Rida in häst själv, utan medhjälpare.

Jen80

Trådstartare
Det börjar närma sig nu...
Pondus är drygt 2½, och jag känner att jag måste ta tag i detta ordentligt, för jag vill att han ska kunna ha det någorlunda lugn i vinter för att få tänka igenom ett tag (motionsrids ändå, men inget avancerat, får han inte motion på ett eller annat sätt varje dag blir han Odräglig...).

Han är van vid tömmar, vi kämpar på med tömkörningen, haft sadel på sig - detta har det aldrig varit några problem med (jo tömkörningen, han är lite bakrädd - så det sitter inte hundra än).

Kruxet är att jag har INGEN som kan hjälpa mig :(.
Hade en medryttare på g till en av de andra hästarna, men det blev ingenting av det. Annars ville hon hjälpa mig.
Tyvärr har jag inte enokomi fn till att skicka iväg honom för detta.
Annars hade det problemet varit löst.

Ni som gjort allt själva? Hur gick det?

Jag är lite nervös, för jag är rädd att det inte kommer att gå helt smärtfritt det här. Han är inte den lättaste häst jag har haft att göra med. Jag har ridit in Många hästar själv tidigare, men alltid utan medhjälpare. Men helt själv, nej...

Lite tips tas tacksamt emot.

Sv: Rida in häst själv, utan medhjälpare.

Jag red ju in min buse själv, som du vet! Men det var ju relativt okomplicerat eftersom han alltid vart... ja, lugnet själv. (Jaha, ska du sitta på mig nu? Okejdå!)

Skynda långsamt är väl nyckelorden, vilket jag är säker på att du redan vet! ;) Se till att ett moment sitter till 320% innan man ger sig vidare på nästa, och ja... Is i magen!

Och framför allt - din säkerhet först! Alltid!
Även om du inte har någon hästvan som kan hjälpa dig vid hanteringen, försök att åtminstånde ha någon närvarande i stallet, om så 20 meter bort, utifall att något händer.

japp, jag vet - men du har ju en snäll häst :D.
Pondus är också snäll, men...lite väl på, och jag vill inte att det ska hända något - framförallt inte med Mig. Blir det ett rent helsike lär jag ju åka av (nähä *S*), och det kan ju, som du vet, bli slutet på min karriär som ryttare också :(.

I övrigt vet jag precis vad du menar ;). Jobbar ju på det sättet själv :)

Även om du inte har någon hästvan som kan hjälpa dig vid hanteringen, försök att åtminstånde ha någon närvarande i stallet, om så 20 meter bort, utifall att något händer.
Tyvärr har jag inte ens det.........
Har nämligen funderat på om det skulle funka också, men det finns ingen som vill ställa upp. Inte ens de första gångerna :(.

Tyvärr har jag inte ens det.........
Har nämligen funderat på om det skulle funka också, men det finns ingen som vill ställa upp. Inte ens de första gångerna :(.

Känns som att jag får boka en resa till skåne ett par dagar. Bushästen har nog inget emot att brottas med mig igen! :idea:

Jag kommer hem ett tag snart! :idea:
Perfa! Då kan du få hålla knasig unghäst när jag hoppar upp första gången...:angel:

Fattar inte varför man blir så blödig när det gäller ens egna hästar (iaf jag *s*).
Annars är det bara att hoppa upp och se glad ut, typ :D.

jag red in min flicka själv när hon va 2,5 år eller red in å red in jag satt på henne varje dag i en liten hgae då vi ej har paddock. efter 2 veckor så skrittade jag några steg ¨å efter en månad så travade jag så nu tycker jag hon har gjort sitt å kan de så nu får hon vila tills våren. Jag har aldrig haft med hjälpare med henne. hon har ganska mkt humör (fux märr) men efter som jag sedan hon var nyfödd hållt på med henne på samma vulkor som dom vuxna. hon fick vänja sig vid täcke som 1 vecka gammal å ha en jord runt magen någon timme i stallet sen av igen. så hade hon de varje dag tills hon va van. när hon var 3 mån så la jag en sadel på henne å bankade å hade mej å de sket hon totalt i. sen har hon blivit mkt longerad å tömmkörd. båda på vanligt sätt å mitt. att dy går jämte hästen å håller i tyglarna precis som om du satt på.. håller händerna vid manken då får den inget att vara rädd för bakom sig. så gjorde jag å de har gått kanon. hon har aldrig gjort någonting men som sagt de eju olika från häst till häst

Jag har alltid ridit in mina utan medhjälpare, och det har fungerat alldeles utmärkt. Är dock noga med att alltid ha någon i närheten (t.ex. inne i stallet eller hos grannen), någon som ser ifall någonting skulle hända (vilket det, peppar peppar, inte gjort). Tog emot en hyperkänslig häst för inridning, där ägaren+medhjälpare hade misslyckats (hästen fick panik när någon satt på ryggen på den). Jag jobbade helt själv med den, så den hade 100% uppmärksamhet på mig hela tiden, och det var inga som helst problem att rida in hästen. Var alltid beredd att ev. rida/hänga på hästen, och den dag jag kände att hästen var helt avslappnad med övningarna så var det bara att "hoppa" upp. Gick superbra! Har aldrig bestämt innan ett arbetspass att "idag ska bli första gången jag hänger på hästen", utan har gjort det när magkänslan säger att "idag är det okej".

Kruxet med min häst är att han blir helt hysterisk om han får något tyngre på ryggen än en tömkörningsgjord, trots att vi har tränat detta Mycket och under lång tid. Just detta har jag inte varit med om. Att de reagerat, javisst - det är inte konstigt! Men det har alltid varit övergående och blivit accepterat fort.
Samma sak med att hänga samt hoppa upp - inga problem. Rida in hästar är bara roligt och inspirerande, men just denna häst är jag liiiiite nojjig över :angel:.

Att ha någon i närheten är det jag prioriterar, men det har jag inte just nu. Tyvärr.

Har aldrig bestämt innan ett arbetspass att "idag ska bli första gången jag hänger på hästen", utan har gjort det när magkänslan säger att "idag är det okej".
Precis som jag gör :)
Bråttom ska man då verkligen inte ha.

Longering, tömkörning (fast det har krävts mycket av just det sistnämnda, han är väldigt rädd om rygg och bakdel), all träning från marken öht och hantering är det inga problem med alls. Så på den fronten är det lugnt :)

Du kan inte åka iväg nånstans dit där det finns folk som iaf kan vara närvaranda om än inte hjälpa till? Fast det kan ju bli ytterligare ett stressmoment för hästen att åka iväg.

Inte i nuläget tyvärr, men flytt är planerad, så då är det lugnt - men det kan dröja. Pondus blir väldigt stressad av att åka iväg (inte att transportera, men andra Platser tar det tid innan han "landar" på), annars hade det helt klart varit ett alternativ :).

Är det bara att ha någon i närheten är det ju inga problem för min del, bara skicka ett Pm eller ring iså fall. Hjälper gärna till så gott jag kan (även om det bara är att stå i stallet och bara beredd med mobilen ;))

Har däremot inga direkta tips eller ideer om hur man rider in själv. Min egen tömkördes väldigt mycket innan hon reds in och då var hon lugn.

En sak är väl det att jag brukade stå och hoppa bredvid henne. Typ ha händerna på hennes rygg och hoppa upp och ner. Lade även ena handen över ryggen när vi var ute och gick.

Pest eller kolera...

Givetvis är dte bäst att ha medhjälpar eav någotslag MEN om sådan inte finns att tillgå...

Då brukar "böja halsen" metoden vara effektiv och relativt säker.

Nu skummade jag mest tråden iof, men i stora drag:

När hästen är sadeltam, dvs kan ha prylarna på sig utan att få krupp.

Stå inne i boxen. Bör vara rymlig.

Böj med hjälp av tygeln hästens hals åt båda håll så den kan nosa sig i sadelstaden.

När hästen är bekväm med denna övning, ställ dig på en pall och banka på sadeln, slå med stig bygglarna osv. När/om häesten blir orolig så böjer du halsen på den..

Böja halsen grejen blir en trygg zon för hästen och förhindrar samtidigt stollaspel vid de olika momenten.

Hojta till om du vill att jag ska utveckla.

Lycka till!

Hojt, hojt!!
Böjahalsenmetod??

Utveckla gärna det!!

Och med tanke på vad någon "sa" högre upp i tråden...

Det finns så hejdlöst många besserwissrar, allvetare och experter inom hästbranschen så att hälften hade varit nog...

Jag har hållit på med hästar ganska många år, anser mej verkligen inte vara expert...Men jag är ingen nybörjare heller..

Ju mer jag lär mej om hästar, desto mer inser jag att jag inte kan.

Jag lär mej hela tiden!

Jag har tyvärr träffat på en del ärkepuckon genom åren...

"Det jag inte kan om hästar är inte värt att kunna"....
Seriöst! Jag har verkligen fått den kommentaren från ett ÄRKEPUCKO!!

VAKNA!!

Nä, Jen det är en pina att du ska bo så långt bort!!
Annars hade jag kommit på studs, det vet du!!

Jag red in min häst själv. Jag kan nog inte ge dej råd då min häst har varit löjligt enkel från dag 1. Har aldrig haft svårigheter som jag inte kunnat lösa på egen hand.

Då du har erfarenhet tror jag säkert att du klarar dt. Men be någon vara där ifall det händer något. Behöver inte vara nån som kan hästar. Och det kan ju lugna dej oxå. Ifall du rammlar av och gör dej illa.

Jag som är skitdålig på att förklara i text..kan ingen ge mig en häst och filma istället..ha,ha

Nåväl ska försöka. Man vänjer hästen vid att det är ingen fara att böja på halsen. Varje gång man sedan inför ett nytt moment så böjer man sedan hästens hals mot den sida där man själv befinner sig.
Vitsen med det hela är att OM hästen reagerar på det nya momentet är det svårt för den att tex stegra elelr bocka osv. Den känner sig dessutom trygg och tänker jaha, böja halsen har vi ju gjort förut, det är säkert bara något nytt de vill visa mig.

Givetvis bortgår man från att böja halsen när hästen känns stabil och trygg i situationen.

Hoppas ni fattar LITE iaf.

Tycker själv det är en väldigt praktiskt metod de första gåmgerna amn övar uppsittning tex. Skulle hästen reagerar så kommer den bara runt ryttaren och det är ingen jätterisk att man blir hängande som en trasa halvvägs uppe utan man kan snabbt sitta upp.

Det finns säket någon runt omkring där du bor som rider in/är bejälpling vid inridning där du kan boka tid och köra dit och få hjälp.

Jag har haft någon sådan som jag ridit, ägaren kommer med hästen, jag arbetar med den, ibland med ägarens hjälp, ägaren kör hem hästen igen.

Blir MYCKET billigare är att stalla upp den hos någon för inridning.

Eller så betalar du någon för att komma till dig.

Jag har aldrig suttit själv första gångerna utan alltid haft någon jag har förtroende för som håller i snöret och "kastar upp" mig. Sambo, syster eller pappa oftast :bow::bow:

Det får ju inte hända något i början!!

Jag har haft en helt knasig metod vid inridning av unghästar när jag inte haft medhjälpare (notera HAFT....jag är numera fegis och rider bara på min gamla häst som jag kännt i typ 100 år) ;)

Jag tog in dom i en mindre inhägnad. Helt utan sadel och träns och började leka med dom.
Efter ett tag sprang jag brevid dom och la handen på ryggen. Sedan hoppade jag brevid dom, för att sedan hoppa upp (på mage) och efter ett tag satt jag där och "red"

Jag lät hästen få den tid den behövde för att fatta att jag var kompis och inte rovdjur. Men ganska snart var hästen helt ridbar och jag kunde börja med sadel och träns.

Jag sa ju att det var en helt knasig metod! :rofl: (men den fungerade väldigt bra)

knapplån

Är själv i lite i din sits, vi kanske borde hjälpa varandra :angel:;)

Har en häst som står mer på fram eller bakbenen än på alla fyra och bockar som en dåre, så fort något inte passar.

Tränar alltid ensam med henne, oftast ute i skogen eftersom jag inte har inhängnat område att vara på. Men det är en risk och jag drar mig alltid för att ta ut henne. Brukar dock alltid tala om för någon vilken väg vi ska ta och ungefär hur länge vi blir borta. Risken är ju stor (nästan mer regel än undantag för tillfället) att hon inte tillåter ryttare på ryggen - och om jag då trillar av och skadar mig ordentligt är det ju bäst att ha en back-up. Vill inte gärna bli kvar i skogen i all evighet ju:crazy:

Väl ensam i skogen gäller det att ha is i magen, sitta upp snabbt men utan att skrämma hästen och försöka lugna den. Du vet säkert hur det är med din häst, i mitt fall är det 1000 gånger värre att försöka komma upp när man väl har trillat av - därmed brukar jag börja om en annan dag i så fall.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 800
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 487
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar