Rida i form med hackamore...

finapina

Trådstartare
hur funkar det? Tar hästen liksom stöd av det på ngt vis , likt ett vanligt bett som ligger i munnen? Ska man använda sig av samma principer som när man rider på bett för att nå formen? Eller??? H. Oerfaren på hackamore, glad för svar.

Sv: Rida i form med hackamore...

Jag har börjat rida min häst på hackamore eftersom han inte är helt bekväm på bett. Jag har hört att det brukar fungera bättre i början så vi får se sedan men just nu går han jättebra på det. Nedan är sådant som jag upplevt, det är första gången för mig också med detta bett.

Det går inte att ta tygeltag på samma sätt med ett hackamore. Jag märkte ganska snabbt att min pålle går bättre på det om jag länger tygeln och tänker lite western när jag rider, alltså håller jag tyglarna med en hand och flyttar handen åt det håll jag vill svänga, han går då undan för trycket. Då går han ju inte med ett stöd i tyglarna men jag upplever ändå att han går i en trevligare form än på bett. Han bär sig själv vilket man ju också vill i all ridning. Jag kan också rida på två händer och kortare tygel mer "vanligt" i vilket fall han går med ett lätt stöd men det är lätt att det blir missförstånd gällande riktningen så då styr jag endast med vikten eller flyttar båda händerna för att svänga.

Formen ska ju komma ifrån balans och rätt tempo och allt det där så tyglarna ska ju inte ha så stor betydelse.

det blir svårt att hålla stöd på hackamore, jag brukar vara noga med eftergift, och lätta direkt när man gjort ett tygeltag med önskad effekt. Hästen får bära sig själv och gå i form utan särskilt mkt stöd från handen.

KL

Olika hästar funkar olika bra på hack, men vilken bra fråga!

Min ponny gick himla bra på ponnyhack, bara att hålla händerna stilla på rätt plats och rida 'från skänkel till hand' så gick han fint i form och jag fick ett jämnt ocg lagom stöd i båda tyglar, kändes som att rida med bett. Många andra hästar har jag istället upplevt att de hängt sig i handen lite på hackamore så jag behövt tänka på att rida mer positivt framåt.
Hae baea ridit på ponnyhack (korta skänklar) ska tilläggas.

En häst ska kunna bära sig själv utan att ta stöd i tygeln. Så det har ingen betydelse vad du har för bett/huvudlag eller om du inte har något alls.

Själv rider jag på sidepull eller i lina med min nuvarande häst, min förra red jag i form även utan lina.

nu är det många år sedan jag red på hackamore, jag började med det många år innan det blev vanligare att fler använde det pga en häst som vad rädd för bettet. Har sen använt det på andra hästar också men det är ändå många år sedan.
Min erfarenhet är att de i många fall går i en bättre form än de gjorde med bett i munnen.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 950
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 623
Senast: villhöver
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg