Rida in en fyrgångare på ett bra sätt

Balderum Norr

Trådstartare
Tänk er nu scenarito - en fyrgånare med starka grundgångarter; skritt, trav och galopp. Bra balans i alla gångarter, enbart töltsättningen ger funderingar i ryttarens hjärna för att hitta bästa lösningen.

Hur är er metod för att stärka hästen och sedan börja med töltsättningen?

Vilka metoder (ridsätt/teknik) är viktigast?

Vad prioriteras under utbildningen?

Hur länge bör töltsättningen få vänta?

Sv: Rida in en fyrgångare på ett bra sätt

Hur gammal är hästen och är den inriden i grundgångarterna? Jag börjar alltid jobba unga fyrgångare så de hittar balans och form i sina grundgångarter. När de är trygga med det och förstår hjälperna kör jag en period mycket samlande övningar i skritt samt galopp men undviker trav så mycket som möjligt. Vill ju ställa om den från diagonalt till lateralt tänk... Övergår från samlande skritt till att tänka fram i tölt men bara några steg i taget. Jobbar mycket vid handen i detta skedet så jag har kontroll på hur hästen placerar sina fötter samt att jag då lättare/snabbare kan "hjälpkorrigera" utan att samtidigt belasta hästens rygg. Då upplever jag det som att hästarna fortare lär sig tölta utan att tvärsänka ryggen som annars lätt är fallet när man sitter på en mindre stark och inte färdigmusklad häst. Jobbar korta pass och med mycket övergångar skritt tölt skritt tölt. Länger töltsträckorna efterhand som hästen visar att den klara det. Väldigt individuellt hur fort de utvecklas, tålamod är en dygd när man har häst som du väl vet:D

Vänta inte för länge med töltsättningen för då blir traven mer och mer befäst vilket ofta försvårar för töltsättningen. Håller just på att töltsätta ett 7årigt sto som aldrig lärt sig samling i inridningen. Kröker på nacken och paddlar framåt och har förstås bara dragit ner huvudet och travat iväg när de tagit i henne eftersom hon inte förstår samlande hjälper. Det blir mycket jobb i onödan om man först ska banta bort olater och invanda beteenden. En korrekt inriden häst som inte har för mycket exteriören emot sig brukar fatta ganska snabbt men det är ju så mycket som spelar in. Lycka till!

På 4gångare sitter ju oftast grundgångarterna så jag brukar se till att hästen vet i vilken gångart jag vill att den ska gå, alltså vanliga skänklar, tygelhjälper, förhållande, drivande.
Rider enklare dressyr första tiden inann jag går över till tölt.
Det är ju så olika för alla individer, vissa behöver mer tid för att bygga upp styrkan för tölt medan, som en annan här skrev, vissa får svårare för tölt när man ridit mkt i grundgånarterna.
När man väl fått hästen att tölta tycker ajg man ska träna alla gångarter lika mkt så inget blir lidande, vissa mer, andra mindre.
Ridit in några 4gångare var tölten verkligen satt hårt inne, de arbetade jag så att de små sträckor hästen har tölt i långsamt tempo ska den vara 4 taktig, alltså kvalité framför kantitet.
Ökade sträckorna eftersom.
Visa 4 gångare går man gunga igång, där kan tölten sitta så långt inne att grisepass är ett stort framsteg & så tar man tölten därifrån.

Vill höra allmänt om "era bästa tips" för att komma igång med töltsättningen av fyrgångare med starka grundgångarter.

Hade hoppats på lite mer respons på tråden - men kanske är den för svår?

Det är alltid bra höra olika erfarenheter när man ibland känner man "provat allt".

Mitt tips är att rida hästen stark i grundgånarterna och få den att förstå alla hjälper. Stopp, gå, svänga, samling mm.
När det är klart kan det hjälpa att sätta boots eller sko den endast i bak. Sen gäller det att utrusta sig med ett enormt tålamod och skritta, samla skritten kort kort försöka få hästen att trippa lite fram, inget i handen och mycket på bakdelen öka sakta sakta och vid minsta tillstymelse till tölt steg berömma massor.

Några stycken.

1.Samla hästen så den nästan trampar på stället(man känner att den vill iväg) & skänkla & kolla om den tar några tölt steg

2.Gunga igång hästen, ibland är det bästa metoden att iaf försöka få hästen i grisepass & därifrån ta tölten

3.Samla & öka skritten eftersom så man får fram en kort tölt, korta sträckor.

Ibland kan boots bak hjälpa.

Eftergift, i ordets rätta bemärkelse, är A och O.
Med eftergift menar jag inte att hästen bara kröker på halsen utan det ska vara halvhalter där hästen ger efter och samlar sig i balans.
När hästen förstår halvhalter och reagerar som den ska för dessa, "rullar" man försiktigt upp från skritt till tölt.

ett tillägg:
Svara på halvhalter innebär ju inte bara att hästen förstår, utan den måste också ha muskler och balans till att kunna genomföra det man ber om. Den måste också ha framåtanda och "tycka det är roligt" att vara ridhäst.

ett tillägg:
Svara på halvhalter innebär ju inte bara att hästen förstår, utan den måste också ha muskler och balans till att kunna genomföra det man ber om. Den måste också ha framåtanda och "tycka det är roligt" att vara ridhäst.

Utmärkt tillägg!

Enligt mej är en 4 gångare med starka grundgångarter inte redo för tölt om man inte lärt den halvhalter, det är ju ngt som är otroligt viktigt i töltarbetet, först ska man nog koncentrera sig på såna enkla grundövningar.

Ja, halvhalterna bör ju sitta. Jag antar vi menar eftergift och halvhalt som samma sak då? Kraften ska komma från bakdelen och liksom sätta sej bakifrån och framåt om ni hänger med i hur jag tänker.

Sitter nu och rider in en fyrgångare och ofta sitter jag och funderar om det blir rätt eller fel. Han töltar gärna i nedförsbacke om han får gå i full fräs och själv bestämma (orolig för benen tar skada öhm då det blir brant på slutet i den backen). På plan mark blir det just inget. Tänkte lämna det därhän och enbart träna "sättningarna", halvhalt/eftergift i skritt (går utmärkt) trav (går ganska bra) och galopp? Funderar om jag har för höga krav, snart sexåring valack med vilja (dvs rör sej fritt framåt till man ber honom stanna).

När jag menar halvhalt så tycker ajg det är självklart att en sån följs av en eftergift så eftergifter nämner ajg nite när jag skriver halvhalt;)
Många hästar har ju lättare att tölta i nedförsbackar men jag tycker du ska försöka sakta ner hästen så det blir nedförsbacken på hans vilkor men farten på dina villkor.

I början kan det vara svårt att tölta i kort tempo så då kan man låta hästen tölta bara den går i tölt men de flesta hästar jag ridit har snarare haft problemet(nu menar jag 4gångare med töltsvårigheter) att öka eller gå mellantempo, de har jag jobbat upp i tempo eftersom jag har fått in tölten i kort tempo.

Om din valack har vilja, kan det inte vara så att han helt enkelt tycker tölten är obehaglig för att han måste jobba & du samlar honom & han därför försöker dra ifrån i nedförsbackarna?I såna fall skulle jag definitivt kräva kortare tempo eller börja träna tölten på rak väg, så han inte försöker smita, vilket är lättare i nedförsbackar än rakt plan.
Vissa häsar som har svårt för tölten behöver amn kanske låta få mer arbete i grundgångarterna medan andra är bra att inte vänta för länge med i tölten & eftersom du känner din häst bäst så är det upp till dig:)

Sen kan jag trösta dig med at jag har en valack som är 7 år som fortfarande tävlas lätt klass för att han inte får upp fart i tölt & blir för travtaktig, jag räknar med att vi kommer få arbeta minst 2 år till med töltsättningen & så är det ju med vissa hästar, alal är olika individer, ändå har han kommit långt jämfört med när jag började rida honom & han inte hade det minst tölt i sig alls, trodde han var 3 gångare:angel:
Samt att en domare jag pratade med i sommras hade tölttränat en häst 3 år & nu kunde de ta sig fram 10-20 m i tölt så jag tycker inte alls att du ska stressa eller vara orolig över hans utveckling!

Strunta i den snabba tölten den går på skjutkraft och underminerar det äkta töltarbetet. Den finns där och kan "läggas" som pass vid behov, den behöver ni inte träna på.

Rid som Skulla säger noggrannt och långsamt och hitta tölten i skritt-tölt-tempo några få steg i taget med ÄKTA bärighet, gärna i öppna eller sluta så du inte får häng i tygeln och stärker ett bakben i taget, och sakta ner innan hästen inte orkar mer. Lägg töltpassen när hästen VILL öka farten typ på hemväg.

Viktning med tyngd på bakfötterna och lätt tåriktat fram (ta av framskorna är ett bra tips) underlättar för hästen att tänka fyrtakt ist för upp i trav när skritten ökas i samling.

Och det allra viktigaste: Dra ALDRIG upp huvudet. Strunta helt i nosen. Rid BARA bakifrån.

Ligger hästen på så du måste bromsa och tygeltag krävs, välj en sträcka den är lugnare på. Eller parkera i baken på en häst i lagom fart.

Jag har en 12-åring som klarar kort tölt och det är väl allt. Där blev mycket fel vid inridningen. Nu har han varit "sjukskriven" pga skada och ska sättas igång försiktigt nu, får börja om från början där. Tävla är inget att tänka på alls ;-)

Min yngre är lättare och har vilja att gå fram - men samtidigt för bekväm för att behöva ta i så jag antar att det är då han gärna tar full rusch i nedförsbacke för att slippa undan.

Eh....lugnare sträcka har vi nog ingenstans men han stannar för rösten för det mesta eller one reining stop om så behövs så jag slipper sitta o dra som jag inte vill heller. Han tycker allt är roligt och går överallt. Det är nog bara sista biten hemåt, 100 m som han tar det väldigt lugnt.

Han töltar gärna och har gjort det på volt vid träning men jag TROR han är för bekväm trots han har så mycket spring i benen. Allt ska liksom gå snabbt och lätt. Sitta o tragla i skritt mot tölt tycks vara blaj. Där far han fram som en raket istället för att rulla fint mot tölten trots jag driver försiktigt.

Får jobba med lydandet ;-) så vi kan rida långsamt. Måste fundera hur !!!

Eh....lugnare sträcka har vi nog ingenstans men han stannar för rösten för det mesta eller one reining stop om så behövs så jag slipper sitta o dra som jag inte vill heller. Han tycker allt är roligt och går överallt. Det är nog bara sista biten hemåt, 100 m som han tar det väldigt lugnt.

Han töltar gärna och har gjort det på volt vid träning men jag TROR han är för bekväm trots han har så mycket spring i benen. Allt ska liksom gå snabbt och lätt. Sitta o tragla i skritt mot tölt tycks vara blaj. Där far han fram som en raket istället för att rulla fint mot tölten trots jag driver försiktigt.

Får jobba med lydandet ;-) så vi kan rida långsamt. Måste fundera hur !!!

Låter som att din häst inte arbetar med speciellt mycket bärighet utan mest bara springer iväg. Alltså använder en stor del skjutkraft.
Han kanske inte orkar bära sig i kortare tempo.
Får du igenom halvhalter när du töltar eller rusar han bara framåt?
Mitt tips är att skritta, gör halt, tölta några steg och när han vill springa fortare/ börjar springa fortare saktar du ner till skritt, gör halt och börjar om.

När han varit duktig och gjort rätt. Beröm honom och låt honom springa fram i galopp så han även får tänka framåt och får göra det han vill.

Ja, springa rejält och galoppera är väl det bästa han gillar. Han galopperade sej igenom större delen av sin uppväxt.

Har jobbat med markarbete och tömkörning, då går han lugnare och är bättre koncenterad.

Ska jag vara ärlig så får jag inte igenom halvhalt eller eftergift i tölten. Där lägger han sej gärna på och rusar framåt - får han gå fritt och fort så töltar han, bromsar jag blir det en rejäl blandning av femtielva gångarter.

Långsam skritt mot tölt är ingen höjdare ännu, eller *går inte alls*

OBS! Det är ingen spänd häst. Han är så cool och mjuk i kroppen, en massör gått igenom, svansen är alltid lös och ledig, han ligger på rygg o vilar i boxen och trygg överallt då vi åkt på kurs mm. Dock något okoncenterad och hälsar så gärna på folk som går förbi ;-) Dvs stoppar huvudet i famnen på dem. Öhm. Mycket glimt i ögat och troligen överintelligent ;-))))

Träna på bana eller i ridhus då där du kan böja honom i öppna mot staketet och få tag på honom på så vis. Hans pappa hade heller ingen bärighet i kort tölt så du kan få jobba länge men det finns ingen genväg.

Du måste få ner tempot och in energin i bakbenen så de BÄR på lös tygel utan fart.

Idag gick det faktiskt bra. En fördel sitta här och diskutera med olika människor - det blir ensamt hemma med egna funderingar och tankar. Tackar och tar emot!

Han har tydligt lätt för sej, och det hade jag hoppats på med hans mamma som hade väldigt lätt för sej också, tölt och trav är hennes bästa gångarter (hon på min avatar och halvbror)

Kanske var han lite trött idag, pälsfällning och +9 grader ute? Jättebra koncetration och lyssnade fint, gick jättebra i skritt mot tölt och höll flera meter - allt i lugnt tempo och med lös tygel. Helt fanatstiskt! Ibland känns det att det här livet är värt allt.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 398
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
685
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 165
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka