Sv: Rida i form med hackamore...
Jag har börjat rida min häst på hackamore eftersom han inte är helt bekväm på bett. Jag har hört att det brukar fungera bättre i början så vi får se sedan men just nu går han jättebra på det. Nedan är sådant som jag upplevt, det är första gången för mig också med detta bett.
Det går inte att ta tygeltag på samma sätt med ett hackamore. Jag märkte ganska snabbt att min pålle går bättre på det om jag länger tygeln och tänker lite western när jag rider, alltså håller jag tyglarna med en hand och flyttar handen åt det håll jag vill svänga, han går då undan för trycket. Då går han ju inte med ett stöd i tyglarna men jag upplever ändå att han går i en trevligare form än på bett. Han bär sig själv vilket man ju också vill i all ridning. Jag kan också rida på två händer och kortare tygel mer "vanligt" i vilket fall han går med ett lätt stöd men det är lätt att det blir missförstånd gällande riktningen så då styr jag endast med vikten eller flyttar båda händerna för att svänga.
Formen ska ju komma ifrån balans och rätt tempo och allt det där så tyglarna ska ju inte ha så stor betydelse.