Rida i form utan lösgörande arbete?

finapina

Trådstartare
Hej, nu kommer en kanske korkad fråga...Jag vet inte om jag missuppfattat detta. I min ungdom (när jag var en duktigare ryttare än nu...) red vi alltid lösgörande arbete på lektionen innan vi började försöka "plocka upp" hästen i formen.Ofta gjorde övn också att hästarna på naturlig väg började "söka sig framåt, neråt" som ridläraren sa.Hästen skulle bli fysiskt o mentalt avspänd. Nu när jag rider i privathäst- kretsar hoppar många hästägare direkt upp på hästen o börjar skritta fram den i form. Jag trodde man måste värma upp hästen, lösgöra den innan den man kan börja rida den i form.Men kanske jag förstått fel??? O en till fråga: I tagen bakdel, ska hästen då gå rakriktad men med bakdelen in???
 
Sv: Rida i form utan lösgörande arbete?

Som jag ser det så använder man lösgörande arbete OM hästen behöver lösgöras. Jag rider både egen häst och ridskolehästar och det är en viss skillnad. Ridskolehästar rids till stor del av orutinerade ryttare och de bygger lätt fel muskler och bygger även upp spänningar vilket kräver mer lösgörande arbete.
Sätter jag mig på min egen så räcker det att jag tar tyglarna och driver lite med sitsen så går han i form. Det räcker alltså att värma upp för att kunna börja arbeta optimalt.
 
Sv: Rida i form utan lösgörande arbete?

Som jag ser det så använder man lösgörande arbete OM hästen behöver lösgöras. Jag rider både egen häst och ridskolehästar och det är en viss skillnad. Ridskolehästar rids till stor del av orutinerade ryttare och de bygger lätt fel muskler och bygger även upp spänningar vilket kräver mer lösgörande arbete.
Sätter jag mig på min egen så räcker det att jag tar tyglarna och driver lite med sitsen så går han i form. Det räcker alltså att värma upp för att kunna börja arbeta optimalt.

Håller med.

Och *delvis kl* så är ju att låta hästen arbeta i en bra form (balanserad häst med bra takt som ger fördelaktigt arbete genom hela kroppen ser jag som "arbeta i en bra form") också "lösgjörande" tänker jag. Stämmer det?
 
Sv: Rida i form utan lösgörande arbete?

Trådens rubrik och det du skriver sen blir nästan två olika saker tycker jag... Ser det också som viktigt att man försöker låta formen komma för att hästen faktiskt får förutsättningarna till det och själv hamnar "på tygeln" och inför det kan man ju få jobba en del med grundjobb för att försöka ge hästen förutsättningarna till det (eller sig själv för den delen).

Men att jobba hästen i form utan att rida lösgörande tycker jag inte behöver vara fel, tvärtom tror jag inte det är bra att överdriva lösgörande jobb särskilt innan hästen har hållning nog för att avlasta istället för att bara börja kompensera på andra vis. Men att lösgöra skallen och att lösgöra kroppen är stor skillnad! :)
 
Sv: Rida i form utan lösgörande arbete?

En häst ska alltid gå i rätt form, dom ska alltid arbeta och bära ryttaren rätt. Sen finns det ju olika sortes form, man har hästen i den formen som krävs för att komma åt det man vill.

Jag rider alltid min häst i en rundare form i början så han får stretcha ut musklerna och värma upp dom innan jag rider ihop honom, i den uppvärmningen ingår lösgörande rörelser.
Sen värmer jag oftast upp min häst från marken, jag sitter aldrig på honom och skrittar fram eller skrittar av, ev så skrittar jag fram i skogen och då är det bara att börja trava/galoppera när jag kommer in i paddocken.
 
Sv: Rida i form utan lösgörande arbete?

kl

tycker du har fått bra svar och som jag också tänker i stora drag, men vill tillägga att jag alltid skrittar på långa tyglar innan jag kortar upp lite. Olika på olika hästar. Jag skrittar oftast igång från marken, men vill ändå känna på hästen lite på lång tygel och ge den en chans att ställa om till att ha ryttare på ryggen innan vi börjar så att säga. Dessutom behöver jag känna igenom min egen kropp för att hitta spänningar, låsningar osv innan jag börjar rida - det gör jag alltid på lång tygel (tar även många små skrittpauser på lång tygel där jag gör samma sak)

En viktig poäng är som Speedway säger - ridskolehästar har oftast inte rätt muskler och kondition osv för att arbeta i en ändamålsenlig form direkt från start. De behöver generellt mer lösgörande och uppmjukande arbete innan de kan arbeta rätt med sin kropp än vad en välriden privathäst gör.
 
Sv: Rida i form utan lösgörande arbete?

Tror folk lägger olika värderingar i vad "i form" innebär också. De viktiga grunderna tar tid att jobba upp för att få en riktigt bra rid-form, dessförinnan är dom bara mer eller mindre o-bra anser jag! :p
Och särskilt i det där inledande stadiet tror jag man ser väldigt olika på vad som är på god väg och vad som är en dålig form. Jag skulle t ex hellre inte ha någon krök i nacken alls och huvud i neutralläge än rida hästen "låg och rund" eftersom jag upplever det svårt i det läget att börja jobba med bakknän och balans. Alla har vi våra vägar till rom!
 
Sv: Rida i form utan lösgörande arbete?

Hej, nu kommer en kanske korkad fråga...Jag vet inte om jag missuppfattat detta. I min ungdom (när jag var en duktigare ryttare än nu...) red vi alltid lösgörande arbete på lektionen innan vi började försöka "plocka upp" hästen i formen.Ofta gjorde övn också att hästarna på naturlig väg började "söka sig framåt, neråt" som ridläraren sa.Hästen skulle bli fysiskt o mentalt avspänd. Nu när jag rider i privathäst- kretsar hoppar många hästägare direkt upp på hästen o börjar skritta fram den i form. Jag trodde man måste värma upp hästen, lösgöra den innan den man kan börja rida den i form.Men kanske jag förstått fel??? O en till fråga: I tagen bakdel, ska hästen då gå rakriktad men med bakdelen in???


Funderade på din fråga ett tag, och ögnade sedan igenom vad alla andra hade skrivit - det verkar som alla tolkat dig lite olika. :p

Jag tänker rent generellt att man alltid måste värma, jag kan inte bara hoppa upp i sadeln och omedelbart börja "plocka upp den i formen" - hur man nu anser att det ska göras rent praktiskt... Ibland ser man ju hästar som verkligen nickar höger-vänster-höger-vänster för att ryttaren ska "plocka" in näsan. Fulridning kallas det.

Däremot om man menar "hästen på tygeln" som i att den är framme för skänkeln och att suget fram till handen finns där - då vill jag det hela tiden när jag har kontakt. Men det betyder inte att den måste vara kort i formen, eller rund för den delen. Den kan ha näsan rätt fram, men den är "med", den kliver på, suger framåt och jag kan korta-länga-runda efter behov, och utifrån vad vi gör för tillfället.

Värmer upp ute i skogen - det är trevligare än att rida tio varv i en manege/paddock på lång tygel. Hästen får lyfta på fötterna och sänka näsan för att titta var han går, vi klättrar uppför och nedför små backar, etc. Man får mycket gratis.

Tagen bakdel är förstadiet till sluta - hästen ska gå på tre spår, ytter fram, innerfram och ytterbak, samt innerbak. Den är ställd i rörelseriktningen. Du tänker att du precis ska avsluta en volt, men väljer att gå rakt fram istället för att avsluta volten och rida ut på spåret. Hästen är ställd som i den sista sekvensen av volten. Hänger du med?
 
Sv: Rida i form utan lösgörande arbete?

Jag skulle t ex hellre inte ha någon krök i nacken alls och huvud i neutralläge än rida hästen "låg och rund" eftersom jag upplever det svårt i det läget att börja jobba med bakknän och balans.

Fast det blir också galet, låg och rund kan ju hästen bara bli om hästen välver rygg och nacke. Rida i låg form där den stretchar ut rygg och nacke och får med sig bakbenen är ju en förutsättning för att sen kunna rida ihop hästen mera. Låg och rund innebär ju inte att hästen är ihopdragen eller går med nosen in i bringan och på det sättet släpper ryggen. Låg och rund för mig är att hästen har manken som högsta punkt utan att falla innanför lodplan.

I neutralläge så händer ju inte särskillt mycket med ryggen eller bakbenen, man behöver ju suget framåt och att hästen tar för sig och tar ut steget lite för att det ska hända något. Lite kraft bakifrån utan att hästen bara springer, det upplever inte jag fungerar särskilt bra om hästen går i neutralläge. Fast jag ser kanske neutralläge på ett annat sätt än du.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rida i form utan lösgörande arbete?

Vi har nog lite olika filosofier då misstänker jag! :p
Lång och rund är enligt mig inte samma som att börja använda bakbenen på ett bra sätt, vilket i sin tur är ett kriterie för att ryggen ska kunna användas på ett bra sätt. Men det kan lätt bli en fälla att man egentligen inte lyckas jobba fram rätt kriterier därför att det kan kännas och se ut hyfsat trevligt ändå, men är lika stort steg (om inte större...) till att börja jobba rätt bakifrån. Med undantaget om man håller det låga bara så lågt att hästen fortfarande klarar att hålla egen balans utan att trilla i framvikt, vilket kan variera mellan olika hästar och dagsform, men det är inte så jag tolkar "djup och rund". Utan som att man har prioriterat den visuella längden av överlinjen och tolkar den höjda länden som bra ryggaktivitet. Länden - som egentligen är känslig för överstretching.
Men som sagt - det är bara mina åsikter och jag har full respekt för att det finns många olika åsikter i frågan! Alla blir vi saliga på vår egen lära. ;)
 
Sv: Rida i form utan lösgörande arbete?

Jag anser att en häst inte går i en trevlig form om den inte är lösgjord. Går den och är spänd så blir ju formen därefter, inte trevlig i mina ögon. Är den redan lösgjord från början så måste man inte rida lösgörnade lika mycket i början av passet som man måste på en spänd häst.

Som någon skrev tidigare, riskolehästar rids av många olika ryttare med olika stor kunskap, och kan ofta sätta fel muskler och pga det vara svårare att få lösgjord.

Medans min egen häst räcker det med att jag har ett lätt stöd i handen och driver lite med sitsen så är han med mig på hjälperna och går i en trevlig form, lösgjord. Men självklart kan det behövas mer lösgörande vissa dagar, det beror ju på dagsformen.

Jag rider alltid fram i lång och låg form, för att stretcha ut musklerna lite och för att komma igång. Tycker det känns shysstast mot hästen. :laugh:
 
Sv: Rida i form utan lösgörande arbete?

Min ponny är alltid som gelé i händerna redan när man sitter upp. Tar jag tyglarna och sluter om med skänkeln så är hon "på tygeln"
eller "går i form" sen så kan man ju alltid bättra på lösgjordheten och jag lägger ned 80% av varje pass på att få hästen ännu mer lösgjord.

Jag förstår inte riktigt vad du syftar på?

Menar du att man ska rida på halvlåga tyglar och låta hästen springa runt med huvudet i vädret innan man tar tygeln?

Min häst går alltid i form när vi gör lösgjörande arbete, hur ska den annars bli lösgjord om den inte arbetar rätt?
 
Sv: Rida i form utan lösgörande arbete?

Min häst går alltid i form när vi gör lösgjörande arbete, hur ska den annars bli lösgjord om den inte arbetar rätt?

Man måste nog prova att rida en alldeles genomsnittlig ridskolehäst för att fullt ut förstå att det inte är lika enkelt som att sätta sig på sin egna, förhoppningsvis välridna, häst. ;)

Jag har ridit mycket ridskolehäst i mina dagar och tycker generellt att det är mycket svårare och tar längre tid att komma till ett bra arbete med en sådan.
De jobbas ju inte på det sättet speciellt ofta så de har inte alltid styrkan att bära sig på det sättet man önskar. Dessutom är många av dom experter på att spara på energin. :angel:
 
Sv: Rida i form utan lösgörande arbete?

Jag börjar ALLTID med lösgörande arbete innan mer samling oavsett vilken nivå hästen är på. Alla som har lite vett i skallen gör så. Däremot inte sagt att hästen inte ska stöd vid handen. UpPvärvning ska ALLA hästar ha! Inte börja med samling direkt. Lösgörande arbete och riktig frammåtbjudning först å främst. SEN kan man börja plocka å gå in på mer detaljarbete. Men att skippa det lösgörande arbetet, aj aj... Man får inte stressa. Samlingen blir betydligt bättre med en riktigt väl lösgjord häst.
 
Sv: Rida i form utan lösgörande arbete?

Haha, Jo det är ju klart.

Men för mig så måste man sträva efter att hästen ska jobba korrekt, att rida lösgjörande arbete utan att ta tyglarna är för mig ett mysterium?
 
Sv: Rida i form utan lösgörande arbete?

Jag håller med - det slarvas (även på ridskolor). De duktiga ryttarna med väl genomridna hästar är mindre prbolem än de mindre duktiga med inte lika välridna hästar.

Man får ju inte länka - men om man googlar på ex vis suppleness warm up dressage hittar man en massa diskussioner - liksom en hel del bra tips :)
 
Sv: Rida i form utan lösgörande arbete?

Det håller jag verkligen med om - typ... :)

Lösgörande kan för ena hästen vara att få kliva på i fri skritt medan det passar en annan häst bättre med skänkelvikningar, böjda spår, ställd utåt sargen på långsidor eller vad det nu kan vara.

Jag har reagerat på att många sitter upp på hästen och direkt kortar tyglarna och börjar "jobba". Kanske är det så TS menar? Hästen måste ju få skritta igång först åtminstone, gärna utan ryttare för att sedan gå ett varv eller två i fri skritt innan man kortar tygeln och påbörjar sin uppvärmning och sitt lögörande arbete.

Ang tagen bakdel så rider jag alltid med hästen böjd, inte bara ställd... men det är kanske lite olika det med?
 
Sv: Rida i form utan lösgörande arbete?

Jag börjar ALLTID med lösgörande arbete innan mer samling oavsett vilken nivå hästen är på. Alla som har lite vett i skallen gör så. Däremot inte sagt att hästen inte ska stöd vid handen. UpPvärvning ska ALLA hästar ha! Inte börja med samling direkt. Lösgörande arbete och riktig frammåtbjudning först å främst. SEN kan man börja plocka å gå in på mer detaljarbete. Men att skippa det lösgörande arbetet, aj aj... Man får inte stressa. Samlingen blir betydligt bättre med en riktigt väl lösgjord häst.

Håller helt med här!

TS:

Man måste värma upp hästen innan den börjar jobba annars blir den stel och får ont i musklerna. En välriden häst behöver man kanske inte lösgöra så länge som en stel "ridskoleplanka" men den måste åtminstone checkas av att den går att böja, flytta för skänkeln och är mjuk i sidorna. Framåtbjudning är också väldigt viktig!

Börjar man samla hästen utan att den är lösgjord riskerar man att hästen tappar ryggen, knäpper av i nacken och att överlinjen inte hänger ihop. Hästen ska samlas bakifrån och fram och det är helt enkelt mycket lättare att göra detta på en häst som är lösgjord.
 
Senast ändrad:
Sv: Rida i form utan lösgörande arbete?

Vi har nog lite olika filosofier då misstänker jag! :p
Lång och rund är enligt mig inte samma som att börja använda bakbenen på ett bra sätt, vilket i sin tur är ett kriterie för att ryggen ska kunna användas på ett bra sätt.
Hästen ska gå i en uppförsbacke även i låg och rund form, hästen ska aldrig trilla fram när man rider i den låga formen, den ska behålla ryggen även där. En lägre och rundare form är ju ett litet måste för att hästen ska kunna sätta under bakbenen. Jag ser så otroligt många rida sina hästar i låg form med nosen i backen och bakbenen 3 meter efter, sån form ger inte mycket annat än slitage på frambenen.

Utan som att man har prioriterat den visuella längden av överlinjen och tolkar den höjda länden som bra ryggaktivitet. Länden - som egentligen är känslig för överstretching.

Jag har lärt mig att hästen ska bära ryttaren rätt, hästen ska höja ryggen oavsett form man rider hästen i och oavsett kondition hästen är i. Att man rider hästar i lägre form innan man rider upp dom är ju för att ju högre form desto starkare måste hästen vara för att kunna bära ryttaren rätt. Att rida hästen i en låg form utan att ha med sig bakbenen och ryggen ger ingenting.

När jag rider min häst i en lägre form så är hela överlinjen rund, rygg och nacke hänger ihop. Sen är ju det viktigaste att variera formen under passet. Ingen form är nyttig att rida i för länge.
 
Sv: Rida i form utan lösgörande arbete?

Finns såklart alltid bra sätt att göra saker på och mindre bra sätt, och olika fällor med allt. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 112
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har för mig att jag tidigare har skrivit lite om mina funderingar kring ridning och teknik, men just nu kan jag inte hitta tillbaks...
Svar
0
· Visningar
530
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp