Rida i form utan lösgörande arbete?

Sv: Rida i form utan lösgörande arbete?

*KL*

Sen är ju termen "låg och rund" bedömninsbar ;)

Jag har tom fler uttryck.

Unghästform, lång och låg, förväxlas ibland med formen "framåtstupa sidoläge".
Den rätta är en rätt arbetad häst på tygeln , ej bakom lodplan, men manken kan vara högsta punkt, men oftast med nacken i nivå med manken , den felaktiga är en häst på bogarna, aldrig helt rakställd och gärna med nosen bakom lodplan och manken som högsta punkt i ett som sagt "framåtstupa sidoläge"scenario.
Denna form värmer jag upp i (förhoppningsvis inte den felaktiga;)) Dock kanske max 5 varv åt varje håll, så vi pratar ju kanske inte ens 5 min.

Lång och låg, min "form" jag vill ha när jag longerar, dvs unghästformen med en ibland rundare form dock, den får ta in nosen om den samtidigt blir ännu rundare över ryggen, dvs den går "rätt" i "unghästformen" men tillåts bli djupare som när man travar av hästen efter ett arbetspass. Och då är ju självklart manken högsta punkt på hästen.
Denna form avslutar jag alltid med. (kanske som uppvärmningen, max 5 varv åt varje håll)

Djup och låg = rollkur tänket men kanske inte lika "skarpt" som rollkur, försöker undvika men kan nog hända att jag rider i ibland. Men är för mej att lösgöra hästen MER. Nåt funkade inte när jag tex ställer, tar inte skänkeln ordentligt då "tar jag i" med denna form (oftast tar dock hästen snarare UPP huvvet och går i en för mej def inte önskvärd form ;) )

Rollkur= inget jag vet så mkt om och tror inte jag rider i den formen alls.

Tävlingsformen= förhoppningsvis det domarna vill se ;) Och där är jag nog väl svensk (i en annan tråd får ju bla Tinne lite skit för att hon träningsrider sin häst som på "tävling" om jag förstått kritiken rätt) och det försöker ju jag med göra, jag tränar på rörelser för att de ska bli så bra och tävlingsmässiga.
Exempel jag tränar inte skänkelvikningar i lång och låg form och samlingen kommer ju mkt automatiskt vid öppna/sluta osv.

Så nog kan man säga att jag rider som om jag red på ridskola fortfarande men med kortare intervaller än de man använder på ridskola då som många säger man kommer ju till ridning MKT fortare på sin egna häst när man rider den så ofta som man gör. Och ridskoletänket sitter ju kvar typ i ryggmärgen för att man är ju upplärd så =)
 
Sv: Rida i form utan lösgörande arbete?

/.../
Ang tagen bakdel så rider jag alltid med hästen böjd, inte bara ställd... men det är kanske lite olika det med?



Äsch. Ja, givetvis. :angel:

Tagen bakdel har väl inte riktigt samma krav som en korrekt sluta dock, det brukar mer vara en sluta-tanke. Men ja, den är böjd.
 
Sv: Rida i form utan lösgörande arbete?

En välutbildad häst behöver man i regel inte "jobba lösgörande" med för att den ska gå i form, den ska gå på tygeln och i (någorlunda) form från att man tar tygeln, mer eller mindre. Sedan fortsätter man att jobba med den och kan gradvis jobba med formen såklart. Dock hänger mycket på ryttarens egen skicklighet, och att kunna känna skillnaden när en häst knäpper av & inte, samt vilka åtgärder som är lämpliga för att motverka det.
 
Sv: Rida i form utan lösgörande arbete?

Fast välutbildad innebär inte tränad. En häst kan vara välutbildad men ha varit hagprydnad i två år, och vara stel som en pinne. Så den biten håller jag inte med om.

Detsamma kan en häst vara relativt lågt utbildad, säg lätt klass, men ändå vara väl genomriden och mjuk i kroppen. Då är den framme för skänkel och "suget" i handen finns där direkt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 112
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har för mig att jag tidigare har skrivit lite om mina funderingar kring ridning och teknik, men just nu kan jag inte hitta tillbaks...
Svar
0
· Visningar
530
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp