zilla

Trådstartare
Det är så att det är en tjej som har en oinriden ponny i stallet.Som vill ha min hjälp att rida in den nu, efter att det inte har gått så bra för henne.
Hon är väldigt intresserad av western och NH.

Hon har longerat med repgrimma och sadel .

Bör man inte rida in "vanligt" .(med träns och sadel) .först innan man rider in hästen i western riktning??

Sv: rida in

Hur menar du; träns och sadel har man väl inom western också :crazy: Rekomenderar er att skicka hästen till en tränare för inridning istället om ni inte har rutin... :bump:

Vaddå "vanligt"? Eftersom ni inte verkar veta någonting om western så skulle jag rekommendera att gå en kurs med eller utan hästen och ta hjälp med inridningen av någon som kan.

Vadå "vanligt"? Träns och sadel har man ju i westernridning också...

Druvan skrev:
Hur menar du; träns och sadel har man väl inom western också :crazy: Rekomenderar er att skicka hästen till en tränare för inridning istället om ni inte har rutin... :bump:

Jag har rutin att rida in hästar :smirk: men jag har ingen erfarenhet av western.

tjejen som äger ponny har bara läst sig till, med nh och western och har "försökt" med inridningen själv.
Hon har inte longerat med träns och sadel utan med repgrimma .

Det jag undrar över är om man inte rider in alla hästar likadant ..och sen efter inridningen riktar in sig mot en speciell gren.

Eller rider man in westen hästar med repgrimma.??

öhm.. ja rider in många med repgrimma.. och vet även många innom dressyr som också rider in sina hästar med repgrimma... Det har inget med western att göra.

Sen är grunden mycke den samma. Rida in för dressyr, hoppning, western eller skogen.

Men jag säger som tidigare. Ta hjälp av en tränare!!

Jag behöver inte ta hjälp att rida in en häst /ponny ...DÅ jag har erfarenhet av inridning.
Det jag dock inte har erfarenhet av är att rida in en häst / ponny med repgrimma.

Westernhästar rids ofta in med något sorts bettlöst huvudlag, antingen bosal, sidepull eller repgrimma.

Vill hon ha sin häst inriden på westernvis så tycker jag att hon ska vända sig till någon som har erfarenhet av det.

ok tack :bow: det spelar ingen roll för hennes del hur ponnyn blir inriden i dagsläget efter hennes flytur.Hon blir lika glad om jag rider in den "vanligt" .(alltså inte specikt inriden western insperat.)

Jag har dock fått kontakt med en tjej som rider in/till western hästar..

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 592
Senast: Nepenthe
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 110
Senast: Tora
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur