B
boella
Jag har en nioårig valack, en amerikansk travare, jag köpte honom när han var sex år och nykastrerad. Jag var just en sån där fjantig person med väldigt liten hästerfarenhet, som absolut inte borde ha häst, men nu vart det ändå så. Jag lämnade honom på inridning när han var sju. Det gick bra. Alla olaterna fick vi ur honom jag och inridaren, inkluderat sparka skiten ur folk. Jag menar helt ärligt. Han är inte ens sparkbenägen nåmer. Har ridit honom i ett och ett halvt år. Och så fort vi liksom inte fungerar ihop ställer jag av honom en vecka eller två. Han är superlydig och imponerande snygg. När vi rider för riktigt duktiga mänskor, blir alla imponerade av honom för han är helball, själv blev jag ju mäkta rädd av allt det skitet han ställde till med första året jag hade honom. Men sakta sakta så jobbar vi bort oss från det. Men nu rider jag in honom igen. Sitter upp. Skrittar. Tömkör, som man gör med en unghäst. Han älskar det. Men gör jag rätt? Har ni några tips? Jag behåller tölten, han är ju amerikansk travare, det innebär att våra gångarter är skritt, tölt. galopp. Jag har aldrig travat med honom och vet inte hur man bär sig åt. Men jag har kommando för tölt samt vänster galopp (höger vet jag inte... ha ha ha)