Rida in islandshäst?

Aston

Trådstartare
Hej hej. Jag tänkte om ni kunde hjälpa mig med en sak.. Jag har en bekant som har frågat mig om jag vill komma igång med inridning med två av deras islandshästar. Jag har förrut ridit in flera hästar. Stora som små. Men aldrig någon islandshäst och kan inte något om denna typ av häst. Vad ska jag tänka på? Det handlar först och främst med att dom behöver hjälp att sadel vänja hästarna och träna dom från marken. Gör man som med en "vanlig" häst? Typ ett halvblod. Hade det varit ett halvblod hade jag satsat på en del longering och tömkörning. Tanken är att den ena hästen ska säljas och den andra ska gå med i turridnings verksamheten som ägaren har. Anledningen till att jag ska göra det är att dom har mkt med sin turridning och behöver komma igång med hästarna. Jag kan detta med unghästar med inget om islandshästar :) Funderar än om jag ska hjälpa dom eller ej. Hade det inte varit för att jag inte kan något om isisar hade jag gärna hjälpt dom.
Tacksam för hjälp.
 
Sv: Rida in islandshäst?

Inridningsbiten är ju på samma sätt som med andra hästar, det som skiljer är ju gångartsträningen sen i vidareutbildningen så där hade jag bett någon annan om hjälp om du inte kan något om den delen. Speciellt om hästarna sen ska användas i verksamhet.
 
Sv: Rida in islandshäst?

Okej. Ja den biten får dom själva sköta. Men då kan jag både longera och tömköra som vid en vanlig inridning.
Kanske en dum fråga men hur gör man vid tölt vid tillexempel longering. Eller hästen kommer bara trava? Nu tycker ni nog jag är hel dum.. :rofl:
 
Sv: Rida in islandshäst?

Beror helt på hästarna vad de har lättast för. Kan bli vad som helst och en blandning av allt samtidigt
 
Sv: Rida in islandshäst?

Strunta i vad hästarna går i, det är förtroende och lösgörning/avslappning och lydnad som är målet. En c-tränare för islandshäst hade en som bara gick i grisepass första tiden, ju mer avslappnad och lydig han blev, kom gångarterna fram allt eftersom. Häng alltså inte upp dej på i vilken gångart du får se!
 
Sv: Rida in islandshäst?

Okej det va bra att höra. Då känner jag att jag nog ska kunna hjälpa dom
:)
 
Sv: Rida in islandshäst?

Är i princip samma sak som med vilken hästras som helst :) Den ska lära sig grundläggande hjälper och det är densamma som för alla hästraser.
 
Sv: Rida in islandshäst?

Grundläggande är att ta rätt häst i hagen.
Vi har 5 svarta ston i stallet.
En duktig ponnytjej har precis börjat rida en unghäst.
Blev skickad till " fel" hage och kom tillbaks med en oinriden nästan ohanterad 4 åring. Dom 2 är väldigt lika, speciellt när man inte ser dom brevid varandra så är det inte lätt att veta vilken som är vilken.
Sadlade , tränsade och red ut med en annan ryttare.
Blev lite fundersam efter någon km då hästen var svår att styra och inte lydde skänklar. Vände hem då hon trodde hästen var sjuk.
Vilken trevlig unghäst som rids för 1:a gången.Rids ut på helt okänd väg och är helt orädd, bara lite svår att styra.;)
 
Sv: Rida in islandshäst?

Haha härligt! Jag ska försöka ta rätt häst :idea: Men det hade faktiskt kunnat hända mig. Dom är iväg i några dagar nu och så sa ägaren till mig "Ja vill du börja när vi är borta så är det bara att hämta in dom. Det är fuxen och den svarta" Hm..kollade sen och såg iallafall två fuxar i hagen.. Dom får nog visa dom mer ordentligt och berätta lite om som först ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 002
Senast: Hedinn
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 062
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp