Rida igång häst som stått.

N

Nostalgitripp

Jag är på gång att köpa ett 14årigt fullblodssto som stått väldigt mycket sista åren. Hon har bara blivit ridan lite från och till i flera år.

Därför blir det ju en massa jobb med att rida igång henne och jag undrar om någon här har tips på olika övningar och saker jag kan göra för att det inte ska bli så enformigt. Denna fullblodsdam är väldigt pigg och frammåt och blir nog lätt uttråkad av lättare ridning.

Skulle hon få välja själv skulle hon nog sätta igång med hårdträning. ;-) Men det får vänta tills hon har kondition till det! :)

Sv: Rida igång häst som stått.

det tar väldigt lång tid för senor, leder mm att bygga upp sig, det tar runt ca 1år. Så jag skulle ta det väldigt lugnt i början så att hon inte överanstränger sig, skulle bara skritta i början, gå i kuperad hage är bra träning på "fritiden". Har för mej det finns en nålad tråd om det här på ridning...
Men man brukar säga att igångsättningen ska ta lika lång tid som den har stått... sen beror det ju på såklart.
Varför har hon stått av och till i flera år? Vad har hon gått i för hage ?

Jo jag vet att det tar tid så det är självklart att jag ska låta det ta den tid som krävs.

Hon är avelshäst och har därför stått. Men hon har aldrig varit skadad eller sjuk. Hon står nu och har alltid stått i en stor hake med terräng.

Bra att du låter det ta tid :). Om det var jag skulle jag nog bara ut och skritta i skogen första månaden, ökat succesivt till runt 1 ½ h. Första veckan bara ut och skirttat, sen börjat träna lite på halter, flyttat nått steg åt sidan mm (beroende på vad hon kan) även ökat det succesivt. Sen skulle jag börjat trava lite och öka det succesivt. Sen börja galoppera osv. Börja ställa mer krav på form och att hon ska jobba rätt, när du känner att hon orkar.
Skulle nog även ta ut en ET eller kiropraktor som kollar så att hästen är rak innan du börjar rida igång den.

Håller med! Skritt är det överlägset bästa. Bygger upp hästen successivt med i princip ingen risk att överanstränga om man rider inom rimliga gränser.

Redan efter någon vecka kan du naturligtvis sätta in lite sträckor av lugn trav eller någon lugn liten galopp för att öka motivationen hos er båda när det börjar bli tråkigt att bara skritta, men turerna ska i huvudsak gå i skritt. Gärna i kuperad terräng. :)

Hon är välutbildad i grunden och tänkt att bli tävlingshäst men hamnade i avel istället. Hittade tråden om igångridning men nästan alla handlade om hästar som varit skadade. Mitt sto har aldrig haft en skada i sitt liv.

Jag hade som planering att bara skritta i början, gärna ute i skog och mark. Hur är det med klättring? Jag vet att man inte ska klättra allt för mycket neråt när hästen är i dålig form men uppåt?

Sen tänkte jag efter en månad börja med lite övningar i skritt för att det inte ska bli allt för tråkigt. Bommar och liknande. Tänkte även börja trava lite försiktigt på raksträcka efter ca en månad för att sen låta det ta den tid det tar och när jag sen känner att hon är redo börja med galopp.

skulle nog inte börja med klättring första månaden, att gå upp för någon backe som inte är så brant är ju en annan sak, men inte ut och klättra i sandtaget lr så i början.
Bommar är bra så hästen får lyfta på fötterna, och är även bra för bäckenet.

Jag menade mer som att gå i lite brantare backar, inte som i sandtag. :) Detta är också när jag passeratt första månaden och ska försöka göra skritten roligare. :) Uttryckte mig luddigt.

Jo någon brantare backe klara den säkert av efter en månad, bara man inte sitter och rider upp för den backen varje dag så :)

Jag har rekommenderat världens bästa bok i en annan tråd här för en helt annan anledning, men jag tror att den kan vara dig behjälplig också. Den heter 101 dressage exercises for horse and rider (finns på am*zon.com). Visserligen utgår den ifrån att hästen redan är i grundkondition, men där finns många roliga övningar som kan göras både i skritt och trav. Kolla upp den! Om ditt sto har stått så länge är hon säkert svag och stel, och lite lösgörande övningar kan ju vara bra att stoppa in i skrittarbetet.

Nej givetvis inte. :) Då blir det ju fort tråkigt. Man klättrar ju inte omkring varje dag ens när hästen är i toppkondition. :)

Jag ska ta och kika närmare på den boken! Tack :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 677
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar