Sv: Rida in en fyrgångare på ett bra sätt
När jag menar halvhalt så tycker ajg det är självklart att en sån följs av en eftergift så eftergifter nämner ajg nite när jag skriver halvhalt
Många hästar har ju lättare att tölta i nedförsbackar men jag tycker du ska försöka sakta ner hästen så det blir nedförsbacken på hans vilkor men farten på dina villkor.
I början kan det vara svårt att tölta i kort tempo så då kan man låta hästen tölta bara den går i tölt men de flesta hästar jag ridit har snarare haft problemet(nu menar jag 4gångare med töltsvårigheter) att öka eller gå mellantempo, de har jag jobbat upp i tempo eftersom jag har fått in tölten i kort tempo.
Om din valack har vilja, kan det inte vara så att han helt enkelt tycker tölten är obehaglig för att han måste jobba & du samlar honom & han därför försöker dra ifrån i nedförsbackarna?I såna fall skulle jag definitivt kräva kortare tempo eller börja träna tölten på rak väg, så han inte försöker smita, vilket är lättare i nedförsbackar än rakt plan.
Vissa häsar som har svårt för tölten behöver amn kanske låta få mer arbete i grundgångarterna medan andra är bra att inte vänta för länge med i tölten & eftersom du känner din häst bäst så är det upp till dig
Sen kan jag trösta dig med at jag har en valack som är 7 år som fortfarande tävlas lätt klass för att han inte får upp fart i tölt & blir för travtaktig, jag räknar med att vi kommer få arbeta minst 2 år till med töltsättningen & så är det ju med vissa hästar, alal är olika individer, ändå har han kommit långt jämfört med när jag började rida honom & han inte hade det minst tölt i sig alls, trodde han var 3 gångare
Samt att en domare jag pratade med i sommras hade tölttränat en häst 3 år & nu kunde de ta sig fram 10-20 m i tölt så jag tycker inte alls att du ska stressa eller vara orolig över hans utveckling!