Rida in islandshäst

Koppen

Trådstartare
Hej! :) Har några frågor bara:
När rider man in en islandshäst? När är deras rygg stark nog att bära nån öht? Hur kommer det sig att man rider in isisar så sent gentemot andra hästar?

Sv: Rida in islandshäst

Man rider oftast in islandshästar när de är 4-5 år, eftersom de i allmänhet växer något långsammare än andra raser, t.ex. halvblod.

Precis som Roheryn skrev rids islandshästar in senare pga att de växer mycket långsammare än en vanlig häst. Har själv en 3-åring som ska ridas in runt årsskiftet. En islandshäst är inte helt färdigutvecklad förän vid 7-8 års ålder.

Mvh Linda

jag tror med att det handlar om att de måste växa färdigt, sen tycker jag ändå att det är vettigt att rida in hästarna senare för att de har mognat lite och är mer redo för att lära sig.
Vi har en 4-åring som vi har markarbetat med och suttit på, han har gått fram i frivillig tölt och trav på kommando. Nu är han iväg hos tränare för att hitta mer stabilitet i gångarterna.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 384
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka