Rida in gammal häst?

J

JoSjoberg

Har aldrig hört talas om en häst som blivit inriden (från start alltså, aldrig haft en människa på ryggen) under äldre dar, och med äldre dar menar jag över ca 8/10 års ålder kanske?

Bara en nyfiken fråga, skulle ni personligen göra det? Hur gammal är den äldsta ni ridit in/hört om som ridits in?

Sv: Rida in gammal häst?

Jag har själv ridit in en sjuåring. Gick hur bra som hlest. Ingen skillnad från att rida in en unghäst.

Många av travarna vi haft har jag börjat rida när dom blivit pensionerade, alltså mellan 10-15 år. Dom är ju visserligen mycket hanterade och förstår röst och tygelhjälper men har aldrig haft någon på ryggen. Det har alltid gått hur bra som helst, syftet har dock aldrig varit att göra någon dressyrstjärna av dom utan bara att kunna motionera dom och ha roligt i skogen på ålderns höst :)

Va roligt att höra! Har alltid undrat om det skulle vara så mycket skillnad men det verkar ju faktisk inte vara det!

Red in min häst när han var 13 år gammal, inga problem!! Tack vare att han var tömkörd innan så behövde han "bara" vänja sig vid att någon satt på.

äldsta jag sett är nog en annons jag hittade när jag letade häst.. en valack, 18år, som reds in som 15åring. enligt vad jag kunde grunna ut ur annonsen var det inga problem med ridningen iaf ;)

För något år sedan läste jag i en artikel om ett islandssto som bara gått som avelssto i hela sitt liv, hon var 10 år. Men hon var så fin så ägaren ville ha henne avelsbedömd, så hon reds in och visades, och fick riktigt höga poäng! Så visst kan det gå alldeles utmärkt - hellre rida in en lite äldre helt grön häst än att försöka rätta till en felriden häst som lagt sig till med en massa olater!

Har en bekant som köpte ett 17-årigt oridet lipizzanersto som sin första häst. H*n red in den och det funkade faktiskt toppen. Blev ingen dressyrstjärna men väl en lydig och schysst skogshäst.

Jag red in mitt sto nar hon var 16, inga problem alls!!!

tavlar numera i hoppning, 1 meter klasser och ar blir oftast placerad!!!:laugh:

Har haft en häst på foder som va inriden som 12-åring tror jag att det var :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 508
Senast: Johannna1
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 341
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?