Rida in själv eller anlita någon?

L

Lizzan77

Hur gör ni? Ska jag rida in min 3-åring själv eller lämna honom på inridning?
Jag har tidigare ridit in några olika hästar, en är idag ridskolehäst, en distanshäst och den tredje tävlingshäst i hoppning. Jag har kunskaperna men blivit lite rädd efter en olycka där hästen ( ett nervigt fullblod) gick omkull efter hon blivit rädd och skenat sen halkade hon omkull över mig.
Det här är några år sedan och jag har ridit andra hästar efter, fast rädslan kommer då jag tänker tanken att sitta upp på min unghäst. Vill gärna rida in honom själv fast tvekar då osäkerheten sätter in.

Sv: Rida in själv eller anlita någon?

Är han insutten?
Annars skulle du kanske kunna sitta själv på honom någon gång eller två och känns det ändå lite obehagligt så kan du ju lämna bort honom.
Men det kanske släpper om du bara kommit upp på ryggen på honom.. ? :)

Eller kanske be en duktig kompis agera "testpilot" de första gångerna, så ser du också hur han reagerar vid ridning. Tror du känner rätt snabbt om det är något du klara av (psykist) eller inte.

Nej, jag har inte suttit på honom, han är inkörd av c-tränare i körning och allt gick bra. Han har egentligen inga problem utan det sitter hos mig. Jag har tömkört honom och hängt på honom utan problem. vet inte om jag ska ha två medhjälpare eller någon annan som sitter upp på honom första gången, vill inte att min rädsla och osäkerhet ska föras över på honom. Blir därför tveksam till min förmåga att rida in honom.

Ja, det kanske är bäst att be någon annan. Innan olyckan var jag totalt orädd och vågade hoppa upp på hästar som ingen suttit på innan. Nu är det som en spärr som är nästan omöjlig att ta sig igenom:(

Jag skulle inte försöka mig på att rida in en häst om jag var minsta rädd. Det ska ju vara tryggt för hästen redan från början så att säga :)
Be någon annan hoppa upp på hästen första gångerna och se hur det känns, känns tanken fortfarande obehaglig att göra det själv så låt nån annan rida in den :)

Jag är medveten om att det inte är bra att försöka rida in en häst om man är rädd, samtidigt vet jag att det gått bra för tidigare hästar jag ridit in så problemet sitter i att om jag lyckas övervinna min osäkerhet kan jag förhoppningsvis få förmånen att utbilda en häst som blir riktigt bra.

Beror ju också på hur hästen är i skallen. Är den nervös och mycket påverkbar psykiskt kanske det är en dum idé för dig att rida den. Men verkar den lugn och lite mer på jorden kan det ju faktiskt gå utan problem.

Istället för att ha 2 som håller- man gör stort drama av ngt som inte är så konstigt på en väl förberedd häst. Sätt upp ngn annan o du som känner den håller i. Böj på halsen mot ryttaren o den ser vad som händer. Du ser ju då om den skulle reagera o gör den inte det så kan du sen ta över.

bortsett fran jag personligen skulle vanta tills hasten var lite aldre, till example borja med sittande pa honom till hosten (3 1/2?) och sen ta hjalp av en tranare dar hasten blir inriden sa att saga av ngn annan men du ar med och rider emellanat.
Det finns sa mkt du kan gora fran marken, ja allt utom att sitta pa hasten. Du kan om du kanner radsla for sjalva sittandet pa hasten gora allt det andra. Sista hasten jag red in, vid 4, gjorde jag allt pa marken, sa nar det var dags att sitta upp var det bara att hoppa upp och satta igang. Tomkor hasten, anvand dig av bambupinnar som du "anvander som skanklar" etc.. Stall hasten vid pallen och sitt upp genom att ligga pa den med sadel pa, fran bada sidor forstas, ja det finns massor av bra information i olika bocker.. Och sen med hjalp av en tranare kan du sakert fa det gjort.. Dock tank pa det tidigare du borjar, de mer problem kan komma langre fram med ben och rygg..

Han är oftast lugn och han lyssnar mycket på rösten, då jag miljötränat honom har allting fått ta tid. Han har lärt sig att om han blir rädd för något ska han stanna,titta, och gå vidare. Vi har tagit steg för steg och det har lyckats. Han har ett bra psyke så det är mer hos mig det sitter. Fullblodet som skenade med mig, var också unghäst och verkad vara lugn och trygg. Helt plötsligt exploderade hästen och blev som tokig utan någon synbar anlednig, har efter det blivit mer försiktig.

Välhanterade hästar som har förtroende för människan är det sällan ngt problem med alls.

Tycker att den svenska ( kanske från tyskland) är logisk o man låter hästen smälta intrycken.

sitter in dem som 2½ åring. låter dem sen vara under vintern o tränar löshoppning o annat o sen rider in dem på våren som 3-åring, är ett hästvänligt sätt. Det behövs inte mkt för de lär sig så snabbt.

Förr körde man ju in 2-åringar o de hade mkt "gratis" när det var dags.

Han är tränad mycket från marken och även körd med rockard, för ett år sedan var han 4 veckor på inkörning hos en mycket duktig tränare. Allt gick bra och hon tyckte jag kunde börja sitta på honom i höstas. Han är välutvecklad och kraftig ( frieser/kallblod) Pga min osäkerhet har jag väntat med att sitta upp på honom, jag kan försöka hitta en tränare som åker hem till oss istället för att lämna iväg honom på inridning. Då kan jag också vara delaktig i hans inridning, borde inte bli lika dyrt heller. inkörningen gick på över 6000kr.

Jag tror också det är bra att börja tidigt, valde att köra in min kille som 2-åring just för att det underlättar mycket nu när han ska börja ridas.

Har sett en del exempel på hästar som fått stora problem när dom hanterats för lite som unghästar. Det är svårt att ändra på en äldre häst och att få den att samarbeta och fungera som ridhäst.

Är du osäker ska du lämna iväg.
Hästar känner av dina känslor och om du blir osäker/rädd när du sitter upp på din unghäst kommer han känna obehag vilket kan leda till rädsla även hos hästen.
Detta är ju ingenting som man vill med unga hästar.

KL.
Lizzan: Unghästarna jag jobbar med är MINIMALT hanterade (endast verkade, vaccinerade) fram till 3 års ålder. Dom är FANTASTISKA att arbeta med.

Jag hade lämnat iväg hästen på inridning om jag var du. Lite beroende på hur mkt rädsla du bär med dig iofs. Lite pirr i magen tycker jag alltid att det är när man sitter upp på en oriden häst men man ska INTE vara rädd. Det är inte schysst vare sig mot dig själv eller hästen. Du kanske inte måste lämna bort honom/henne så länge utan gör förberedelserna själv - sadelvänj, longera, tömkör och häng på honom. Lämna honom sedan ett par, tre månader och om allting går som det ska får du då hem en häst som är riden i alla gångarter. Därifrån kan du ju ta vid när du ser hur hästen agerar under ryttare.

Mvh JV

Jag skulle inte göra det om jag kände mig osäker.
Låter man rädslan ta över på en oinriden häst kan den bli förstörd för all framtid.

Men sen beror det nog lite på lynnet på hästen och VAD det är du är rädd för.
Jag kan själv bli osäker i vissa situationer, men jag har aldrig haft några problem att rida på min systers unghäst som knappt är riden.

Någon mer nervig oinriden häst skulle jag dock inte sätta mig på.

Liknande trådar

Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 962
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama