Rida in i bomlös sadel?

Annie_92

Trådstartare
Jag ska om fyra veckor rida in/utbilda en häst på klassiskt sätt, men har fått veta att ägaren vill att han rids in i bomlös sadel. Funkar det lika bra som vanlig sadel, och kan man rida på klassiskt sätt utan att det blir fel?

Mvh//Annie

Sv: Rida in i bomlös sadel?

Jag har ridit in min dam i bomlös sadel och det har funkat hur bra som helst! har inte ens tänkt tanken om att det skulle vara nån skillnad, tvärtom tycker jag det är jättebra eftersom unghästar ändrar sig så mkt i kroppen att det kan bli väldigt svårt med bomsadel eftersom sadeln passar ena dagen men inte den andra.

det slipper man med bomlöst.

Om du däremot inte är van vid bomlöst så tycker jag du ska vänja dig vid det först, för det kan vara rätt stor skillnad beroende på vilken modell hon har till sin häst. så jag rekomenderar inte att du bara försöker rida in den i bomlöst utan att du aldrig suttit i bomlöst för det kan gå illa!

Sv: Rida in i bomlös sadel?

Tack för svaret, känns bra att få det bekräftat då, att det är helt ok!
Jag har ridit hennes andra häst i bomlöst i ett och ett halvt år, så den vanan har jag inne. =)

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
799
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 903
Senast: JohannaB
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 088
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama