp :d
För en travare är det jobbigt att trava sk. kort trav med ryttare, eftersom de ofta saknar den rygg muskulatur som krävs för att orka trava långsamt med ryttare...
Det är bara att träna på.. :D

Men kommer han fortfarande att passgånga för mig om jag hittar traven? Eller har vi förlorat den gångarten då. Jag frågar humlibumlan.

Jag tror inte du tappar tölten/passen om du börjar trava. Jag menar, jag rider islandshäst, dom har ju både skritt, trav, galopp OCH tölt och endel även flygande pass. SÅ visst ska väl även en amrikansk travare kunna ha 4 gångarter isåfall?? Jag har aldrig hört en häst som INTE har haft dom 3 grundgångarterna...
Lycka Till!! :d

om du nu lämnat hästen på inridning tidigare, varför inte lämna honom på tillridning/vidareutbildning oxå?

och sedan när han kommer hem så kan du ju rida för instruktör och få lite hjälp

Han travar naturligt i hagen. Anledningen att jag inte vill lämna på tillridning, är att det inte hjälper oss. Har funderat på det många gånger förstås. Men i slutändan så är det ju jag som måste rida honom på mitt sätt, så jag tar det hellre i min egen takt (det tar oändligt med tid, eftersom jag måste lära mig samtidigt). Däremot borde jag rida för instruktör ofta. Inte bara väldigt sällan. Jag letar häromkring där jag bor, men har inte hittat än.
Tack för era svar.
Kämpar vidare.
Vet ju inte om det är ren tölt, det kan likaväl vara grisepass, men det känns skönt i alla fall. De få gånger vi har travat är inte sköna, hemsk trav, väldans skumpig. :crazy:

boella skrev:
Men kommer han fortfarande att passgånga för mig om jag hittar traven? Eller har vi förlorat den gångarten då. Jag frågar humlibumlan.
Ett tips kan ju vara att du lägger in en tråd på Islandshäst och frågar dem där... :idea: :)

boella skrev:
Låga händer, lång tygel, tvåpunktssits och trava på i den skumpande stilen tills ryggen får bättre muskler för trav. Cavaletti och mycke skogsträning med rötter som "små hinder". Det är nyttigt!! Sitt ner först när du kan trava lugnt nån kilometer. Ge sen tölten som belöning, sen kanske det blir tvärtom. Traven blir belöningen ! Har din häst så mycket passanlag kan han inte glömma tölten, men du kanske får jobba lite på den. LÅter det" black o decker" när du töltar är den rätt annars är det grisepass.

Oh tack för tips.

Eöööeh, lutar nog åt grisepass. Ska säga: blackodecker idag...
Ja, bra tips om Islandssidan. Gick in och tittade på "tölt". Återkommer med definitivt besked om våran mysko gångart.
:smirk:

mitt gammla travarsto hade nån form av tölt oxå. JÄTTE MJUKT att sitta i, man bara sväva fram. men jag tror det mer var nån passgång hon hade för sig... vilket fall som hellst gjorde hon detta när jag börja rida henne för hon var omusklad. Hon valde att passa för det var enklare. Men jag lyckade jobba bort detta genom att sammla henne för när hon gick lugnt ooch sammlat kunde hon inte passa utan trava istället. jag la in ett kommando för trav och när hon börja trava släppte jag HELT på tygeln och lät henne springa själv i traven. började med korta perioder i början så de inte blir för jobbigt för henne.
Nu passar hon bara när hon är trött eller om nån rider henne fel. de e klart det hade vart skönta att både ha skritt, pass, trav och gallopp men efter min förmåga gick det inte för tillfället...

boella skrev:
Oh tack för tips.

Eöööeh, lutar nog åt grisepass. Ska säga: blackodecker idag...
Ja, bra tips om Islandssidan. Gick in och tittade på "tölt". Återkommer med definitivt besked om våran mysko gångart.
:smirk:
Det är hovarna som ska säga blackodecker och det ska höras tydligt!! Lycka till

Hej,
Tyckte den här tråden var intressant. Jag tänkte jag skulle passa på och fråga lite tvärtom. Jag har en travare, som kan skritta,trava, tölta och sisådär galoppera. Vi jobbar flitigt på att förbättra de "vanliga" gångarterna. Vad är lämpliga hjälper för tölten? Jag vill gärna behålla den, men när jag ber om det. Inte när hon faller in i det själv för att det är enklare än jog...

Liknande trådar

Dressyr Jag behöver lite inputt och feedback från er duktiga dressyrryttare. Min häst och jag har kört fast litegrann. Hon är en genomsnäll...
Svar
13
· Visningar
3 501
Senast: Lager
·
L
Islandshäst Hej alla kloka! Jag skulle vilja ha lite allmänna tips och råd angående ridning på långa tyglar. Att lulla omkring på framdelen på en...
Svar
16
· Visningar
3 706
Senast: Lilla_My
·
Dressyr Jag valde att lägga tråden under dressyr eftersom det är meningen att det ska bli en dressyrhäst av den här unga damen, om hon lugnar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 220
I
Islandshäst Nu tänkte jag att efter ca ett års RIKTIG träning (hästen i fråga fyller 16 i år) börja rida ihop honom mer. Alltså främst i galoppen...
Svar
12
· Visningar
2 096
Senast: Invincible
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama