Rida in 5-åring

BusBarro

Trådstartare
Hej!

Jag har nyligen börjat jobba med en ny häst, en 5-åring (född 2011) som inte är inriden.
Hon är mycket hanterad så det är inga problem, har haft träns och sadel på sig men har en enorm sadelgjordstvång vilket är en av anledningarna till att hon inte är riden än..

Hon är väldigt nervös av sig och blir uppjagad av att bara gå ner till ridhuset och lösgaloppera. Därför tänkte jag kolla med er här om ni har liknande erfarenheter?
Jag vet inte riktigt hur jag ska börja med henne eftersom hon blir så nervös av "enkla" aktiviteter och att jag inte vågat spänna en sadelgjord på henne pga hennes sadelgjordstvång.

Hur hade ni lagt upp "starten" med en sådan häst?

MVH,
BusBarro
 
Hej!

Jag har nyligen börjat jobba med en ny häst, en 5-åring (född 2011) som inte är inriden.
Hon är mycket hanterad så det är inga problem, har haft träns och sadel på sig men har en enorm sadelgjordstvång vilket är en av anledningarna till att hon inte är riden än..

Hon är väldigt nervös av sig och blir uppjagad av att bara gå ner till ridhuset och lösgaloppera. Därför tänkte jag kolla med er här om ni har liknande erfarenheter?
Jag vet inte riktigt hur jag ska börja med henne eftersom hon blir så nervös av "enkla" aktiviteter och att jag inte vågat spänna en sadelgjord på henne pga hennes sadelgjordstvång.

Hur hade ni lagt upp "starten" med en sådan häst?

MVH,
BusBarro
Jag har avlat på ett sto som nedärvde sadeltvång. Det gick att komma förbi det på avkommorna men det tog lite längre tid med inridningen. Tror inte det finns någon universallösning som funkar på alla. Mina var framförallt känsliga/kittliga i armhålan och sadelgjordsläget där.

Mycket handlar om att de ska vänja sig. Att en gjord finns där och inte är orsak till panik. För egen del har jag haft gjord på dem långa stunder. Inledande panik och rädsla ger sig efter en stund för ingen orkar vara uppjagad länge.

Så för mig har långa pass med gjord gjort skillnad. En inridare som haft flera av mina hästar lärde ett sto att sluta bocka på kommando!

Det blir lätt så att man undviker gjord för att de reagerar. Jag tror att man får vara ihärdig och vänta ut. Många får resultat med tjock paddning under gjorden, med olika typer av svängda eller breda gjordar etc.

Får de bockattacker under ryttare så gäller det att vara sadelfast....:D
 
Är du helt säker på att den utöver sadelgjordstvången är helt frisk? Ingen KS, inget annat i rygg, ben, nacke etc? Känner du till dess bakgrund och vet att den faktiskt inte är påbörjad inridning men nåt gick fel etc?
Jag skulle be ägaren om en ordentlig undersökning så hästen inte har ont faktiskt.
 
Jag har avlat på ett sto som nedärvde sadeltvång. Det gick att komma förbi det på avkommorna men det tog lite längre tid med inridningen. Tror inte det finns någon universallösning som funkar på alla. Mina var framförallt känsliga/kittliga i armhålan och sadelgjordsläget där.

Mycket handlar om att de ska vänja sig. Att en gjord finns där och inte är orsak till panik. För egen del har jag haft gjord på dem långa stunder. Inledande panik och rädsla ger sig efter en stund för ingen orkar vara uppjagad länge.

Så för mig har långa pass med gjord gjort skillnad. En inridare som haft flera av mina hästar lärde ett sto att sluta bocka på kommando!

Det blir lätt så att man undviker gjord för att de reagerar. Jag tror att man får vara ihärdig och vänta ut. Många får resultat med tjock paddning under gjorden, med olika typer av svängda eller breda gjordar etc.

Får de bockattacker under ryttare så gäller det att vara sadelfast....:D

Hennes syskon har också haft tendenser till sadelgjordstvång så det verkar gå i släkten.
Jag har inte sett hur hon beter sig med gjord, det var innan "min" tid.. Men som du skriver, ta det lugnt och försiktigt och ge det tid. Vi har lånat en ELT gjord och ska testa den på henne, den sägs vara bra för hästar med sadelgjordstvång..

Tack för svar :)
 
Man gör de 'enkla' grejerna tills de verkligen blir enkla.

Stressar hon upp sig av lösgalopp, vad händer om du promenerar i ridhuset? (Dvs, skilj lösgalopp från manegen, är det manegen eller situationen som gör henne stressad)

Har ni tillgång till paddock så att ni på så sätt kan bryta mönstret?

Vad som funkade på Failponnyn var promenader. SÅÅÅÅ många promenader. På med gjord (sadel, tömkörningsgjord, elastisk täckesgjord) och promenera i skogen. Vi promenerade även på bana för att kunna gå i 20 minuter - spänna ett hål - gå ytterligare 20 min osv.

Sen gjorde vi inga uppsittningsförsök förrän herrn kunde gå frammåt, avslappnat, med 'normalt' spänd sadelgjord. Sen gjorde vi som vi brukade med 3 åringarna, fast långsammare. Verkligen fokus på att bygga upp övningarna ett steg i taget. Med hästar med sadeltvång är tid väldigt viktigt.

Vi testade också olika utformningar/märken på gjord för att verkligen hitta en som passade herrn (mao, den som störde minst, fanns ingen mirakel-kur, men vissa kändes helt tydligt mer än andra). Var också noga med att sadeln passar. på hästar som är extra-superkänsliga duger kanske inte en 'inridningssadel'

Ytterligare tips: se till att personen som sitter upp första gången är sadelfast/vet hur man skall trilla av. Se också till att minimera chanserna för att hästen skall kunna skada sig själv/nån annan första gången (inga hinder framme, ingen möjlighet att springa in i hindermateriel som står i hörnena osv)

Och som någon annan sagt: var säker på att det är sadeltvång och inte smärta.
 
Börjar hon ladda redan när du gör iordning henne?
I så fall skulle jag t.ex. tränsa varje gång hästen ska ut eller in i stallet, för att få in vardag i momentet och bryta laddningen till vad som kan tänkas hända efter.

Sedan kan det kanske passa din häst att göra vissa moment i boxen om hon känner sig trygg där.

Går det att vara ute i en trygg hage istället för ridhuset (eller ridbana) när ni ska göra aktiviteter? Något hon inte associerar med att behöva ladda. Ge det lite tid isf och försök bryta innan hon hinner stressa upp sig.
 
Börja med något enklare än fast gjord. Ha schabrak med täckes gjord först, så gör vi på unghästarna :) Spänn den tillräckligt hårt för att den inte ska åka bakåt, sedan gick vi över till longeringsgjord och efter det sadel. Vi hade också alltid säkerhetsrem som en brösta för att vi inte skulle behöva spänna gjorden till det yttersta från början. En bra grej för sadeltvångs hästar :)
 
Jag och en kompis red tillsammans in hästar. Hon stod på marken och jag satt på. Efter femton hästar tyckte vi oss tillräckligt erfarna att ta emot en sadeltvångshäst. Resårgjord från början och jobba mycket succesivt med tillvänjning av gjord. Tyckte hästen gick som en klocka.

Sen typ femte uppsittningen, hästen hade inte reagerat negativt en enda gång, så fullkomligt small det. Värsta rodeon som slutade med att hästen gick omkull och jag skadade ett knä.

Så man måste verkligen veta vad man gör, i vilken ordning och alltid "säkra" varje steg i inridningen tio gånger mer än på en vanlig häst.
 
Jag hade också börjat med att kolla upp hästen. Det är väldigt vanligt att sadelgtvång beror på ryggproblem.

Har den så rejäl tvång att man inte ens klarat av att rida in vete fasen om det inte är bäst att skicka till proffs på just tvångande hästar.

Som sagt kan det bli jäkligt farligt med en häst som bockar och reser sig i full panik Den har inte koll på annat än obehaget runt kroppen. De kan skada både sig och andra.
 
Tack för alla era svar.
Jag känner mig inte stressad alls att sitta upp på henne. Det är bättre att det går långsamt och bra än att jag skyndar och förstör något.
Jag har testat lägga sadel på henne i gången, ingen reaktion. Jag har kört med täckesgjord och spänt den relativt hårt, ingen reaktion. Däremot har jag lagt täcke på henne och då fick hon panik.
Jag har bara varit i ridhuset med henne hittills, har varit så otroligt mörkt på kvällarna så att gå ut och gå i skogen har tyvärr inte varit något alternativ men ska göra det en helg när jag kan vara där i dagsljus.
 
Tack för alla era svar.
Jag känner mig inte stressad alls att sitta upp på henne. Det är bättre att det går långsamt och bra än att jag skyndar och förstör något.
Jag har testat lägga sadel på henne i gången, ingen reaktion. Jag har kört med täckesgjord och spänt den relativt hårt, ingen reaktion. Däremot har jag lagt täcke på henne och då fick hon panik.
Jag har bara varit i ridhuset med henne hittills, har varit så otroligt mörkt på kvällarna så att gå ut och gå i skogen har tyvärr inte varit något alternativ men ska göra det en helg när jag kan vara där i dagsljus.
Min häst har sadelgjordstvång, dock har det aldrig hänt något när jag har suttit upp eller ridit henne. Detta tror jag beror på att jag från början har behandlat henne som en sadelgjordstvångs häst. Jag har haft henne från att hon var föl och första gången som jag la en täcksgjord runt hennes mage så la hon sig ner, det har även hänt vid ett tillfälle när jag sadlade henne i en stressig miljö. Jag har iallafall tränat väldigt mycket tolerans träning med henne och med det menar jag träna på sånt som hon tycker är jobbigt, som tex lägga på schabrak, lägga på täcke, ta av täcke, gå långa och många promenader med först täckes gjord och sedan med sadel. Jag har använt mycket positiv förstärkning genom klicker och godis. Nu är hon fem år och forfarande får hon godis när jag lägger på schabraket, när jag lägger på sadel och slutligen även när jag sätter på och sedan drar åt sadelgjorden. Hon tycker inte om det men står ut för att hon vet att det innebär godis, när jag sedan skall ta henne från stallgången så tar det några steg för henne att komma igång, hon spänner sig pga obehaget, jag leder henne lite och sedan sitter jag upp, ger henne godis för att hon står still och sedan drar jag sadelgjorden efter en stund och då får hon återigen godis. Allt detta kan verka väldigt omständigt men som sagt det har fungerat för oss och det har aldrig hänt att hon har reagerat när jag har suttit på hennes rygg. Så ge det tid, träna samma moment i många olika miljöer, använd gärna klicker och godis samt tänk långsiktigt och tänk på din egen säkerhet. Det kommer att gå :)
 
Liten statusuppdatering :)
Hästen har lugnat ner sig markant de senaste veckorna. Hon är nu endast något stressad i stallet.. men stor skillnad från att jag började med henne i november.
På fredag ska vi testa spänna sadelgjord på henne. Håll tummarna :)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej! Ska kanske börja rida en 5-åring som är inriden, kallblod. Men - har inte så stor erfarenhet av unghästar. Har ridit en 6-åring...
Svar
9
· Visningar
1 815
Senast: kryddelydd
·
Träning Har iväg min häst på tillridning då jag känt att min tid inte räcker och hon är lite för mycket häst för mig. Har känt mig osäker med...
Svar
14
· Visningar
1 620
Senast: mackan
·
Träning Tänkte höra hur ni lägger upp ridningen och vila när det gäller era treåringar. Jag satt upp på min innan årsskiftet och lät honom...
Svar
7
· Visningar
1 478
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp