rida i mörker?

T

tjohej

hejsan!
nu när det börjar bli så mörkt redan på eftermiddagarna har jag undrat över en sak... går det att rida ut i mörker utan någon pannlampa eller något annat ljus? typ skritta och trava litegrann. hur bra ser hästen egentligen?
tacksam för svar :D
 
Sv: rida i mörker?

Vi har inga lampor nånstans här, och ingen ridbana och inget ridhus. Jag är förvisad till skogen ;) med häst i näst intill tävlingskondis även vintertid.
Så visst går det alldeles utmärkt att rida i mörker. Använder ingen pannlampa eftersom jag helt enkelt inte gillar det. *se ögon i skogen-nej tack*
Hästarna ser def mkt bra och jag rider som vanligt även i mörker, dvs dressyr i skritt trav galopp. Ja förutsatt att man inte måste ge sej ut på stigar i skogen då. Men jag håller till på grusvägarna..
 
Sv: rida i mörker?

Jag rider med pannlampa av den enkla anledningen att vi behöver synas om bilar eller liknande skulle komma på småvägarna i runtomkring. Reflexer i all ära men när det är små, slingriga grusvägar så är det så lätt att komma i en liten ynklig kurva och bilen hinner inte se reflexerna förrän bilen är 3 meter från hästen så med en stark pannlampa ser bilisten är någon är på vägen.

Annars hade jag klarat mig utan lampan, man vänjer sig vid mörkret och så länge man rider på stigar man känner igen väl och som inte är branta som stup eller sväldigt steniga så är det lugnt. :)
 
Sv: rida i mörker?

Sålänge du håller dig till de ställen du och hästen känner till väl är det ingen fara, det får heller inte vara För backigt och stenigt. Inte bra att utmana ödet då det gäller snubbel:crazy:

Men ska ni däremot ut på vägar(även grusvägar) så rekomenderar jag starkt reflex+lampa med tanke på eventuelle bilar. Även på de vägar där det knappt kör några bilar alls i vanliga fall, det kan ju faktiskt vara så att det kommer en bil, så var alltid förberedd:)
 
Sv: rida i mörker?

Lampa osv behövs kanske inte (men det kan ju vara skönt att kunna se vissa saker)bara du har reflexer på dig så att du syns för bilar osv :D


ha det så kul ute i mörkret :)
 
Sv: rida i mörker?

Jag brukar rida i mörker. Skrittar och travar på vägar där jag känner til hur underlaget är. Tycker inte alls om pannlampa heller. Men reflex har jag massviss av, för bilar brukar kunna dyka upp.

Det bästa är när det är fullmåne, då är det superljust! :)
 
Sv: rida i mörker?

Jag är också tvingad att rida i mörker. Har pannlampa med mig, men tänder den bara för att lysa på mötande bilar. De bländar inte av annars.:devil: Passar på att rida lite extra när det är klart och fullmåne. Är det då snö också finns det inget häftigare än att galoppera på ett månupplyst gärde i full fart, eller ökad tölt på grusvägarna.:banana:
 
Sv: rida i mörker?

tack så mkt för alla svar :D det är inte det att jag inte vill rida med pannlampa, utan det är det att jag inte har någon just nu bara. vad bra att de verkar som att de funkar bra att rida utan lampa, då kanske jag vågar mig ut på en liten tur idag :banana:
 
Sv: rida i mörker?

Jag tycker det är skit det här med vintertid för alla ryttare, som kommer från jobbet eller skolan klockan fyra. Det är inte lätt med mörkret. Att dom inte bara kunde behålla sommartiden. När vänder det med ljuset egentligen?
 
Sv: rida i mörker?

Håller fullständigt med!
Ljuset vänder igen vid midvintersolståndet, alltså runt 21/12.
Intressant tråd, vi har samma problem här - inga elljusspår, bara svarta skogsvägar...
 
Sv: rida i mörker?

Tänkte på en sak angående det här i dag, att hästens ögon borde vara ganska dåliga på mörkerseende eftersom deras pupiller har den form de har. Kattens pupiller är ju vända "åt andra hållet", alltså lodrätt, och detta är för att de är extremt ljuskänsliga. För att kunna titta även när det är ljust, kan de ju båda stänga ögonlocken och pupillen, alltså både uppifrån och ned och från sidorna liksom... Men hästar och andra djur som har tvärtom, dvs pupillen horisontellt, kan ju inte vidga eller stänga pupillen lika mycket. Deras ögon borde därför inte vara lika ljuskänsliga och därmed inte lika bra anpassade till mörkerseende... :idea:
 
Sv: rida i mörker?

Jag tycker det är skit det här med vintertid för alla ryttare, som kommer från jobbet eller skolan klockan fyra. Det är inte lätt med mörkret. Att dom inte bara kunde behålla sommartiden. När vänder det med ljuset egentligen?

Vi borde helt enkelt ha rätt till tre timmars lunch varje dag...
eller hur :bump: :banana:

// M
 
Sv: rida i mörker?

Tänkte på en sak angående det här i dag, att hästens ögon borde vara ganska dåliga på mörkerseende eftersom deras pupiller har den form de har. Kattens pupiller är ju vända "åt andra hållet", alltså lodrätt, och detta är för att de är extremt ljuskänsliga. För att kunna titta även när det är ljust, kan de ju båda stänga ögonlocken och pupillen, alltså både uppifrån och ned och från sidorna liksom... Men hästar och andra djur som har tvärtom, dvs pupillen horisontellt, kan ju inte vidga eller stänga pupillen lika mycket. Deras ögon borde därför inte vara lika ljuskänsliga och därmed inte lika bra anpassade till mörkerseende... :idea:

Ja, fast jag tror nog att hästen har bättre mörkerseende än vad människan har.

Jag var ute och gick med min åring idag i en skog där han aldrig har gått förut. Det var nästintill mörkt och jag snubblade tittsomtätt, medans han gick på utan att snubbla alls...

En lampa stör ju dessutom mörkerseendet, så har man ingen värstingmodell, så tror jag att den stjälper mer än vad den hjälper. Såvida man inte har den för att varna bilister då förstås!

Malin
 
Sv: rida i mörker?

Håller med, jag var med om en "näradödenupplevelse" med min pålle som tyckte det var jättekul att tölta fort-fort på en mörk stig. Jag såg ingenting utan bara flöt med ovanpå allting utan nån referens till marken, skitläskigt. Men han såg naturligtvis marken annars hade han gått omkull.
 
Sv: rida i mörker?

Jag testade att rida med pannlampa men hästen var livrädd för ljuspricken i mitten som blir. smart häst.
Reflexer kör jag med, på hästens ben, reflexbrösta, ländtäcke i reflex och reflexväst på mig. Det funkar.
 
Sv: rida i mörker?

Jag har en lite halvtaskig pannlampa, men jag känner mig lite tryggare med den i alla fall. Man behöver inte vara orolig för att krocka med en älg i mörkret.

Så länge man rider på vägar man känner till så brukar det väl gå rätt så bra att rida på som vanligt tycker jag. Men det är så förbaskat trist att rida i mörkret, hälften av nöjet försvinner ju. För inte är det särskilt mysigt att fumla fram i mörkret, kallt är det också.
 
Sv: rida i mörker?

Det går utmärkt att rida i mörker..eller tja...allt är rellativt. Ibland tänker jag att man lika gärna kan blunda...ser ju ändå inget eftersom det är så mörkt..hi hi. Jag rider bara där jag vet hur underlaget är, rider inte rakt ut i skogen där det är stubbar och stenar och sånt.

Jag rider som vanligt, travar och galoppar. Jag blir dock lite yr när jag travar i mörker....skumt.....jag måste ha ruggit bra balans då eller?? *funderar*
 
Sv: rida i mörker?

Jag blir också yr när jag rider i mörker... Undrar vad det kan bero på? :confused: Annars går det alldeles utmärkt att rida när det är mörkt, hästen verkar inte bry sig ialla fall. :rofl:
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
218
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 379
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp