Rida in en äldre häst?

A

Aziza

Hej,
Jag har ett arabsto som har gått som avels sto hela sitt liv.
Hon är 11år iår och kan ingenting, absolut ingenting.
Man kan hantera henne hur bra som helst.
Men hon har ingen utbildning, har aldrig haft träns osv.

Min fråga är; Är det lämpligt att rida in äldre hästar? :confused:
Åå; Brukar man göra det?
Och hur ska man börja?
En äldre häst har ju fått personlighet och vet mer vad den vill, om ni förstår vad jag menar :)

För jag har aldrig hört att man har gjort det.
Anledningen att jag har denna tanke e att jag har fått frågan;
Ska du inte rida in henne?
Egentligen har jag inte tänkt på det.
Men det har fått mig att fundera på det.
Jag tänkte att hon skulle få ett "rikare" liv.
För nu ska hon inte ha några föl på några år, tänkte jag.

Jag hoppas att någon där ute kan hjälpa mig... :banana:

Sv: Rida in en äldre häst?

jag red in min häst när hon var 20, de gick jättebra och hon älsakde det:D

Jag köpte mitt PRE sto som 8 åring, i princip ohanterad. Håller på med inridningen för fullt. Går hur bra som helst.

Äldre ston brukar ha mycket egen vilja och är självständiga, speciellt om dom har haft föl att ta hand om. Kanske krävs det lite extra finkänslighet och respekt från din sida, som Kyra K. säger: "En vallak säger man till, en hingst ber man och till ett sto skickar man in en ansökan i tre exemplar". Det krävs kanske fem exemplar till ditt sto i och med att hon är såpass gammal?:rofl:
Annars har hon ju hunnit bli vuxen och klok, och du slipper alla unghästnojjor, som spök och busåldern. Skönt!

Jag tycker att det låter som en utmärkt idé, och i och med att hon är hanterbar så har ni ju en bra grund att stå på.

Lycka till! :)

Jag köpte ett arabsto som gått som avelssto och hon va inte inriden. Henne red vi in son 18 åring och det funkade hur bra som helst...hon han till och med, tävla lite dressyr...
Hon gillade ridningen, men blev aldrig så mjuk i kroppen som jag tror hon skulle blivit om hade ridits in tidigare..

Tack ska ni ha :)
Nu känner jag mycket mer säker.
Det här känns väldigt skönt att höra.

En fråga till,
Borde man ha en viss ridstil på en äldre häst?
Jag har antingen funderat på western eller akamdemiskt på en låg nivå.

Jag läste om ett islandssto som gått som avelssto tills hon blev 9 eller 10. Reds in på en månad eller två, och avelsbedömdes med jättefina poäng för ridegenskaper! Så visst går det:-)

Min kompis har en fd. travare som hon red in när han var ca 11-13 år . Han är nu en superfin hopp- oc dressyrhäst .

Om du är ute och går med henne och du känner dej riktigt säker med henne så kan du bara testa att hoppa upp . Bara sådär . Det förutsatt att hon är en lugn häst som gillar att prova nya saker . Går det bra så ha för vana att hoppa upp då och då under promenaderna .

Annars så kan du ju göra på det "vanliga" sättet med att sadelvänja , hoppa upp och hänga över ryggen o.s.v men jag gillar nog det andra sättet mer . Om nu har en bra kontakt med henne då .

Vilken ridstil du väljer spelar ingen roll , gör det som passar bra för er båda och som ni tycker är kul !

Tycker absolut du ska rida in henne, om du själv vill och orkar :)

Har ridit in min travartant, 10 år...9 när jag började. Hon hade också bara gått och lullat i hage samt fått några föl innan.

Största skillnaden mot att rida in unghäst var att hon ibland var mindre 'öppen' och mottaglig för impulser och intryck, vilket ju bara är naturligt då en äldre häst hunnit bilda sig en ganska bestämd egen bild av världen.
Jag tog det väldigt lugnt och lät det ta tid...fyra fem månader med arbete från marken innan jag började sitta på henne. På det sättet hann hon få lite muskler och även lite arbetsvana...det var en fördel i det fortsatta arbetet.
Nu är hon riden ungefär ett år, och är en konstig mix av trygg medelålders märr/gänglig fyraåring :D
Brukar presentera henne som 'min tioåriga unghäst' för nya bekantskaper ;)

Tror de allra flesta hästar verkligen gillar att 'ha ett jobb', att göra nytta och känna sig behövda. Min häst har blivit mycket gladare som ridhäst, hon älskar verkligen att arbeta.
Kan mycket väl bli samma med din!
Lycka till!

*kl*

Vad roligt att du frågar.
Vi har ett gammalt avelssto i stallet som stallägaren har fått av en bekant.
Stoet har inte gjort mer i sitt liv än att gå och skrota i hagen och klämt fram 8 föl och nu är hon under full inridning.

Förra ägaren var inte säker på om hon hade varit riden i sitt liv men trodde nästan det så en dag kom han hit satte på sadel och träns på hästen, gick ut i paddocken och klev rakt upp på hästen:D
stoet tog det hela med ro och lät sig bli ledd runt i paddocken några varv.
Men sen kom han fram till att det inte var hon som var riden, så hon fick en snabb inridning:angel:

En kompis till mig håller på med henne nu och har travat på henne när jag longerat dem, sen löshoppar hon och longerar henne själv en del med.

Visst har stoet mycket egen vilja, men är samtidigt lugn och klok, men ändå är det lite unghäst över henne...konstig blandning.
Men funkar gör det iaf.
Glömde säga att stoet är 18 år!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka