Rida in inkörd häst?

C

cafu

Hade mitt i dag 3-åriga nordsvenska brukssto iväg på inkörning förra hösten och har kört henne hemma sedan dess (för domänsax, lunningsbåge, kälke, harv och rockard). Hon ska nu tillbaka till samma ställe för inridning då jag är gravid och dessutom inte heller har kunskapen och erfarenheten att göra det själv. Vore intressant att höra hur ni andra brukar lägga upp inridningen av en inkörd häst och hur lång tid det brukar ta?

Hon ska till en början bara kunna grunderna och kunna motionsridas i alla gångarter, fortsatt utbildning tar vi längre fram. Jag har inte direkt förberett henne för själva inridningen alls genom att t ex longera, hänga eller sitta på henne då jag inte velat riskera att göra fel samt inte heller velat råka ut för en olycka i samband med ev. inledande protester eller testningar (dock har hon haft sadel på sig).

Sv: Rida in inkörd häst?

Nordisar har jag aldrig haft problem med att rida in. Ofta så r det bara att hoppa på och åka med och sedan efter som börja på med lite mer utbildnIng.

Jag har ridit in flera hästar som varit inkörda, det är inga problem alls, dom är ju redan "fjärrstyrda" eftersom dom lyssnar på rösten så det är bara att sätta ihop röst med hjälper och det fattar dom snabbt. Den ena hästen jag red in visste jag först inte att han aldrig blivit riden, jag satt upp och red ut en sväng, både skrittade och travade, när vi kom tillbaka blev jag upplyst om att det var första gången någon satt på honom :eek:

Dom är ju vana att ha tyngd på ryggen om dom är körda, och en körhäst "ska" ju inte bry sig om att benen slår emot sidorna. Är hästen körd i både skritt trav och galopp och kan detta på kommando så tar det inte mer än några veckor, max en månad att rida in dom (kan ju alltid vara individuellt) så dom kan gå i alla gångarter, har man bara kört dom i skritt och trav så kan det ju ta ett tag innan dom fattar galoppskänkeln, men det brukar inte vara några problem. Karin som jag kör ihop med red in sin ena hingst när han var 17 år och efter 3 månader var dom redo för fjord-SM :)

en körhäst "ska" ju inte bry sig om att benen slår emot sidorna.

kan det ju ta ett tag innan dom fattar galoppskänkeln

Mmmm, så har jag upplevt det med ett sto jag köpte i våras. Nog mest bara körd. Kanonsnäll att rida men skänklar?? Haha, hade spö med i början för att få henne att fatta vad jag ville med benen o nu är hon kanongo att rida:)

Asså, nä jag har bara lagt på skänkeln och smackat och eftersom dom vet att smackningen betyder "gå framåt" så har det aldrig varit några problem, nästa gång har jag lagt på skänkeln först utan att säga något och sedan skänklat lite hårdare samtidigt som jag smackat, tillslut fattar dom att det är bättre att börja gå på den lätta skänkeln för annars kommer den hårdare efteråt :)

Jo, o därför hade ja med spö för piskan kände hon ju till...:idea:

Ok, ja jag har ju inte pisken som framåtdrivande vid start så det hade dom nog inte fattat, men alla funkar ju olika :)

Hur hon blivit körd vet jag inte bara att hon blivit det o att hon lyssnar bra på just piskan o framåt... vi köpte henne ju som 7 åring.

Det var inget negativt mot dig, bara ett konstaterande att dom jag ridit in inte hade fattat det, men det kan ju lika gärna vara dom som är tröga ;) Nä, jag menar bara att alla funkar ju på olika sätt och lyssnar till olika saker, inget bättre än det andra :)

Hur som helst så går hon såhär fint idag:)

håller med dom andra bara hoppa upp å rid. brukar aldrig vara några problem

Tack för era svar. Jag vill dock bara varna övriga läsare av tråden att ta för lätt på inridningen av en inkörd häst. Jag skickade mitt sto på inridning till ett mycket seriöst ställe tidigare i höst, hon var där en månad. Redan första ridturen härhemma slutade dock med en avkastning som hade kunnat få en mycket allvarlig utgång.

Som i alla andra sammanhang kan man inte säga något generellt som gäller för en viss typ av hästar utan man får utgå från individen. Är hästen trygg och lugn i sig själv kan man kanske bara hoppa upp och rida, men det gällde definitivt inte för mitt sto som är ganska osäkert och samtidigt har en stark egen vilja. Trots den tid och det jobb som lades ner så var olyckan framme.

Har också en brasklapp - hästar som är inkörad med skygglappar kan reagera väldeligt då dom helt plötsligt får syn på nån däruppe bakom - kan gå jättebra till den dag du ställer dig i lätt sits. JÄKLAR vad jag flög - flera gånger innan vi kom på vad stackarn flög i vädret för. Sen övade vi på detta och då gick det bra.
Min fjord var dock av modellen sitt upp och rid iväg - dock var han inte så vidare lydig att rida till skillnad mot vid körning men det var inte för att han ar rädd - maken till buse fanns icke.

Redan första ridturen härhemma slutade dock med en avkastning som hade kunnat få en mycket allvarlig utgång.
Jag brukar inte heller ha några problem med att rida de hästar jag har kört. Precis som andra har jag i stort sett bara satt mig upp och ridit.

Det har inget att göra med att du har lämnat bort henne och sedan satt dig upp i en "ny" miljö hemma?

Jo det är klart att det säkert var en faktor. "Ny" miljö, ny ryttare (inte jag som red), ny sadel, nytt bett. I efterhand kanske man kan inse att det blev mycket nytt på en gång. Och det var just det jag ville betona, att det kan vara vettigt att skynda långsamt även med en inkörd häst! I alla fall om man inte kört in eller ridit in hästen själv! Efter inkörningen tog jag det extremt försiktigt i början, ville inte ta några risker.

Jag brukar inte heller ha några problem med att rida de hästar jag har kört. Precis som andra har jag i stort sett bara satt mig upp och ridit.

Det har inget att göra med att du har lämnat bort henne och sedan satt dig upp i en "ny" miljö hemma?

Liknande trådar

Träning Är det verkligen så? Min tränare, som hjälpt mig köra in min 3-årige nordsvensk nyligen och han kan verkligen sin sak (tävlar...
2
Svar
28
· Visningar
3 173
Senast: Wally
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 846
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30