Rida in en fyrgångare på ett bra sätt

Sv: Rida in en fyrgångare på ett bra sätt

Ja, mamman hade inte heller jättebra kort tölt, lite fart skulle det vara.

Då vet jag vad som förväntas!

När jag menar halvhalt så tycker ajg det är självklart att en sån följs av en eftergift så eftergifter nämner ajg nite när jag skriver halvhalt;)

Så vi inte missförstår varann, jag var otydlig - med halvhalt. Jag använder tydligen ordet eftergift, dvs hästen ger efter för tryck bakifrån mot hand och ger då efter. Ger hästen inte efter utan biter fast i bettet blir det ju varken en riktig halvhalt och då ingen eftergift. Hm, jag kan tydligen verka förvirrande när jag skriver ;) .

Börjar rida in min "sjukskrivna" valack och han gick super, helt lätt på handen så det var en fröjd rida även om det bara var i barbacka och i skritt nu när jag satt igång honom försiktigt. Han har haft svårt sätta sej på baken och bära sej själv - kanske kanske kommer det om han blir bra, synas något resultat.

Eftergift på islandstränares vis går fetbort, det låser alla ryggverksamhet.
Viktigt är att hästen har koll på vilken gångart du ber om och kan utföra det väl, skritt trav och galopp.
Sen är det bara att samla skritten och be om mer fart i ett par setg utan att låsa höften så blir det ju tölt.

Eftergift på islandstränares vis går fetbort, det låser alla ryggverksamhet.
Viktigt är att hästen har koll på vilken gångart du ber om och kan utföra det väl, skritt trav och galopp.
Sen är det bara att samla skritten och be om mer fart i ett par setg utan att låsa höften så blir det ju tölt.

Vad menar du när du säger eftergift på islandstränares vis?

Jag har bara en erfarenhet av eftergift - bakifrån och fram, släpp i nacken med högsta punkt bak öron, mjuk o mun, resning, lätt i hand.

Exakt den menar jag går felbort på en unghäst, speciellt om man vill ha den att arbeta med ryggen.

Tar bort resningen, tar bort släpp i nacken och låter den gå väldigt lågt till den reser sig ärligt själv utan "islandseftergift".
Inte att förväxla med att gå med bakbenen släpandes efter sig och huvudet i backen.
Det lär ta ca 2 år.
MEN då får man skippa tölten och skippa tanken på tävlande på några år för hästen kommer att röra sig på ett sätt som är FEL; FEL och FEL ur islandsögon sätt.

Ok, då hänger jag med i vad du menar. Det har vi gjort första året vid inridningen (ifjol). Nu tycker jag han går fint och kommit upp, fått ryggmuskler.

Nu är tanken jag ska samla ihop honom med eftergift (söker i lång-låg form)som jag börjat med nu. För bråttom???

Du bör enligt min teori inte be om eftergift eller resning utan hästen ska ge dig den, det brukar ta 2 år.

Jag lärde min häst tölta när han var nästan 10 år. Jag började med att rida mycket dressyr så att han blev mjuk. Tänk på att skapa en stark överlinje. Hästarna kan lätt börja sätta muskler på underlinjen när man börjar töltträna om dom går fel. MvH

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 398
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
685
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 165
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka