rida i mörker?

Sv: rida i mörker?

Min teori är att vi då har mkt bra balans. Om man blir väldigt lätt åksjuk tex beror det på att man har bra balans sinne. Jag blir väldigt åksjuk om jag inte tittar på vägen. Måste alltid sitta vid fönstret på tåg osv. Kan absolut inte sova i bil, buss eller tåg. Blir ju samma sak att rida i mörker som att blunda när man åker bil. Man ser inget och kan inte orentera sig men "marken" rör sig ju. Yrsel uppstår då.........bara min teori...vet inte om det stämmer alls!
 
Sv: rida i mörker?

Själv så rider jag inte när det är mörkt av den enka anledningen att min häst har lite dålig syn, men jag promenerar gärna men honom på släta fina grusvägar!
 
Sv: rida i mörker?

jag tycker det är jätteolika från häst till häst hur bra de ser. vi har två som knatar på obekymrat både med och utan lampa, en som funkar med lampa och en inhyst gammal hästmadam som inte verkar se ett dugg trots lampan. själv har jag inte heller superbt mörkerseende direkt så när jag sitter på den nattblinda totton vinglar vi fram mitt i vägen och försöker gissa oss till var diket kan ligga och lurpassa:crazy:
 
Sv: rida i mörker?

En sak som inte går för mig är att rida i mörker med pannlampa när det snöar horisontellt. Jag blir skityr!
Jag försökte en gång, vi kom väl 100 meter innan hästen stannade och vägrade gå för att puckot han hade på ryggen satt och vinglade som i fyllan. Klok häst;) .
Så det avråder jag från.
 
Sv: rida i mörker?

Igår red jag ut kl 15:00.. då var det ljust ute.. jag kunde skymta solen mellan molnen..
När jag var tillbaks hem igen så var det svart ute.. efter 1 timme!!
Misstänkte att det skulle bli mörkt fort så jag hade pannlampan på mig..

men egentligen gilar jag absolut inte pannlampan.. dels för att den är så tung och min hjälm åker ner och sätter sig på ögonbrynen så jag inte ser något (ska köpa en mer passande hjälm snart).. sen är den ju helt värdelös! Pannlampan ger ifrån sig ett kalt nästan isblått ljus, som inte alls lyser upp mycket.. det enda som bli upplyst är huvet på min häst och han är isabell så han blir nästan kritvit.. Längre än så når inte ljuset..

Dock envisas jag med att ta med mig pannlampshelvetet pga att min totto är lite mörkrädd och för att vi rider mycket i skogen där det knappt kommer in ljus ens från månen (om den ens syns bakom molnen).. annars rider jag helst utan och bombar oss med reflexer..
 
Sv: rida i mörker?

Ja visst går det att rida i mörker men det är klart att det underlättar med en pannlampa.
 
Sv: rida i mörker?

har ridit massa i mörker i mina dagar...galopp på sträckor man vet är "säkra" osv.. sedan om man rider en hoppig häst som jag gjort mesta delen av livet får man vara beredd att parera ifall något läskigt skulle dyka upp (allt blir ju mycket läskigare i mörkret tyckte pållen med) men så var det i dagsljus med - större stenar va jättefarliga!

jag är iof student så jag har pållen på dagar jag inte har föreläsning/tidiga föreläsningar så jag åker alltid ut till stallet och rider i dagsljus....
 
Sv: rida i mörker?

Själv tycker jag inte om att rida i mörkret.. inte på Raider iaf.. inte för att jag vet om han är mörkrädd eller inte.. men i den skogen som man rider i är det typ bara tallar Villket jag tycker gör det läskigt, sen finns det ju säkert en och annan älg och nåt vildsvin också... dessutom har jag ingen att rida med så jag håller mig till att rida ut på dagarna då det är ljust.. hinner oftast inte på vardagarna utan får ta det på helgerna och sedan rida i paddoken när dte är mörkt;)
 
Sv: rida i mörker?

De e klart de går att rida när det är mörkt:) Jag och stallkompisen rider hela tiden (förutom på helgerna) när det är mörkt och vi travar och galopperar precis som vanligt :p Hästarna ser mkt bättre än vi och de e ju dom som ska se, vi behöver ju inte se för de e ju inte vi som ska springa :banana: Desssutom vet vi hur vägen ser ut så de är inga problem ( och vi rider inte på så värst låg växel heller :p )

Så rid på du bara ! :) :D
 
Sv: rida i mörker?

självklart går det att rida i mörkret! :D
Bara ni har mycket reflexer på..
Där jag rider använder vi röda blinklampor och om man är ensam sätter vi både en blinklampa framåt och en bakåt på hjälmen! De är jättebra och syns ju på långt håll, ett bra alternativ om man vill synas men inte ha pannlampa! :rofl:
 
Sv: rida i mörker?

Min häst verkar inte bry sig om det är mörkt när man rider ut eller inte. Vi rider som vanligt, bara lite jobbigt om man inte kan se gropar å sånt man är påväg mot... :crazy:
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
218
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 379
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp