Rida in en ren tölt?

E

emjo

Om hästen hellre grisepassar än töltar hur får jag den att gå i ren tölt?;)

Sv: Rida in en ren tölt?

Finns jättemånga trådar om passtakt så sök här i forumet!!

Men grunden till en bra takt är lösgjordhet och att du får igenom halvhalterna ordentligt.
När dessa saker fungerar så kan man ta till vissa hjälpmedel som boots osv. Men i grunden så måste hästen lyssna på säte och tygel så att man får igenom bra halvahlter utan att den hänger i tygeln utan att den bär sig själv på bakdelen och med eftergift i handen.

Lycka till, men söker du på typ passtakt eller något liknande så får du säkert upp många trådar!

Vissa passtaktiga hästar kan ha problem med att dom är spända i ryggen. Och därför orkar dom inte bära upp sej och hänger på tygeln och takten blir passtakig och stel.

Min häst är också passtaktig, det har väl att göra med ryggproblemen som Poplan sa.
Jag brukar göra som så att när min häst är passtaktig böjer jag lite försiktigt inåt och utåt för att kunna hitta takten.

Inåt och utåt ? Jag brukar luta mej framåt (lätta lite på rumpan) så att hästen ska få fri rygg.

skulle rekomondera att sätta på hästen
ett par boots på frambenen.
funkar för mig, lycka till (:

jaa.. ställa hästen litegranna till höger och vänster funkar det oxå.
eller arbeta med öppna& sluta.. min favorit helt klart då svävar du :D:love:

Min häst är också passtaktig, töltar i öppna ett par långsidor och då släpper allt, sen så tickar han på i världens tölttakt :love:

Det finns massor med olika sätt att få en passtaktig häst att bli ren. Man kan ju börja med att fråga sig VARFÖR den är passtaktig? Spänd? Inte tillräckligt lösgjord eller samlad? o s v.
Sen får man prova sig fram vad som funkar bra på just ens egen häst.

Lite olika saker att prova:

* Rida hästen ställd
* "Störa balansen" genom att luta sig inåt/utåt lite hastigt, så den kommer ur "passtaktsgunget".
* Tölta i serpentiner
* Tölta i öppna
* Tölt-trav-tölt osv
* Galopp-tölt
* Tölt-halt-tölt-halt osv

En övning som jag provat på min häst med gott resultat är att tölta på ridbanan och göra halt i varje hörn - flytta bakdel eller framdel och så FORT iväg i tölt igen.
Denna övning aktiverar baken och hästen blir pigg och glad och får mycket framåtbjudning.

Det är en sak som är mycket viktigt på många passtaktiga hästar - framåtbjudningen. Rid mycket FRAM så hästen får "lösa sig själv".

Det här var lite olika saker att testa, efter ett tag lär man sig vad som funkar på just ens egen häst!

Böjning i bålen brukar hjälpa. Jobba med lösgörande i skritt innan du börjar med tölt.

Molvi skrev:
skulle rekomondera att sätta på hästen
ett par boots på frambenen.
funkar för mig, lycka till (:

Det brukar jag också göra, fast bara på tävling.

Yeahnny skrev:
Eller så kan man ta reda på grunden till problemet istället :idea: :angel:

Ja det är bäst att göra det från början, därför använder jag bootsen endast på tävling.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 537
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 854
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30